مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
معرفی کتاب بانگ آزادی / خاطرات احمدعلی راغب ؛ آهنگساز سرشناس گیلانی

معرفی کتاب بانگ آزادی / خاطرات احمدعلی راغب ؛ آهنگساز سرشناس گیلانی

هیچ ایرانی نیست که اثری از #احمدعلی_راغب را نشنیده باشد. نسل دهه شصتی‌ها با آواها و نواهای او بزرگ شده است. از سرود «مدرسه‌ها وا شده»، #بابا_خون_داد و «هم‌شاگردی سلام» تا قطعات ارکسترال «بانگ آزادی» و «شهید مطهر» و #آمریکا_ننگ_به_نیرنگ_تو بگیرید تا تصنیف «خجسته باد این پیروزی» و «ظفر مبارک» و بعدها تا اولین آلبوم موسیقی پاپ بعد از جنگ مثل «رقص گل‌ها» و قطعاتی مثل «گل می‌روید به باغ» و «بیا به امداد ناتوانان»
در اینجا معرفی کتاب بانگ آزادی خاطرات احمد علی راغب را مشاهده می کنید

جمعه 3 جولای 2020 - 19:37

هیچ ایرانی نیست که اثری از #احمدعلی_راغب را نشنیده باشد. نسل دهه شصتی‌ها با آواها و نواهای او بزرگ شده است. از سرود «مدرسه‌ها وا شده»، #بابا_خون_داد و «هم‌شاگردی سلام» تا قطعات ارکسترال «بانگ آزادی» و «شهید مطهر» و #آمریکا_ننگ_به_نیرنگ_تو بگیرید تا تصنیف «خجسته باد این پیروزی» و «ظفر مبارک» و بعدها تا اولین آلبوم موسیقی پاپ بعد از جنگ مثل «رقص گل‌ها» و قطعاتی مثل «گل می‌روید به باغ» و «بیا به امداد ناتوانان» و… .

راغب، یکی از اصلی‌‎ترین آدم‌هایی است که چیزی به نام «سرود و موسیقی انقلاب» را در سال‌های پس از انقلاب بر سر زبان‌ها انداخت.

کتاب «بانگ آزادی (خاطرات شفاهی احمدعلی راغب)» با تحقیق مهدی چیت‌ساز و مرتضی قاضی و تدوین محسن صفایی‌فرد به‌تازگی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب چهارمین عنوان از مجموعه «تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی _ سرودها و ترانه‌ها» است که این‌ناشر منتشر می‌کند.

کتاب پیش‌رو دربرگیرنده ساعت‌ها مصاحبه با این‌چهره فرهنگی است که در ۳ محور گروه‌های سرود برجسته کشور، آهنگ‌سازان و خوانندگان انقلاب، و مدیران و تهیه‌کنندگان موسیقی انقلاب انجام شده‌اند.

«بانگ آزادی» به‌جز پیشگفتار ناشر و مقدمه، ۶ فصل اصلی دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از: «صدای دریا و جنگل»، «اینجا تهران، صدای ایران»، «صدا به اوج می‌رسد (۱۳۵۷_۱۳۵۹)»، «این صدا خاموش نمی‌شود»، «صداوسیمای پس از جنگ» و «جستارهایی پراکنده درباره مبانی و فلسفه موسیقی». پس از این‌فصول، منابع و ماخذ کتاب و سپس هفتمین فصل آن با عنوان «پیوست» آمده که شامل این‌بخش‌ها می‌شود: مطبوعات، متن شعرها سرودها و ترانه‌ها، آلبوم‌ها، کتاب‌ها،‌ تقدیرنامه‌ها، آلبوم عکس و اعلام. راغب متولد سال ۱۳۲۳ در بندر انزلی است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

مدتی بعد از واقعه ترور شهید مطهری، به ما ابلاغ شد که به‌مناسبت سالگرد شهادت ایشان، سرودهای عاطفی و اثرگذار و جذاب تولید کنیم. می‌بایست همه مبانی ساخت سرود مارش‌گونه و حماسی را رعایت می‌کردیم. زمانی از ما خواستند این سرود را بسازیم که سرود شهید مفتح را برای ضبط آماده کرده بودیم.

مجید حداد کمی دراین‌باره با من صحبت کرد. دو کتاب به من داد و گفت اینها از نوشته‌های شهید مطهری است. اینها را بخوان، چون باید واقعیت شهیدمطهری را بشناسی و بدانی داری برای چه‌کسی اثر تولید می‌کنی. سرود شما باید تبلیغ اندیشه، تفکر، میزان سواد،‌ معنویت و روحانیت این‌شخص باشد. دست‌به‌قلم بودن او باید مطرح شود. سرودتان باید تبلیغ آثار ایشان باشد. سبزواری هم که توی اتاق حداد بود،‌ کمی راجع به ایشان صحبت کرد. گفت باید چنین اثری با کیفیت عالی ساخته شود. ایشان استاد همه ما و از شاگردان ممتاز حضرت امام بوده‌اند. شما دارید برای شخصیتی کار می‌کنید که نمونه ندارد. سبزواری با این حرفش چنان کوه عظیمی در مقابل من گذاشت و مرا به استرس و نگرانی انداخت که پیش خودم گفتم حالا من چطور باید چنین اثری بسازم؟! برای اینکه فشار روانی به من وارد نشود،‌ با سبزواری قرار گذاشتیم که به او زنگ نزنم و او هم به من زنگ نزند.

این‌کتاب با ۳۲۹ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۲ هزار تومان منتشر شده است.

این کتاب را از عماریار میتوان به راحتی خرید

https://ammaryar.ir/product/%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D8%BA%D8%A8/

ارسال دیدگاه

enemad-logo