مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
نوجوان گیلانی، شهید راه انقلاب + تصویر

نوجوان گیلانی، شهید راه انقلاب + تصویر

در میان این شهدا و جانبازان که اکثراً در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز مردم، مورد حمله و آسیب ماموران رژیم پهلوی قرار گرفته‌اند، چند سوژه دارای اهمیت بیشتر است که اگر در هر کجای دیگر این اتفاق برای آنان می‌افتاد، منبع ده‌ها برنامه و پروژه فرهنگی و هنری می‌شدند.

سه‌شنبه 4 فوریه 2020 - 20:18

مرتضی عبداللهی

بی‌شک انقلاب اسلامی مردم ایران معجزه بزرگ تاریخ معاصر است که با نظر رحمت پروردگار متعال و به راهبری حکیم بی‌بدیل حضرت امام خمینی (ره) و با دست توانای امت مسلمان ایران به اثبات رسید. مردم شجاع و غیور گیلان نیز در راه آرمانهای بلند و اصیل این حماسه حسینی از بذل جان و مال مضایقه نکردند و در طول این نهضت خمینی (ره) مفتخر هستند که ۶۳ شهید و ۴۵ جانباز تقدیم نمایند. لازم است که درباره هر کدام از این شهدا و جانبازان که سوژه‌هایی ناب هستند، پیوستهای متعدد فرهنگی تهیه شود و این بهترین هویت و افتخار جوان گیلانی به آنها یادآوری گردد تا در این نمایشگاه ضد فرهنگی تبلیغی غرب و غرب‌باوران، کمی از روشنایی واقعی ستارگان درخشان بهره گیرند. در میان این شهدا و جانبازان که اکثراً در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز مردم، مورد حمله و آسیب ماموران رژیم پهلوی قرار گرفته‌اند، چند سوژه دارای اهمیت بیشتر است که اگر در هر کجای دیگر این اتفاق برای آنان می‌افتاد، منبع ده‌ها برنامه و پروژه فرهنگی و هنری می‌شدند.

یکی از آنان، سه جوان ۱۷ ساله به نام‌های عزیز رحیمی چاکدل، اسماعیل تعصبی و مراد بلال زاده و ۳ جوان ۱۶ ساله به نام‌های محمدمهدی راهنما، حمید سجاسی و محمدرضا صابر همیشگی و یک نوجوان ۱۵ ساله به نام محمد هدایت بازرگانی.

ما در اینجا به صورت خلاصه و فقط برای طرح مساله، به معرفی یک نوجوان شهید انقلاب اسلامی در گیلان می‌پردازیم. باشد که مورد توجه هنرمندان و اصحاب قلم و رسانه قرار گیرد:

نوجوان شهید انقلاب

شهید حسن پرندک در سال ۱۳۴۶ در آستانه اشرفیه به دنیا آمد. او که در خانواده ای کشاورز رشد کرده بود برای استقلال خود و خانواده اش در یک شیرینی فروشی به کارگری می‌پرداخت. او در تظاهراتی که در ۹ دی ماه ۱۳۵۷ در شهر آستانه بر پا شده بود شرکت کرد ولی با برخورد سخت ماموران رژیم مواجه شد. در این نبرد نابرابر، در خیابان شریعتی آستانه، مورد اصابت گلوله سربازان رژیم پهلوی قرار گرفت و بلافاصله به شهادت رسید. مردم جنازه غرق به خون نوجوان ۱۱ ساله شهید حسین پرندک را به قبرستان ـ گلزار شهدای ـ  شهر آستانه برده و به خاک سپردند.

ارسال دیدگاه

enemad-logo