مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
نشست نقد و بررسی کتاب جستارهایی در باب تشکل دینی برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب جستارهایی در باب تشکل دینی برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب جستارهایی در باب تشکل دینی نوشته حسن مقدمی شهیدانی عصر روز پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ با حضور جمعی از فعالان تشکیلاتی در شهر مقدس قم برگزار گردید.

جمعه 16 دسامبر 2016 - 14:14

نشست نقد و بررسی کتاب جستارهایی در باب تشکل دینی نوشته حسن مقدمی شهیدانی عصر روز پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ با حضور جمعی از فعالان تشکیلاتی در شهر مقدس قم برگزار گردید.

نویسنده این کتاب از اعضای هیئت علمی مطالعات مبارزات اسلامی گیلان و از نویسندگان سایت رنگ ایمان به شمار می رود و این کتابش را به دو تن از شهدای مدافع حرم شهید سیداسماعیل سیرت نیا و شهید حامد کوچکزاده که از فعالین فرهنگی رشت که در تشکل های دینی عمرشان را سپری کرده بودند تقدیم کرده است.

در ابتدای جلسه، نویسنده شرح مختصری از فرایند سامان یافتن این کتاب را ارائه کرد. از منظر نویسنده٬ این اثر مختصر که از تدوین مجموعه یادداشت های او و برخی از دوستانش فراهم آمده٬ تنها به عنوان گام نخست در عرصه تحقیقات تشکیلاتی محسوب می شود و در حقیقت باید آن را مجموعه ای از تأملات تشکیلاتی بر شمرد که به دلیل خلأیی که در این عرصه وجود داشته٬ توسط نشر معارف به بازار نشر عرضه شده است.

نویسنده آنگاه به طرح مسائل و محورهایی در مقوله کار تشکیلاتی اشاره کرد که برخی از این محورها به شرح زیر است:

۱- معرفی برخی منابع (کتاب٬ مقاله و مجله) در زمینه تشکل دینی.

۲- دلالت های تشکیلاتی برخی آیات و اصطلاحات قرآنی و حدیثی.

۳- نسبت سنجی کار تشکیلاتی با مسئله تمدن سازی.

۴- تعاریف و مبانی کار تشکیلاتی.

۵- پیشینه تاریخی مقوله تشکل دینی و ضرورت تامل در موضوعات هویتی مرتبط.

وی ابراز امیدواری کرد که مخاطبان این اثر٬ در پژوهش و تولید متن پیرامون آن اهتمام کنند.

×××

در بخش دیگری از این نشست٬ جناب آقای «دکتر داود فیض افرا» به نقد و بررسی اثر پرداخت.

او انتخاب موضوع در زمان حاضر را بسیار هوشمندانه و دقیق خواند و از قلم نوشتاری گیرا و جذاب این کتاب تقدیر کرد.

دکتر فیض افرا تولید متن در برخی موضوعات از جمله شبکه وکالت و شرطه الخمیس و… را نیز از نکات برجسته این اثر برشمرد.

وی همچنین دعوت نویسنده از افراد مختلف برای نگارش یادداشت های مرتبط با مقوله تشکل دینی را نمونه ای از فعالیت تشکیلاتی برشمرد که در نوع خود جالب است.

ایشان در بخش بعدی به بیان نکات انتقادی پرداخت و در این زمینه٬ موضوع محوری و نه مسئله محوری را یکی از انتقادات وارد بر اثر دانست.

دکتر فیض افرا همچنین به مسئله نگاه کاربردی اشاره کرد و ضمن تأکید بر آنکه این کتاب گام نخست محسوب می شود٬ نیاز نگاه کاربردی به مقوله تشکل دینی را مطرح کرد. که از جمله می توان به آسیب های کار تشکیلاتی٬ جایگاه شناسی روحانیت و برشماری نقش آن در کار تشکیلاتی٬ و… اشاره کرد.

نپرداختن به برخی موضوعات از جمله تشکیلات فدائیان اسلام و هیئت های مذهبی نیز از جمله خلأهای کتاب عنوان شد.

×××

در بخش پایانی نشست نیز جناب آقای سید ابوالحسن حسینی از دانش آموختگان رشته مدیریت که خود بیش از یک دهه تجربه فعالیت در تشکل های موفق مختلف را نیز داشته٬ به بیان نکاتی پیرامون کتاب پرداخت.

حسینی ضمن تأکید بر نکات مثبت اثر که در سخنان دکتر فیض مطرح شده بود٬ انتقاداتی را به اثر وارد دانست.

وی عدم برخورداری اثر از یک نظام معنایی مستقل و همچنین عدم برخورداری از انسجام محتوایی لازم را از جمله ایرادات کتاب دانست.

سید ابوالحسن حسینی ضمن تمجید از برخی مقالات کتاب از جمله «تجارب تشکیلاتی روحانیت شیعه در تاریخ معاصر» و همچنین «نهضت میرزاکوچک خان٬ مینیاتوری از جمهوری اسلامی»٬ به ناهمگون بودن سطح علمی برخی مقالات نیز ایراد وارد کرد. وجود تکرار و تأکید مکرر و غیر ضرور بر بعضی مباحث نیز انتقاد دیگر جناب حسینی به کتاب جستارهایی در باب تشکل دینی بود.

حسینی تأکید کرد که جای بعضی موضوعات مهم در این کتاب خالی است که از جمله می توان به «فعالیت تشکیلاتی امام خمینی در دوران مبارزه»٬ «نقش و جایگاه تشکیلاتی هیئت های مذهبی در تاریخ معاصر» و… اشاره کرد.

×××

در پایان نویسنده ضمن تشکر از منتقدین٬ و با پذیرش اشکالات مطرح شده٬ تصریح کرد که به دلیل آنکه این یادداشتها در رسانه های رسمی کشور منتشر شده بودند٬ و برای مراعات امانت٬ از ویرایش محتوایی برخی مقالات منصرف شده اما تلاش دارد در ویرایش های بعدی با دعوت از صاحب نظران عرصه کار تشکیلاتی٬ به تولید محتوای غنی تر در این موضوع بپردازد. وی همچنین تاکید کرد که این تنها گام نخست است و انتظار دارد مخاطبان اثر در این موضوع مهم دست به قلم شوند. حاضرین نیز در حاشیه جلسه نکات و سوالات خود را مطرح کردند.

مراکز فروش کتاب:

این اثر در فروشگاه های نشر معارف با نام «پاتوق کتاب» در سراسر کشور، و برخی پایگاه های اینترنتی٬ و فروشگاه مرکزی انتشارات بوستان کتاب قم عرضه می شود.

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo