مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
همایش ملی بزرگداشت شهید آیت الله محمدمهدی ربانی املشی در رشت برگزار شد+تصاویر

همایش ملی بزرگداشت شهید آیت الله محمدمهدی ربانی املشی در رشت برگزار شد+تصاویر

همایش ملی بزرگداشت آیت الله شهید «محمدمهدی ربانی املشی» پیش از ظهر روز چهارشنبه سوم خرداد ۱۳۹۶ در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد و شصیت های بزرگی در آن به سخنرانی پرداختند.

جمعه 26 می 2017 - 02:04

همایش ملی بزرگداشت آیت الله شهید «محمدمهدی ربانی املشی» پیش از ظهر روز چهارشنبه سوم خرداد ۱۳۹۶ در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد و شصیت های بزرگی در آن به سخنرانی پرداختند.

***

آیت الله سیدجعفر شبیری زنجانی از دوستان نزدیک شهید ربانی املشی با ذکر خاطراتی از آن شهید اضافه کرد که علما و روحانیون در اوایل انقلاب زحمات بسیار زیادی برای تداوم این نهضت کشیدند، گفت: آیت الله ربانی املشی دارای شخصیت انقلابی و به دنبال انجام وظیفه و انجام تکالیف شرعی بود.

ایشان با بیان اینکه آیت الله ربانی املشی یار نزدیک امام و مورد اعتماد ایشان بود، خاطرنشان کرد: ایشان در شرایطی که پذیرفتن مسئولیت دشوار بود، همواره به مردم خدمت می کرد و آرزوی شهادت داشت و به این آرزوی خود رسید.

گفتنی است که آیت الله سیدجعفر شبیری زنجانی مشاور عالی رئیس قوه قضاییه بوده و برادر مرجع تقلید عظیم الشان آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی هستند.

***

آیت الله زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان، آیت الله ربانی املشی را مصداق آیه «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» دانست و اظهار کرد: آیت الله ربانی املشی مظلوم زیست و مظلومانه به شهادت رسید.

وی با اشاره به آشنایی اندک مردم گیلان با این شهید بزرگوار، افزود: اگرچه آیت الله ربانی املشی یک گیلانی  محسوب می شود، اما بزرگ شده قم است. پدر بزرگوار آیت الله ربانی از علمای معروف گیلانی مقیم قم بود و کلاس درس داشت لذا آشنایی من با آیت الله محمدمهدی ربانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله مومن و… از همان دوران آغاز شد و به مدت هشت سال شاگرد فقه و اصول مکتب امام خمینی(ره) بودیم.

امام جمعه رشت با اشاره به شکل گیری مبارزات انقلابی از سال ۴٢، تصریح کرد: آیت الله ربانی املشی کسی بود که از امام خمینی درخواست رساله کرد و لذا کتاب «ذخائرالعباد» تالیف و در اختیار مردم قرار گرفت. بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی نیز آیت الله ربانی املشی جزو کسانی بود که امام را به عنوان مرجع معرفی می کرد.

نماینده ولی فقیه در گیلان آیت الله ربانی را جزو پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی دانست و گفت: وقتی که مسئله مبارزات شروع شد، آیت الله ربانی املشی به نمایندگی از امام خمینی برای روشنگری به کاشان رفت و توسط رژیم به دزفول، شهربابک، جیرفت، فردوس و شوشتر تبعید شد. در همان زمان بنده نیز در گیلان به خاطر سخنرانی و ترویج اندیشه امام دستگیر و زندانی شدم.

این کارشناس دینی با بیان اینکه آیت الله ربانی املشی دین دار، متعصب و متقی بود، اضافه کرد: ایشان در خدمت امام و امین امام بود و به خاطر همین دین داری و پیشگامی سال های متمادی در تبعید به سر برد.

وی با اشاره به خدمات آیت الله ربانی املشی در کسوت دادستان کل، عضو شورای نگهبان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده مجلس شورای اسلامی، متذکر شد: مرحوم ربانی جزو طلاب فاضل، دانشمند، مجتهد و صاحب نظر بود، اما متاسفانه آن طور که شایسته است از ایشان قدرشناسی نشده است.

آیت الله قربانی با بیان اینکه حضور پدر بزرگوار آیت الله ربانی در این منطقه در دوران کهولت تاثیرات ویژه ای در مردم املش گذاشته است، خاطرنشان کرد: امروز آثار این معنویت دیده می شود و مردم املش دین دار و طرفدار انقلاب و روحانیت هستند. مطالعه کتاب دینی – عرفانی «المراقبات» سفارش پدر بزرگوار این عالم ربانی به من بود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه جرقه معنویت امام خمینی(ره) مطهری ها، بهشتی ها، رجایی ها، قدوسی ها و بزرگانی همچون ربانی املشی ساخت، یادآور شد: براساس مستندات باقی مانده، آیت الله ربانی املشی توسط انگشتر مسموم مظلومانه به شهادت رسیده است. ایشان در عمر ۵١ ساله خویش برکات فراوانی برای انقلاب، حوزه علمیه و دستگاه قضایی داشت. متاسفانه تاکنون کتابی از نوشته های ایشان منتشر نشده است که امیدواریم مستندسازان اقدامات لازم را انجام دهند.

***

آیت الله فقیه که به عنوان نماینده آیت الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران در همایش شرکت کرده بود، آیت الله ربانی املشی را مصداق خیرخواهی و خدمت به مردم دانست و اظهار کرد: مظلومیت ایشان در دوران حیات و بعد از حیات ما را بر آن وا می دارد تا از فیض وجود علما مادامی که هستند بهره ببریم.

