مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
اعترافات مهدی هاشمی درباره شهادت آیت الله ربانی املشی+ سند

اعترافات مهدی هاشمی درباره شهادت آیت الله ربانی املشی+ سند

میثم عبدالهی
می توان گفت که آیت الله ری شهری از بهترین افرادی است که درباره شهادت آیت الله ربانی املشی می توان از وی سوال کرد. چرا که وی در زمان شهادت آیت الله ربانی املشی، وزیر اطلاعات وقت بود و هم زمان با دستگیری سیدمهدی هاشمی، از طرف امام(ره) به عنوان مسئول پرونده معین شده بود

شنبه 5 مارس 2011 - 15:26

میثم عبدالهی

می توان گفت که آیت الله ری شهری از بهترین افرادی است که درباره شهادت آیت الله ربانی املشی می توان از وی سوال کرد. چرا که وی در زمان شهادت آیت الله ربانی املشی، وزیر اطلاعات وقت بود و هم زمان با دستگیری سیدمهدی هاشمی، از طرف امام(ره) به عنوان مسئول پرونده معین شده بود.

وی در کتاب خاطراتش کشف اولین خانه تیمی باند سیدمهدی هاشمی را مربوط به ۲۰ شهریور ۱۳۶۵ می داند. تجهیزات غیر متعارف زیادی از این خانه کشف شد. در این میان چند قلم جنس وجود دارد که شاید با شهادت آیت الله ربانی املشی در ارتباط باشد. آنچه در این میان خود نمایی می کند «پودر اکلیلی سرطان زا، یک بسته در حدود یک کیلو گرم.»[۱] با توجه به اینکه سیدمهدی هاشمی در اعترافاتش از یک ماده سرطان زا نام می برد، محتمل است که آن ماده ای که آیت الله ربانی املشی با آن مسموم شد، همین «پودر اکلیلی سرطان زا» باشد.

دستخط اعرافات مهدی هاشمی درباره شهادت آیت الله ربانی در پیوست ۲۰ خاطرات آقای ری شهری منتشر شده است. آقای ری شهری پایین سند چنین نوشته است: «این جانب[ری شهری] پس از اجرای حکم اعدام مهدی هاشمی، مطلع شدم که او پس از نوشتن وصیتنامه و قبل از اجرای حکم، مطالب پیوست های شماره ۱۹ و ۲۰ را مطرح کرده است. از حاکم شرع پرونده پرسیدم که: «چرا اجرای حکم به تاخیر نیفتاد تا در مورد این اظهارات تحقیق شود؟» ایشان فرمودند: «احتمال قوی می دادیم که این مسائل واقعیت نداشته باشد و او بخواهد دفع الوقت کند و از طرفی تاخیر اجرای حکم را به جهت شرایط روز، مصلحت نمی دیدیم.» ولی عقیده نگارنده این سطور این نیست؛ هر چند تاخیر اجرای حکم هم مصلحت نبود.[۲]»

مهدی هاشمی در آخرین لحظات عمرش از جنایت خود در شهادت آیت الله ربانی املشی پرده بر می دارد. دستخط مهدی هاشمی در همین مطلب آورده شده تا سندیت این مطلب کامل گردد. او در اعترافاتش چنین می نویسد:

«در رابطه با قتل مرحوم ربانی قضیه بدین ترتیب بود که بعد از قضیه مجلس خبرگان و آمدن آقای ربانی املشی خدمت منتظری در رابطه با جریانات آینده رهبری، چند ماه بعد از خبرگان – که دقیقا یادم نیست چه زمانی بود – روزی با آقای… در تهران در منزل قبلی ایشان گویا اختیاریه بود صحبت کردیم که چگونه یک ضربه به ایشان بزنیم. گفت: ما وسایل و امکانات سمی و داروهای مسموم کننده و سرطان زا در اختیار داریم که می توان به صورت نامرئی فرا را مسموم نمود که در اثر این مسمومیت به سرطان کشنده مبتلا خواهد شد. پس از بحث و بررسی این شیوه به نظرمان مطلوب افتاد برای اجرای قضیه، او گفت: یکی از افراد ما – که شک دارم منظورش فلانی یا فلانی بود – به تازگی با آقای… ارتباط یافته بودند، البته رفاقت قبلی داشتند. وی از نظر کار با نهضت ها به تازگی در اختیار آقای… قرار گرفته بودند، می گفت: می توانند با آقای ربانی در تماس و ارتباط قرار گیرند. من دقیقا سؤال نکردم شیوه ارتباطی آنان چگونه است ولی آقای… با ضرس قاطع مدعی بود که رابطه گرفتن برای او آسان است. در مورد شیوه عمل مدعی بود پس از ۱۵یا ۲۰روز پس از استعمال و استشمام مواد مزبور طرف تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. مدتی بعد که به قم آمده بود، گفت: «عمل انجام گرفته است.»

ما تا مدتی در انتظار تأثیرات آن بودیم ولی خبری نشد. تا اینکه نمی دانم چه سالی بود که اعلام شد یعنی دوستان خبر دادند که ایشان مبتلا به سرطان شده و به خارج از کشور اعزام شده است. احتمال قوی دادیم که تأثیر همان حرکت باشد…

مواد مزبور را در رابطه با نفوذ در ضد انقلاب تهیه کرده بود و در منزل خود نگهداری می کرد. من از نام و نوع مواد و از نظر علمی و فنی چیزی نمی دانم ولی خاصیتی که برای آنها می گفت این بود که مواد شیمیایی و سمی است و تا مدتی بعد اثرش ظاهر می شود.در این مورد شک دارم که می گفت نوعی از آنها را در بعضی حیوانات آزمایش کرده است. نحوه استعمال را هم از طریق آشامیدن و هم استشمام می دانست. این بود کل ماجرا تا آنجا که من در جریان امر قرار گرفتم ولی از چگونگی اجرا و عمل و خصوصیات آن چیزی به من نگفت و من نیز انگیزه ای برای اینکه بدانم نداشتم و تحقیق نکردم.»[۳]

متن دستنوشته مهدی هاشمی درباره نحوه به شهادت رساندن آیت الله ربانی را در زیر می بینیم[۴]

دستخط اعترافات سیدمهدی هاشمی درباره نحوه شهادت آیت الله ربانی املشی- صفحه اول

دستخط اعترافات سیدمهدی هاشمی درباره نحوه شهادت آیت الله ربانی املشی- صفحه اول

دستخط اعترافات سیدمهدی هاشمی درباره نحوه شهادت آیت الله ربانی املشی- صفحه دوم

دستخط اعترافات سیدمهدی هاشمی درباره نحوه شهادت آیت الله ربانی املشی- صفحه دوم

 

——————————————————–

[۱] . سنجه انصاف (بررسی برهه ای حساس از تاریخ رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران)، آیت الله محمد محمدی ری شهری، دارالحدیث، قم، اول، ۱۳۸۶ ش، ص ۶۱٫

[۲] . سنجه انصاف، ص ۳۹۷٫

[۳] . خاطرات سیاسی، محمد محمدی ری شهری، دوم ، تیرماه ۱۳۶۹ ، ص۲۴۲ – ۲۴۱٫

[۴] . سنجه انصاف ص ۳۹۷ و ۳۹۸ .

ارسال دیدگاه

enemad-logo