مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
آیت‌الله رمضانی: حوزه علمیه گیلان با ارتحال آیت‌اللّه رودباری، یکی از بزرگترین ارکان خود را از دست داد

آیت‌الله رمضانی: حوزه علمیه گیلان با ارتحال آیت‌اللّه رودباری، یکی از بزرگترین ارکان خود را از دست داد

آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی، عصر روز جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدمجتبی رودباری که در مسجد صفی رشت برگزار شد، اظهار داشت: نقشی که پیامبر اکرم(ص) در هدایت انسان‌ها داشتند، بعد از رحلت به حضرات معصومین(ع) سپرده شد و امروزه نیز همان نقش به علمای دینی سپرده شده است.

دوشنبه 4 آوریل 2022 - 22:54

آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی، عصر روز جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدمجتبی رودباری که در مسجد صفی رشت برگزار شد، اظهار داشت: نقشی که پیامبر اکرم(ص) در هدایت انسان‌ها داشتند، بعد از رحلت به حضرات معصومین(ع) سپرده شد و امروزه نیز همان نقش به علمای دینی سپرده شده است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به بخشی از زندگی آیت‌الله رودباری اشاره کرد و گفت: ایشان در رشت، تحصیل و تهذیب را در محضر عالمانی از جمله آیت‌الله ضیابری و بعد از هجرت به قم در محضر آیات عظام بروجردی و میرزاهاشم آملی درک کردند.
وی افزود: آیت‌الله رودباری همچنین ۲۳ سال در محضر امام خمینی(ره) طلب فیض کردند و در نجف نیز در محضر بزرگانی از جمله آیت‎الله العظمی خویی به تحصیل پرداختند.
آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه آیت‌الله رودباری به لحاظ جامعیت، متأثر از شخصیت امام(ره) شدند، تصریح کرد: خود ایشان در جایی فرمودند که من دینم را از امام خمینی(ره) گرفته‌ام.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یک عالم دینی زمانی می‌تواند در حوزه تعلیم و تربیت به وظیفه خود عمل کند که اول خودش مهذب و مؤدب باشد، تاکید کرد: آیت‌الله رودباری زمانی که در سال ۱۳۵۸ وارد گیلان شدند، یک مجتهد مسلم بودند و نقش تعلیمی و تربیتی داشتند.
وی خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد معلم و مربی باشد، قبل از اینکه دیگران را تعلیم و تربیت کند، اول باید به تعلیم خود بپردازد؛ کسی که خود را تعلیم داد، سزاوار تجلیل و تکریم است.
آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه تأثیر زبان عمل، بیشتر از زبان گفتار است، افزود: گاهی اوقات تأثیر یک رفتار انسان از ۱۰۰ ساعت سخن گفتن بیشتر است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه اصلاح فرد و جامعه به واسطه آموزه‌های دینی است، تاکید کرد: عالم باید آموزه‌های دینی را با رفتار و گفتارش آموزش دهد تا دینداری مردم تقویت شده و رشد پیدا کند.
وی با بیان اینکه مردم می‌توانند دین خود را به عالمی که رنگ الهی داشته باشد، بسپارند، خاطرنشان کرد: در این صورت است که مردم نیز همان رنگ الهی را می‌گیرند.
آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه آیت‌الله رودباری به غیر از علوم بحثی، از علم الهی نیز برخوردار بود، افزود: نباید تنها به علم و بحث تکیه کرد زیرا تکیه به ایمان و توسل نیز دارای اهمیت است.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه عالمان دینی باید حقیقت و جوهر دین را به جامعه دینی آموزش دهند، اظهار داشت: آیت‌الله رودباری، شاگرد امام خمینی(ره) بود؛ ایشان بحث ولایت فقیه را پیش از انقلاب و اجتهادا حل کرده بود؛ آیت‌الله رودباری معتقد بود که پدیده دین، پدیده حاکمیتی است.
وی با بیان اینکه دین فقط یک مسئله شخصی نیست، تصریح کرد: پدیدارشناسی دین این خروجی را به ما آموزش می‌دهد که دین هم در اصلاح فرد، هم اصلاح جامعه، هم احکام فردی و هم احکام اجتماعی، تأثیرگذار است.
آیت‌الله رمضانی خاطرنشان کرد: آیت‌الله رودباری از سیاست فاصله نگرفت و جدا نبود بلکه تشخیص داد که به دنبال مسئولیت نرود و به مباحث دینی بپردازد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: امروزه خیلی‌ها با قبول مسئولیت، امام جمعه و نماینده ولی فقیه شدند که البته نیازمند کار و تلاش زیاد است، اما مسئولیت دینی مردم باید به کسی سپرده شود که ممحض در دین باشد.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در اول انقلاب، آیت‌الله رودباری را به عنوان حاکم شرع انتخاب کرده بودند، اما ایشان از امام(ره) اجازه گرفت که به امر حوزه بپردازد.