وی با اشاره به تلاش علما در راه مبارزه با رژیم طاغوتی پهلوی و تحمل سختی و مشقت های فراوان برای ترویج احکام مبین اسلام، افزود: در واقع علمای بزرگ راه را برای ما هموار و بستر را مهیا ساختند و امروز باید از معنویات آنان که ثمره انقلاب است، استفاده کنیم لذا باید جلسات بزرگداشت در خور شان این بزرگواران برگزار شود.

آیت الله فقیه علمای دینی را ادامه دهنده راه امام و نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در وصف آیت الله ربانی املشی فرمودند «شهید ربانی تمام وجودش را برای امام و انقلاب گذاشت و هر کجا که مسئولیت داشت آن را به نحو احسن انجام داد».

نماینده آیت الله موحدی کرمانی با بیان اینکه هر سال با ارتحال یکی از علما و بزرگان دینی مواجه هستیم، اضافه کرد: خلاء وجود عالمان دینی به راحتی پر نخواهد شد، اما امیدواریم روح مقدس این بزرگواران که در پدید آوردن انقلاب سهیم بودند، همواره پشتیبان نظام باشد.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به دوستی و علقه آیت الله موحدی کرمانی با مرحوم ربانی املشی، خاطرنشان کرد: آیت الله ربانی املشی با تمام اعضا و جوارح خدامحور و سرباز امام زمان بود و لذا همه ما باید سرباز امام زمانمان باشیم و گره از گره مردم باز کنیم، زیرا خوشنودی امام زمان در خشنود کردن مردم است.

وی با بیان اینکه آیت الله ربانی املشی مظلومانه به شهادت رسید اما نامش تا قیام قیامت ماندگار است، گفت: آثار و تالیفات آیت الله ربانی باید چاپ و منتشر شود تا جویندگان علم از نقطه نظرات ایشان استفاده کنند.

***

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جلال رضوی همدانی، عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان طلاب اظهار داشت: جامعه ای که در حال شکل گیری تمدن اسلامی است باید یاران امام و ریشه های انقلاب را بشناسد و عیار انقلاب را با سنجش خودش محک بزند تا زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) گردد.

وی با بیان اینکه آیه «وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا» بر مضجع شریف آیت الله ربانی املشی در قم نقش بسته است، افزود: این عالم ربانی شخصیتی است که اشعه تربیت امام او را پرورش داد و از اولین لحظات انقلاب جذب نیروهایی شد که حلقه اولیه انقلاب را حول محور ولایت و رهبری امام به وجود آوردند.

مدرس حوزه علمیه دوران کودکی آیت الله ربانی املشی را همراه با طعم محرومیت و یتیمی دانست و تصریح کرد: آیت الله ربانی نیابت مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت و احکام متعددی از سوی امام دریافت کرده بود. در واقع شالوده علمی آیت الله ربانی املشی به لحاط فقهی و اصولی از امام ارتزاق شده است.

مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور علمای استان گیلان را زبانزد نجف، مشهد و قم دانست و گفت: آیت الله ربانی نه تنها افتخار گیلان بلکه افتخار ایران و اسلام است لذا باید برای شناساندن چنین شخصیتی همه کشور به ویژه علما و اصحاب رسانه را بسیج کرد و میزگردها و کمیته های علمی تشکیل داد.

وی با اشاره به ترور نافرجام آیت الله ربانی در سال ۶٠ توسط منافقین کوردل، عنوان کرد: منافقین به دنبال ترور مغزهای متفکر انقلاب بودند و اگر مطهری، بهشتی و مفتح را از ما گرفتند، می خواستند یاران امام را ناکارآمد جلوه دهند و انقلاب را با مشکل مواجه کنند و لذا آیت الله ربانی املشی را نشانه گرفتند و سرانجام در سال ۶۴ با ترور بیولوژیک ایشان را به شهادت رساندند و انقلاب و نظام را از فیض وجودشان محروم کردند.  

حجت الاسلام رضوی همدانی با بیان اینکه مهر امام خمینی(ره) از دوران طلبگی در دل آیت الله ربانی قرار داشت، خاطرنشان کرد: ساواک همواره به دنبال چنین شخصیت هایی بود، زیرا می دانست این بزرگواران ذخایر علوم خمینی کبیر هستند و نباید بهره های علمی امام در جامعه منتشر شود.

وی آیت الله ربانی املشی را یک انقلابی واقعی به دور از افراط و تفریط دانست و گفت: ایشان انقلابی گری را در این می دانست که در راستای اهداف امام نیروهای انقلاب را بسیج و آماده سازد تا امام بتواند به سهول امت را هدایت کند.

عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان طلاب کثرت قرائت قرآن و ذکر صلوات را یکی از ویژگی های شهید ربانی دانست و خاطرنشان کرد: آیت الله ربانی قبل از بعد علمی و انقلابی خویش، روح تعبد را از امام به یادگار داشت.

وی یادآور شد: اگر امروز خرمشهر آزاد شده است نتیجه مقاومتی است که با خدامحوری، توکل، اخلاص، علم و دانایی به وجود آمده لذا اگر می خواهیم شهیدان هر روز موجب شکوفایی این نظامی شوند که تمام عالم به دنبال نابودی آن است، اما به فضل الهی موفق نمی شوند، باید علمای بزرگمان را بشناسیم.

***

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از عکس های آیت الله ربانی املشی در نگارخانه مارلیک مجتمع خاتم الانبیاء (ص) رشت دایر شد که حاضرین از آن بازدید کردند.

 

 

 

 

منبع: سایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان.

ارسال دیدگاه

enemad-logo