مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
چرا قرار نیست ما بمانیم و ارزشها محو بشود؟ / جوابی کوتاه به شبهه ای که در جمله معروف شهید کریمی مطرح شد

چرا قرار نیست ما بمانیم و ارزشها محو بشود؟ / جوابی کوتاه به شبهه ای که در جمله معروف شهید کریمی مطرح شد

چندی پیش برخی ها ـ به زعم خود ـ این کلام را مورد حمله قرار دادند و شبهه نمودند که این کلام هیچ مستند علمی و شرعی ندارد و اینکه ما باید برویم و ارزشها بمانند صحیح نیست. جناب آقای حاج جواد کریمی ـ برادرِ شهید کریمی ـ یادداشت کوتاهی را برای رنگ ایمان ارسال کردند به عنوان مأخذ و مستند روایی این جمله معروف شهید کریمی که رنگ ایمان آن را عینا برای مخاطبان عزیز منتشر مینماید.

پنج‌شنبه 6 آوریل 2017 - 05:41

محمدجواد کریمی

 

اشاره: سالهاست که جمله ای از شهید بزرگوار ابوالحسن کریمی معروف شده است که در مناسبتهای مختلف زینت محافل سیاسی و اجتماعی شده است. جمله پُر معنی و مفهومی که نشان از عمق ایمان و اعتقاد شهید کریمی به ارزشها و آرمانهای اسلام و انقلاب اسلامی دارد. او فرموده بود: «قرار نیست که ما بمانیم و ارزشها محو بشود، قرار است ما محو بشویم و ارزشها بماند.»[۱]

چندی پیش برخی ها ـ به زعم خود ـ این کلام را مورد حمله قرار دادند و شبهه نمودند که این کلام هیچ مستند علمی و شرعی ندارد و اینکه ما باید برویم و ارزشها بمانند صحیح نیست.

جناب آقای حاج جواد کریمی ـ برادرِ شهید کریمی ـ یادداشت کوتاهی را برای رنگ ایمان ارسال کردند به عنوان مأخذ و مستند روایی این جمله معروف شهید کریمی که رنگ ایمان آن را عینا برای مخاطبان عزیز منتشر مینماید:

 

به گزارش منابع متعدد تاریخی از جمله ابن قتیبه دینوری در کتاب الامامه و السیاسه، در صفحات ۹۴ و ۹۵ و ابن اعثم کوفی در «الفتوح» صفحه ۵۴۳، حضرت علی علیه السلام در جنگ صفین وقتی که در مصاف با عمروعاص ـ مرد شماره ۲ اردوگاه شام ـ قرار گرفت و در پی نبرد تن به تن، او را بر زمین افکند، عمرو برای رهایی خود از مرگ قطعی، عورت خود را نمایان کرد!

حضرت امیر (ع) از او منصرف و صورت خود را از او برگرداند؛ چرا که ـ به قول ابن قتیبه دینوری ـ علی (ع) هیچگاه به زشتیهای کسی نگاه نکرده بود، و این نیز از روی حیاء و بزرگواری و از روی پاکدامنی وی بود.

آری علی (ع) صرفا به خاطر مراعات ارزشهای برتر دینی همچون حیاء و عفاف و به خاطر آیه شریفه «قُل للمومنین یَغُضُوا مِن أبصارِهم و یَحفَظوا فُرُوجهم»[۲] ای پیامبر به مردان با ایمان بگو چشمهای خود را کنترل کنند و دامان خود را از گناه حفظ نمایند؛ از کشتن رئیس اتاق فکر دشمن چشم پوشید تا چشمه های حیاء و عفت در جان و ضمیر آدمیان جاری گردد.

و این همان ترجمان فعلی و تحقق عملی، بلکه مأخذ و مستند روایی کلام عرشی شهید مظلوم ابوالحسن کریمی است که می فرماید: «قرار نیست که ما بمانیم و ارزشها محو بشود، قرار است ما محو بشویم و ارزشها بماند.»

