مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - Tuesday 16 Apr 2024
محتوا
زندگینامه ایت الله حاج شیخ صادق احسانبخش

زندگینامه ایت الله حاج شیخ صادق احسانبخش

ناصرالدین انصاری قمی
آقای حاج شیخ صادق احسانبخش، معروف ترین عالم رشت و امام جمعه و نماینده رهبری در استان گیلان به شمار می رفت.

یکشنبه 18 آوریل 2021 - 20:47

ناصرالدین انصاری قمی

 

آقای حاج شیخ صادق احسانبخش، معروف ترین عالم رشت و امام جمعه و نماینده رهبری در استان گیلان به شمار می رفت.

فقید سعید در سال ۱۳۰۹ ش در روستای «لیفشاگرد» – ۱۹ کیلومتری رشت – در خانواده ای متدین و کشاورز دیده به جهان گشود. تا شهریور ۱۳۲۰ در روستا به مکتب می رفت و پس از آن به « تولم شهر» آمد و در سال ۱۳۲۳ ش به تحصیل علوم دینی روی آورد. ادبیات را نزد شیخ ابوطالب مدرس، سیوطی و حاشیه و شمسیه و مطوّل را نزد آیت اللَّه شیخ علی علم الهدی ، جامی و شرح رضی را در محضر آیت اللَّه شیخ کاظم صادقی و شرایع را هم نزد آیت اللَّه سیدحسن بحرالعلوم فراگرفت .

در سال ۱۳۲۷ به حوزه علمیه قم آمد و در محضر حضرات آیات: شهید صدوقی و منتظری (شرح لمعه)، لاکانی (قوانین)، مرعشی نجفی (مکاسب)، مجاهدی تبریزی و فقیهی گیلانی (کفایه)، شیخ مهدی مازندرانی و بتولی و لاکانی (رسائل)، علامه طباطبایی (شرح تجرید و اسفار) و آقا رضا صدر و فکور یزدی (شرح منظومه) سطوح را فراگرفت. سپس در سال ۱۳۳۱ ش به درس فقه و اصول آیت اللَّه بروجردی و فقه آیت اللَّه سیدمرتضی لنگرودی و اصول امام خمینی حاضر شد و مبانی علمی اش را استوار ساخت، و هم زمان به تحصیل الهیات در دانشگاه تهران پرداخت و در ۱۳۳۵ به اخذ سه لیسانس (الهیات، حقوق و علوم سیاسی) نائل آمد . در سال ۱۳۴۰، به دعوت آیت اللَّه ضیابری به زادگاهش بازگشت و با همکاری جمعی از فرهنگیان خوش نام ، گروه فرهنگی ابوریحان – شامل دبستان، راهنمایی و دبیرستان دین و دانش – را تأسیس کرد و بسیاری از نوباوگان و جوانان مسلمان را با فرهنگ اسلامی آشنا و تربیت نمود .

احسانبخش علاوه بر ریاست و تدریس دبیرستان دین و دانش، به تدریس ادبیات عرب و شرح لمعه در حوزه علمیه رشت پرداخت و با اوج گیری نهضت اسلامی مردم ایران در سال ۱۳۴۲، به تبلیغ مبانی حضرت امام در مسجد و مدرسه خویش پرداخت و معلمان و دانش آموزان و مردم مسلمان را با افکار بلند امام راحل آشنا ساخت. او در مدرسه اش اعلامیه های امام را تکثیر می کرد و همه جا منتشر می ساخت، لذا چندین بار به ساواک احضار شد و در سال های ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ ممنوع المنبر و ممنوع الخروج شد و در سال ۱۳۵۷ نیز دستگیر و در زندان اوین، زندانی گردید تا پس از عید فطر آزاد شد؛ اما تهدیدها و هجوم های مأموران رژیم ستمشاهی به خانه و مدرسه اش بارها ادامه یافت.

او پس از پیروزی انقلاب، نقش اساسی در حفظ امنیت و اداره شهر و کمک رسانی به مردم بر عهده داشت و در سال ۱۳۵۹ش به نمایندگی امام در استان گیلان و امامت جمعه رشت، و در ۱۳۶۲ ش به نمایندگی مردم استان در مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد. وی در سال ۱۳۶۱ نیز مورد خشم دشمنان اسلام (منافقین) قرار گرفت و به سختی مجروح شد، که به خواست خدا شفا یافت؛ ولی ده ها ترکش از آن انفجار در بدنش باقی ماند و افتخار جانبازی ۷۰ درصد را از آن خود کرد. او علاوه بر فعالیت های اجتماعی و انقلابی خویش، به خدمات دینی هم چون: تدریس، تألیف، اقامه جماعت (در مسجد کاسه فروشان)، تفسیر قرآن و بنیاد ساختمان های عام المنفعه، مانند مصلی بزرگ امام خمینی، مدرسه علمیه امام خمینی و کتابخانه آن همت گماشت و گروه بسیاری از فضلا را پرورش داد .

برخی از تألیفات چاپ شده اش عبارت اند از:

۱ . آثار الصادقین (۳۳ جلد با حدود پنجاه هزار حدیث با ترجمه فارسی)

۲ . خوارج و علل پیدایش آن (۳ ج)

۳ . نقش دین در خانواده (۲ ج)

۴ . سی گفتار در ماه رمضان (۲ ج)

۵ . فتنه یهود (تفسیر سوره احزاب)

۶ . قیامت از نظر قرآن و حدیث (تفسیر سوره قیامت)

۷ . تفسیر سوره نحل ۸ . تفسیر سوره اسراء ۹ . شاگردان شیخ انصاری در گیلان

تألیفات چاپ نشده اش عبارت اند از:

۱۰ . تفسیر سوره کهف ۱۱ . تفسیر سوره فرقان ۱۲ . تفسیر سوره مریم ۱۳ . تفسیر سوره شعراء ۱۴ . تفسیر سوره نمل ۱۵ . تفسیر سوره قصص ۱۶ . تفسیر سوره عنکبوت ۱۷ . تفسیر سوره یس

۱۸ . تفسیر سوره مرسلات ۱۹ . گورباچف در سنگلاخ (علل ظهور و سقوط کمونیسم)

۲۰ . خاطرات من ۲۱ . فرزانگان گیلان ۲۲ . مستدرک «آثار الصادقین»

آن عالم بزرگ و خدمتگزار دین، پس از یک بیماری در روز دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۰ ش (۱۱ ربیع الاول ۱۴۲۲ ق) در ۷۰ سالگی، چشم از جهان فروبست. با اعلام خبر وفاتش، در استان گیلان عزای عمومی اعلام شد و از سوی مقام معظم رهبری و مراجع تقلید، پیام های تسلیت صادر شد و در روز چهارشنبه، پیکر پاکش با حضور صدها هزار نفر تشییع و پس از نماز آیت اللَّه محمدی گیلانی بر آن، در مسجد مصلّی امام خمینی رشت به خاک سپرده شد.

 

 

منبع: اختران فضیلت: زندگی و درگذشت علمای شیعه، ج۱، ناصرالدین انصاری قمی، دلیل ما، قم، ۱۳۸۸، ص۳۳-۳۶

ارسال دیدگاه

enemad-logo