مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
وقتی که شهید رمضان نوبخت، ترور شد

وقتی که شهید رمضان نوبخت، ترور شد

رضا مظفری
در یک روز تابستان آن سال، ناگهان سر و صدایی غریب بر پا شد. خبر یک ترور در آن نزدیکی به سرعت پیچید. مردم دوان دوان به سمتی می رفتند. من با آمیزه ای از ترس و هیجان به همان سو دویدم. مردم اجتماعی عظیم گرد پیکری عزیز، شکل داده بودند.

دوشنبه 24 جولای 2017 - 00:00

رضا مظفری

اشاره: شهید رمضان نوبخت از نیروهای انقلابی رشت، متولد ۶ مهر ۱۳۱۱ در روستای گله ‌پردسری از توابع رشت بود و شغلش تعمیرکاری ماشین در رشت بود. پسرش کریم در روز ۹ بهمن ۱۳۵۹ در جبهه سومار در سن ۱۹ سالگی به شهادت رسید. چند ماه بعد، رمضان نوبخت در روز سه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۶۰ در رشت به دست منافقین ترور شده و به شهادت رسید. (کتاب فرهنگ اعلام شهدا ـ استان گیلان، ص۸۰۸) در اینجا خاطره ای حجت الاسلام حسن مظفری درباره نحوه شهادت رمضان نوبخت را می خوانیم.

***

در روزهای پر خطر سال ۱۳۶۰ شمسی، هر روز خبر ترور و کشتار ذهن کودکانه ی مرا می آزرد. پدرم مرحوم آیت الله شیخ حسن مظفری نیز در خطر و رشت، تقریبا از روحانی خالی بود.

در یک خانه ی مستأجری در منطقه ی پپسی کولا پیش از میدان مصلای کنونی ساکن بودیم.

در یک روز تابستان آن سال، ناگهان سر و صدایی غریب بر پا شد. خبر یک ترور در آن نزدیکی به سرعت پیچید. مردم دوان دوان به سمتی می رفتند. من با آمیزه ای از ترس و هیجان به همان سو دویدم. مردم اجتماعی عظیم گرد پیکری عزیز، شکل داده بودند، از میان آنان خود را به پیکر غرق خون شهید رساندم. آن چه شنیده بودم، درست بود. گلوله ای در دهان او شلیک کرده بودند.

شب در خانه با پدر به صحبت نشستیم. اسمش را برایمان گفت: «رمضان نوبخت»

چندی بعد نام و تصویر آن شهید سعید را بر مدرسه ای، همان نزدیکی، نهادند.

فرزند رشیدش «کریم» چندی پیش از پدر، به شهادت رسیده بود.

سلام خداوند بر آن شهیدان جاودان باد.

 

 

منبع: کانال تلگرامی مرکز مطالعات اسلامی آیت الله شیخ حسن مظفری «رضوان الله تعالی علیه»

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2024/02/19 - 20:18

    سلام و تحیت. این خاطره ی بنده بود که در آن کانال آورده شد. با احترام رضامظفری۳۰ بهمن۱۴۰۲

    پاسخ
enemad-logo