مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
کتاب فرزانگان رشت منتشر شد

کتاب فرزانگان رشت منتشر شد

کتاب فرزانگان رشت( علما و فضلا) تالیف رسول سعیدی زاده، در ۵۳۸ صفحه به توسط انتشارات آپ تهران در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسید. این کتاب، شرح احوال مشاهیر روحانیت به شیوه ی الفبایی دایره المعارف بوده و محدوده ی جغرافیایی آن نیز تنها شهرستان رشت پرداخته است.

چهارشنبه 8 آگوست 2018 - 12:36

کتاب فرزانگان رشت( علما و فضلا) تالیف رسول سعیدی زاده، در ۵۳۸ صفحه به توسط انتشارات آپ تهران در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسید.

     این کتاب، شرح احوال مشاهیر روحانیت به شیوه ی الفبایی دایره المعارف بوده و محدوده ی جغرافیایی آن نیز تنها شهرستان رشت، یعنی شهرهای رشت و حومه، خمام، خشک بیجار، کوچصفهان، لشت نشاء و سنگر است. بنابراین؛ شهرستان رودبار که در جنوب رشت قرار دارد و شهر رستم آباد جزو است، و شهرستان های آستانه اشرفیه و سیاهکل که در شرق و جنوب شرقی رشت بوده و از قدیم جزو لاهیجان شمرده می شدند و همچنین شهرستان شفت، واقع در جنوب غربی رشت که از گذشته دور بخشی از فومن محسوب می گردید، خارج از این مجموعه می باشد.

     در کتاب فرزانگان رشت از ۵۵۷ شخصیت رشتی به روش زیر یاد شده است: در بخش اول این اثر که شامل اکثر صفحات این مجموعه می شود، شرح احوال ۳۶۲ نفر از عالمان و فضلای رشت آورده شده و در بخش دوم آن، زندگینامه ۳۲ تن از عالمانی است که تنها به رشتی بودن، شهرت دارند، اختصاص داده شده است. در بخش ضمیمه ها نیز سه جدول جداگانه با توضیحات لازم، بدین شرح گنجانیده شده است:

    جدول اول شامل: اسامی ۵۶ نفر از عالمان و فضلای رشت است که زندگینامه ی آنان پیدا نشد و در چاپ دوم این اثر آورده خواهد شد؛ جدول دوم: نام ۶۶ تن از روحانیون مدفون در مقبره العلما گورستان های تازه آباد، باغ رضوان، و همچنین قبرستان های سلیمان داراب و … است؛ جدول سوم اسامی ۴۱ تن از روحانیون معاصر رشت است که اکثر قریب به اتفاق آنان در قید حیات اند و به تبلیغ و ترویج دین اشتغال دارند. در پایان نیز ۲۳ برگ سند و مدرک درباره ی مشاهیری که شرح احوال آن ها در متن آورده شد، ارائه گردید.

    هدف اصلی این اثر همان گونه که از عنوان این کتاب برمی آید، معرفی عالمان و فضلای روحانیت شهرستان رشت است. اما در کنار این مقصود، برای ارائه ی مجموعه ای کامل از زندگینامه ی مشاهیر روحانیت رشت، شرح احوال تعدادی از شهدای معروف روحانیت، نمایندگان مجلس، روحانیت مبارز و همچنین فعالان سیاسی و اجتماعی رشت نیز آورده شد؛ و به دلایل بسیار، ازجمله الگو قرار دادن سیره ی روحانیت تشیع، در هنگام بیان سرگذشت نامه های برخی از مشاهیر، به جنبه های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی توجه ویژه گردید.

نویسنده این کتاب، از روحانیون اهل رشت و ساکن در مشهد است که سالهاست به کارهای پژوهشی در زمینه تاریخ و انساب در پژوهشگاه آستان قدس رضوی، مشغول است و کتاب ها و مقالات متعددی در این زمینه تالیف کرده است. این کتاب را هم درباره علمای شهر خودش نوشته است و از تجربه دیدار برخی از همین علمایی که در رشت دیده است، نیز در این کتاب استفاده کرده است. وبلاگ شهر باران را هم درباره معرفی زادگاه خود دارد. 

روش تهیه این کتاب، به زودی اعلام خواهد شد. 

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  سید محسن میرعبدالعظیمی کمساری
    2018/12/24 - 12:47

    سلام ضمن خداقوت به شما عزیز ، بفرمایید کتاب را چگونه تهیه کنیم .

    پاسخ
    • نویسنده دیدگاه:  مدیر
      2018/12/24 - 13:53

      با سلام و احترام
      به زودی اطلاع رسانی می کنیم.

      پاسخ
enemad-logo