آیت‌الله رمضانی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نیاز به فعالیت در عرصه بین‌الملل دارد، تاکید کرد: دین اسلام نیازمند مبلغان بین‌المللی است که با این ادبیات آشنا باشند و قواعد طلایی دینی را به جامعه امروز برسانند.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری، دنیا را تشنه گفتمان انقلاب اسلامی دانست و گفت: گفتمان عقلانیت و معنویت از نوع مسئولیت‌پذیر، باید احیا شود.
وی با اشاره به تاکید آیت‌الله رودباری در توجه به حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: با ارتحال آیت‌الله رودباری، حوزه علمیه گیلان یکی از بزرگترین ارکان خود را از دست داده است؛ خیلی از طلبه‌ها از دانش آموختگان این عالم بزرگ بودند.
آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه آیت‌الله رودباری خود را وقف امور مردم و مسائل دینی مردم کرده بود، افزود: همه بازاریان به ایشان احترام می‌گذاشتند و این نشان می‌دهد که هر کسی به وظیفه خود به درستی عمل کند، مردم از او تجلیل و تکریم می‌کنند.
وی حضور در بین مردم را یکی از بزرگترین وظایف عالمان دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: رفتار، کردار و ادب آیت‌الله رودباری، مثال‌زدنی بود.
به گفته آیت‌الله رمضانی، وظیفه اصلی یک عالم، حفظ کردن دین مردم با تعلیم و تربیت درست و زبان عمل است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه ما از نسل جوان فاصله گرفته‌ایم و این باعث سوء استفاده دیگران شده است، افزود: دین اگر می‌خواهد درست فهمیده شود باید از حوزه‌های علمیه باشد؛ نقش مهم روشنگری را عالمان دینی باید ایفا کنند.
وی با بیان اینکه امروزه ما باید به‌روز باشیم و دین را در تمام شئون، بیاموزیم و آموزش دهیم، تصریح کرد: انقلاب اسلامی شئون مختلف دین از جمله شأن سیاسی و اجتماعی آن را احیا کرد.
آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه امروزه شئون اجتماعی دین در عرصه‌های بین‌المللی خود را نشان داده است، تاکید کرد: امروز اسلام با اقتدار در دنیا ظهور پیدا کرده است؛ یک روزی تقابل شرق و غرب بود، اما امروز تقابل اسلام و استکبار است.
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروزه اسلام به معنای دقیق، عمیق و جامع کلمه، لازمه سعادت دنیا و آخرت بشر است، گفت: این دین، عزت آورده و بشریت را به حیات طیبه دعوت می‌کند.
وی با بیان اینکه عالم دینی امانت‌دار، صادق در گفتار و وفادار در دینداری است، تصریح کرد: عالم دینی، سعی می‌کند ایمان به معنای واقعی در جامعه تزریق شود تا بعدا آثار آن در جامعه نشان داده شود.
آیت‌الله رمضانی با تاکید بر اینکه نتیجه ایمان و باور این است که اول در خود فرد اثر بگذارد، اظهار داشت: بزرگترین رسالت یک عالم دینی این است که بتواند دینداری مردم را تقویت کند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه نسل جوان در گیلان از ظرفیت فراوان برخوردار است و با آمادگی به دنبال اهل معرفتی هستند که در نفس و درون‌شان اثر بگذارد، افزود: باید به فکر حوزه‌های علمیه گیلان بود و بستر را برای حضور فضلای حوزه که در قم هستند، فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه اخلاق ما، یک اخلاق جهانی است، افزود: عبارت «آنچه برای خود می‌پسندید، برای دیگران نیز بپسندید»، از قواعد و اصول اخلاق جهانی است؛ امروز دنیا تشنه این ادبیات است.
آیت‌الله رمضانی در پایان با تاکید بر اینکه باید تلاش شود تا خاطرات، دست‌نوشته و … آیت‌الله رودباری جمع‌آوری شود، اذعان کرد: آقا سید صالح، فرزند خلف آیت‌الله رودباری فردی فاضل، درس‌خوانده و مؤدب است. باید مردم شهر و نماینده ولی‌فقیه از ایشان بخواهند که در گیلان حضور داشته و ادامه دهنده راه پدر باشد تا بخشی از این خلاء جبران شود.

 

 

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله دکتر رضا رمضانی گیلانی. ramazani-gilani.ir

ارسال دیدگاه

enemad-logo