مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
آیت الله شیخ باقر رسولی رشتی که بود؟

آیت الله شیخ باقر رسولی رشتی که بود؟

حسن شمس گیلانی
آیت الله شیخ باقر رسولی رشتی از اکابر علمای گیلان و از برجسته گان آن دریار محسوب است و از شاگردان مرحوم میرزای نائینی است. مولانا مردی دانشمند و از رجال سیاسی شهر رشت صدمات زیادی متوجه او شده و از گیلان رنجیده مهاجرت به شهر تهران نموده و امروز از برجسته گان آن دیار و از مدرسین آن سامان است …

چهارشنبه 16 مارس 2011 - 18:21

حسن شمس گیلانی

اشاره: آنچه در زیر می آید متنی است که توسط مرحوم حجت الاسلام حسن شمس گیلانی در کتاب علما و شعرای گیلان نگاشته شده است. این متن ظاهرا در سال ۱۳۲۶ یا ۱۳۲۷ نگارش یافته است. معاصریت و آشنایی شمس گیلانی با آیت الله رسولی سبب شد تا متنی را که او در کتابش درباره آیت الله رسولی نگاشته است را به طور کامل در اینجا ذکر کنیم:

***

آیت الله شیخ باقر رسولی رشتی از اکابر علمای گیلان و از برجسته گان آن دریار محسوب است و از شاگردان مرحوم میرزای نائینی است. مولانا مردی دانشمند و از رجال سیاسی شهر رشت صدمات زیادی متوجه او شده و از گیلان رنجیده مهاجرت به شهر تهران نموده و امروز از برجسته گان آن دیار و از مدرسین آن سامان است و تمام زندگی خود مشغول به ترویج احکام الهی بود در سنه ۱۳۲۶ آن جناب را دعوت به گیلان نمودند و با تجلیل تمام به شهر رشت که موطن اصلی او بود وارد شد که شاید از طرف گیلانیان وکیل گردد و چون دنیا همیشه مخالف با متدینین و رجال علم است و دسایس خارجی نگذاشت که مولانا وکیل گردد دوباره با عظمت تمام به تهران برگشت و الان در آن مکان مشغول به تدریس و ترویج است.

 

 

منبع: تاریخ علما و شعرای گیلان (مختصری از شرح حال رجال گیلان)، حسن شمس گیلانی، کتابفروشی و چاپخانه دانش؛ تهران، چاپ اول، ۱۳۲۷ ش، ص ۱۲۸

ارسال دیدگاه

enemad-logo