مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
بزرگمرد گیلانی، شهید انقلاب اسلامی

بزرگمرد گیلانی، شهید انقلاب اسلامی

یکی از شهدای گیلانی انقلاب اسلامی، پیرمردی از تبار حبیب شهید است که با کهولت سن، خود را به برادرانش رساند و در راهپیمایی شرکت کرد و همچون نوجوانان شهید، پای مقاومت بر زمین فشرد و سندی شد بر کوته‌فکری و ضد مردمی بودن رژیم پهلوی.

چهارشنبه 5 فوریه 2020 - 09:18

مرتضی عبداللهی

بی‌شک انقلاب اسلامی مردم ایران معجزه بزرگ تاریخ معاصر است که با نظر رحمت پروردگار متعال و به راهبری حکیم بی‌بدیل حضرت امام خمینی (ره) و با دست توانای امت مسلمان ایران به اثبات رسید. مردم شجاع و غیور گیلان نیز در راه آرمانهای بلند و اصیل این حماسه حسینی از بذل جان و مال مضایقه نکردند و در طول این نهضت خمینی (ره) مفتخر هستند که ۶۳ شهید و ۴۵ جانباز تقدیم نمایند. لازم است که درباره هر کدام از این شهدا و جانبازان که سوژه‌هایی ناب هستند، پیوستهای متعدد فرهنگی تهیه شود و این بهترین هویت و افتخار جوان گیلانی به آنها یادآوری گردد تا در این نمایشگاه ضد فرهنگی تبلیغی غرب و غرب‌باوران، کمی از روشنایی واقعی ستارگان درخشان بهره گیرند. در میان این شهدا و جانبازان که اکثراً در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز مردم، مورد حمله و آسیب ماموران رژیم پهلوی قرار گرفته‌اند، چند سوژه دارای اهمیت بیشتر است که اگر در هر کجای دیگر این اتفاق برای آنان می‌افتاد، منبع ده‌ها برنامه و پروژه فرهنگی و هنری می‌شدند.

یکی از آنان، پیرمردی از تبار حبیب شهید است که با کهولت سن، خود را به برادرانش رساند و در راهپیمایی شرکت کرد و همچون نوجوانان شهید، پای مقاومت بر زمین فشرد و سندی شد بر کوته‌فکری و ضد مردمی بودن رژیم پهلوی.

بزرگمرد شهید

شهید علی رمضانپور در ۲۵ آبان ۱۲۹۰ در روستای کماچال لاهیجان به دنیا آمد. او یکی از کشاورزان زحمتکشی بود که در آستانه اشرفیه زندگی می‌کرد. در روزهای انقلاب اسلامی که سنش از میان سالی گذشته بود، در تظاهرات مردمی شرکت می‌کرد و سرانجام در راهپیمایی ۹ دی ۱۳۵۷ در کنار هزاران نفر از مردم خداجوی گیلانی در شهر آستانه قیام کرد و در خیابان ابوذر آستانه مورد حمله ماموران رژیم پهلوی قرار گرفت. بزرگمرد شهید علی رمضانپور در این راهپیمایی مورد اصابت تیر مستقیم قرار گرفت و در ۶۷ سالگی به شهادت رسید. مزارش در گلزار شهدای آستانه قرار دارد.[۱]

[۱] . فجر آفرینان، ص۵۱٫

ارسال دیدگاه

enemad-logo