مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 Apr 2024
محتوا
خدمات فرهنگی انقلاب اسلامی در گیلان در مقایسه آماری با قبل از انقلاب

خدمات فرهنگی انقلاب اسلامی در گیلان در مقایسه آماری با قبل از انقلاب

این مقاله اشاره ای اماری به برخی از خدمات انقلاب اسلامی در منطقه گیلان دارد که در مقایسه با امار قبل از انقلاب به موارد مهمی پرداخته است.
اصل مقاله را می توانید در همینجا دانلود کنید

جمعه 7 فوریه 2020 - 16:44

مرتضی عبداللهی

انقلاب اسلامی یکی از معجزات خداوند متعال بود که در قرن حاضر موجب تغییر مناسبات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه جهانی شد و اثرگذاری عمیقی را در بافت جوامع مستضعف گذاشت. این انقلاب که در جغرافیای ایران انجام گرفت، به منطقه خود محدود نشد و توانست الگوی بزرگی را در پیش روی ملتهای دنیا قرار دهد که همگی خواهان بهره‌گیری از تجربیات آن هستند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام برآمده از انقلاب اسلامی، بر اساس اصول «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» و «ما می‌توانیم» توانسته با تکیه بر نیروی عظیم مردمی خود، پله های پیشرفت و ترقی را طی کند و با سرعت و قدرت، قدم در راه آرمانهای بلند خود بردارد و در این میان از ملامت هیچ ملامتگری نمی‌هراسد.

هم اکنون که دوران چهل سالگی عمر پربرکت انقلاب را پشت سر می‌گذاریم، شاهد آن هستیم که در مناطق مختلف ایران، رونق و آبادانی غیر قابل مقایسه‌ای با کل دوران قبل از انقلاب اسلامی انجام گرفته است. استان گیلان نیز با توجه به ظرفیت، استعداد و توان بالای منطقه‌ای خود یکی از مناطقی است که در شاخصهای زیادی، رشد داشته است و در این مقاله با توجه به نگاه فرهنگی به مسائلی همچون تقسیمات سیاسی، بهداشت، آموزش، گردشگری و اماکن مذهبی نشان خواهیم دادیم که آمارهای مربوط به قبل از انقلاب اسلامی در این مسائل چه مقدار بوده است و در بعد از انقلاب اسلامی چه مقدار رشد داشته ایم. البته به دلیل جهت و نگاه فرهنگی در بررسی مسائل در این مقاله، از ارائه آمارهای دیگر که مربوط به حوزه های مختلف اقتصادی، خدماتی، سیاسی و اجتماعی بوده است اجتناب کردیم که البته جا دارد همه آمارهای مقایسه ای مربوط به قبل و بعد از انقلاب اسلامی به صورت جداگانه بررسی و منتشر شود.

در این نوشتار در ضمن ۳۳ جدول که از میان منابع معتبر استخراج شده است، سعی بر تطبیق دوران قبل و بعد از انقلاب بوده است که برای ارائه آمار قبل از انقلاب به منشورات رژیم پهلوی، خصوصا کتاب «آمارنامه استان گیلان در سال ۲۵۳۶» [مطابق سال ۱۳۵۶٫] که در تیرماه ۱۳۵۷ یعنی چند ماه قبل از پیروزی انقلاب به توسط سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار ایران تدوین و منتشر شده است استناد می‌کنیم. برای آمار بعد از انقلاب هم به گزارشات متعدد سازمانها و نهادها و سالنامه‌های آماری مراجعه شده است که جا دارد در همینجا از خلأ جدی آمارهای تجمیع شده مربوط به بعد از انقلاب در حوزه های مختلف علی الخصوص به مراکز پر تکرار فرهنگی اشاره کنیم که درباره برخی از آنان حتی آمارهای اولیه نیز وجود ندارد.

امیدواریم که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، با تلاشهای بیشتر و با کارهای آماری دقیقتر و کاملتر بتوان جمیع خدمات جمهوری اسلامی را بیان کرد و با پیوستهای متعدد فرهنگی و هنری و با زبان روز، آن را در اختیار جامعه قرار داد.

این مقاله در شماره پنجم مجله مدرسه اسلامی علوم سیاسی، ویژه گیلان در صفحات ۱۳۴_ ۱۵۲ منتشر شده است
برای دریافت فایل pdf اصل این مقاله، اینجا کلیک کنید:

ارسال دیدگاه

enemad-logo