مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
زندگینامه آیت الله شیخ محمد لاکانی

زندگینامه آیت الله شیخ محمد لاکانی

ناصرالدین انصاری قمی
آقای شیخ محمد لاکانی رشتی، یکی از علمای بزرگ خطّه گیلان و عالم و فقیه نامی رشت به شمار می رفت. معظم له در ۲۸ صفرالخیر ۱۳۳۱ ق در نجف اشرف به دنیا آمد.

پنج‌شنبه 29 آوریل 2021 - 19:32

ناصرالدین انصاری قمی

آقای شیخ محمد لاکانی رشتی، یکی از علمای بزرگ خطّه گیلان و عالم و فقیه نامی رشت به شمار می رفت. معظم له در ۲۸ صفرالخیر ۱۳۳۱ ق در نجف اشرف به دنیا آمد. پدرش، آیت اللَّه حاج شیخ مهدی لاکانی (۱۲۹۴ – ۱۳۷۰ ق) از علمای نامی شهر و از شاگردان آیات عظام: آخوند خراسانی، سیدمحمد کاظم یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی به شمار می رفت.

معظم له، در ۱۰ سالگی یعنی سال ۱۳۰۰ ش (۱۳۴۰ ق) به همراه پدر بزرگوارش به رشت آمد و به تحصیلات جدید (تا سیکل) پرداخت و پس از فراغت از آن، به فراگیری علوم دینی روی آورد و ادبیات و سطوح را نزد حضرات آیات: شیخ حسن رشاد، شیخ ابوطالب شفتی و شیخ احمد طاهری و پدر بزرگوارش آموخت. در سال ۱۳۵۰ ق (۱۳۱۰ ش) به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و از درس های فقه و اصول و فلسفه و کلام آیات عظام سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت کوهکمری، سیدصدرالدین صدر و حاج شیخ مهدی مازندرانی بهره فراوان برد.

در سال ۱۳۶۳ (۱۳۲۲ ش) به قصد زیارت عتبات مقدسه عراق، وارد نجف اشرف شد و به مدت شش ماه از درس های آیات عظام: سیدابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاء عراقی بهره برد و پس از موفقیت در امتحان، به اخذ درجه اجتهاد از آن دو فقیه بزرگ نائل آمد. سپس به قم بازگشت و به تألیف و تدریس (رسائل و مکاسب و کفایه و شرح منظومه و شرح تجرید) پرداخت و هم زمان در درس های فقه و اصول آیت اللَّه العظمی بروجردی هم شرکت کرد و این ۵ سال به طول انجامید.

در سال ۱۳۲۹ ش، پس از زیارت بیت اللَّه الحرام و مدینه منوره، به علت بیماری پدر بزرگوارش، به رشت بازگشت و به تألیف و تدریس و اقامه جماعت و تبلیغ دین و گشایش امور مردم پرداخت و مدیریت مدرسه علمیه مستوفی و اقامه نماز در مسجد خواهر امام را بر عهده گرفت و خدمات بسیار به ساحت علم و دین، ارایه داد. وی با آن مقام شایسته علمی و دینی اش، به رشت مهاجرت کرد و به خدمت به مردم پرداخت و از تمام مناصبی که شایستگی احراز آن را داشت و اگر در حوزه های علمیه بزرگ می ماند، قطعاً بدان دست می یافت، چشم پوشی کرد. او در نیم قرن اقامتش در رشت، شاگردان بسیار پرورانید. وی موفق شد تا بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی دکتر حشمت – از سران و مجاهدان معروف نهضت جنگل – را برای رفاه حال مردم، بنیاد نهد. 

وی از آیات عظام: بروجردی، حجت کوهکمری، اصفهانی وآقا ضیاء عراقی اجازه اجتهاد داشت و از مجلسی مفید و اخلاقی خوش و روی گشاده و بیانی نافذ برخوردار بود. برخی از تألیفات متعدد آن فقیه بزرگ، عباتند از:

۱ . شرح فرائد الاصول (مباحث قطع و ظن و استصحاب و تعادل و تراجیح)

۲ . شرح کفایه الاصول (مباحث الفاظ و برائت)

۳ . شرح مکاسب (مباحث محرمه و معاطاه و خیارات)

۴ . رساله در قطع و ظن ۵ . رساله در برائت و اشتغال ۶ . رساله در استصحاب ۷ . رساله در تعادل و تراجیح ۸ . رساله در شکوک ۹ . قاعده لاضرر ۱۰ . رساله رضاع ۱۱ . قاعده من ملک ص ۲ عده من ملک، ۲

۱۲ . رساله در جمع بین اصاله الوجود و اصاله الماهیه ۱۳ . رساله در بحث نفس ۱۴ .رساله در اعتقادات ۱۵ . رساله در علم اخلاق ۱۶ . رساله در علم درایه ۱۷ . رساله در علم منطق ۱۸ . رساله در علم فلسفه ۱۹ .رساله در علم اصول ۲۰ . رساله در علم فقه ۲۱ . رساله در کرّ و حلّ اختلافات اقوال و جمع بین روایات ۲۲ . قواعد فقهی و اصولی ۲۳ . رساله در اقتباسات آخوند خراسانی در کفایه ۲۴ . حاشیه بر شرح لمعه ۲۵ . حاشیه انتقادی برمکاسب ۲۶ . حاشیه انتقادی بر رسائل.

معظم له در تاریخ ۸ شوال ۱۴۲۱ ق (۱۴ دی ۱۳۷۹ ش) در ۹۰ سالگی در رشت بدرود زندگی گفت و به دنبال آن، در استان گیلان عزای عمومی اعلام و پرچم های سیاه در گوشه و کنار شهر بر افراشته شد و پیکر پاکش با تشییع بی سابقه و احترام بسیار، پس از نماز آیت اللَّه صادق احسانبخش، در جوار بقعه خواهر امام(س) رشت به خاک سپرده شد.

(شریف رازی ، آثار الحجه ، ج۲ ، ص۳۰۲ – ۳۰۳)

 

 

منبع: اختران فضیلت: زندگی و درگذشت علمای شیعه، ج۱، ناصرالدین انصاری قمی، دلیل ما، قم، ۱۳۸۸، ص۵۰۷-۵۱۰. با اندکی ویرایش و اصلاحات. 

ارسال دیدگاه

enemad-logo