 ——————————————–

[۱] . سخنرانی شهید کریمی در رشت به تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۶۱؛ چاپ شده در کتاب فریاد مظلوم ۴، ص۲۴٫

[۲] . سوره نور، آیه ۳۰٫

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  عظیم تواضعی
    2017/04/7 - 15:58

    بسمه تعالی
    تکمله ای برجواب از شبهه ای که به کلام معروف شهید کریمی وارد کردند .
    فرمایش سردار حزب الله گیلان شهید حاج شیخ ابوالحسن کریمی (قدس سره) مبنی براینکه «قرار نیست که ما بمانیم وارزش های محو بشود قرار است ما محو شویم وارزش ها بماند»(۱) ریشه در تاریخ اسلام دارد وبنده به سه مورد آن اشاره می کنم .
    ۱-حضرت زینب کبری(س) در روز یازدهم محرم وقتی در گودال قتلگاه کنار بدن پاره پاره برادرش امام حسین علیه السلام آمد، بجای ناله و ضعف و با استواری وعظمت در برابر دشمن غدار و وحشی آن بدن را با دست هایش اندکی بلند نمود و عرض کرد: “اللهم تقبل منا هذا القربان(۲)؛ خدایا! این قربانی را از ما بپذیر.”
    ۲-باز حضرت زینب کبری (س)در مجلس ابن زیاد در کوفه ، هنگامی که ابن زیاد با گستاخى و بى ادبى در حضور بازماندگان شهیدان به زینب(س) گفت: «حمد و سپاس خداوندى را که شما را رسوا کرد و دروغ شما را آشکار نمود» اگر این سخن گستاخانه بى جواب مى ماند, به روحیه بازماندگان شهیدان آسیب مى رسید و اثر منفى مى گذاشت, ولى زینب(س) با کمال قاطعیت در پاسخ او فرمود: «انما یفتضح الفاسق و یکذب الفاجر و هو غیرنا; فقط شخص فاسق رسوا مى شود, و بدکار دروغ مى گوید و او دیگرى است, نه ما.»و باز او از روی شماتت به زینب سلام الله علیها گفت: “دیدی که خداوند با برادر و خاندانت چه کرد؟” در پاسخ فرمود: ” مَا رَاَیتُ إِلاَّ جَمِیلا …؛ جز زیبایی چیزی ندیدم، اینان افرادی بودند که خداوند مقام ارجمند شهادت را سرنوشتشان ساخت، از این رو داوطلبانه به آرامگاه های خود شتافتند، و بزودی خداوند بین آنان و تو جمع کند، تا تو را به محاکمه بکشند، اکنون بنگر در آن محاکمه چه کسی پیروز و چه کسی شکست خورده و درمانده است؟ مادرت به عزایت بنشیند، ای پسر مرجانه.”(۳)
    ۳-حضرت امام خمینی(ره) در جواب نامه دوم (درارتباط با موسیقی وشطرنج)حجه الاسلام آقای قدیری به تاریخ ۱۲/۰۷/۶۷ آورده اند:«ما باید سعی کنیم تا حصارهای جهل و خرافه را شکسته تا به سرچشمه زلال اسلام ناب محمدی صلی‌اله علیه و آله برسیم و امروز غریب ترین چیزها در دنیا همین اسلام است. و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانیهای آن گردم. خداوند جنابعالی را تأیید فرماید».(۴)
    در همه موارد فوق الذکر معلوم می شود هرکجا لازم باشد انسان باید فدای اسلام شود تا اسلام بماند ودر طول تاریخ سرو قامتانی بودند که با نثار جانشان اسلام را زنده نگه داشته اند ویا درزمان حیات خود مانندحضرت امیر المومنین علی (ع) برای اینکه اصل اسلام زنده بماند ۲۵ سال خانه نشین می شود وسکوت را برقیام ترجیح می دهد .
    عظیم تواضعی -روحانی لاهیجانی مقیم قم
    ۱-سخنرانی شهید کریمی در رشت به تاریخ ۱۸آذر۱۳۶۱،چاپ شده درکتاب فریاد مظلوم ۴،ص ۲۴
    ۲-علامه سید عبدالرزاق مقرم، مقتل الحسین، ص۳۷۹٫
    ۳- علامه طبرسی، اعلام الوری، ص۲۴۷/ کامل ابن اثیر، ج۴، ص۸۲٫
    ۴-صحیفه نور ج۲۱ص ۴۱

    پاسخ
enemad-logo