مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
گزارشی از فاجعه افطار خونین رشت + تصاویر

گزارشی از فاجعه افطار خونین رشت + تصاویر

میثم عبدالهی
افطار خونین، واقعه دلخراشی است که منافقین در ماه رمضان سال ۱۳۶۰ مرتکب شدند. یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به نام «غلام اصلاحکار» مدت ها با نیروهای فعال حزب اللهی رشت به فعالیت پرداخته و در لباس دوست، میان آنها نفوذ کرده بود. او مدت ها گزارشات فعالیت های نیروهای انقلابی رشت را مخفیانه به رده های بالای منافقین می داد و باعث شهادت عده ای از این جوانان مخلص گردید.

یکشنبه 25 ژوئن 2017 - 00:00

میثم عبدالهی

انتخابات دومین دوره ریاست جمهوری در روز ۲ مرداد ۱۳۶۰ باید انجام می شد و جنایات منافقین در سراسر کشور اوج گرفته بود تا جلوی برگزاری انتخابات را بگیرند و فضا را نا امین کنند. هنوز یک ماه از ترور آیت الله خامنه ای و شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از سران انقلاب در دفتر حزب و هنوز ۱۷ روز از شهادت شهید مهندس انصاری استاندار گیلان نگذشته بود. انتخابات با همه سختی ها، در موعد مقرر برگزار شد و شهید رجایی با رایی بالاتر از رای بنی صدر، انتخاب شد. 

«افطار خونین» واقعه دلخراشی است که حاکی از جنایت های سازمان منافقین در ماه رمضان سال ۱۳۶۰ است. یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به نام «غلام اصلاحکار» مدت ها با نیروهای فعال حزب اللهی رشت به فعالیت پرداخته و در لباس دوست، میان آنها نفوذ کرده بود. او مدت ها گزارشات فعالیت های نیروهای انقلابی رشت را مخفیانه به رده های بالای منافقین می داد و باعث شهادت عده ای از این جوانان مخلص گردید.

این منافق در شب ۱ مرداد ۱۳۶۰، مصادف با روز شهادت امیرالمونین ۲۱ رمضان ۱۴۰۱ق دست به جنایتی بزرگ زد. او با نارنجک و تفنگ به عده ای از دوستان سابقش که برای افطار این شب مبارک با او وعده داشتند در محله عطاءآفرین رشت حمله کرد. شهید محمدرضا ثابت قدم و شهید کریم اسلام پرست از نیروهای فعال و پرتلاش رشت در این واقعه به شهادت رسیدند و مردم رشت را عزادار کردند.

این منافق در چند جنایت دیگر هم در رشت شرکت کرد و در شهادت رساندند نیروهای انقلابی شرکت داشت و بعد از مدتی دستگیر شده و توسط دادستان انقلابی گیلان شهید ابوالحسن کریمی، محاکمه و اعدام شد. این جنایت تا سالها یکی مصادیق بارز تاثیرات نفوذ دشمن برای مردم رشت به شمار می رفت و برای زنده نگه داشتن یاد آن شهدا تا سالها برایشان مراسم سالگرد گرفته می شد و یادشان گرامی داشته می شد.

حضرت امیرالمومنین (ع) توسط نیروهای کج فکر نفوذی خوارج به شهادت رسیدند و شهدای افطار خونین رشت نیز توسط نیروهای نفوذی سازمان منافقین به شهادت رسیدند و امروزه داعشی ها در تلاش هستند تا با تروریست های نفوذی، امنیت جمهوری اسلامی را به خطر بیندازند. راه نفوذ یکی از راه های مهمی است که همیشه دشمن از همان منافذ نفوذ کرده و ضربه خود را زده است.

در اذهان مردم رشت تاثیر زیادی گذاشت و تا چند سال به مناسبت این فاجعه، مراسماتی در این شهر برگزار می شد و یاد آن شهدا گرامی داشته می شد. شهید ابوالحسن کریمی در چهارمین سالگرد شهادت این شهدا در روز ۲۱ خرداد ۱۳۶۴ سخنرانی مهمی کردند و به تاثیرات نفوذ پرداختند که متن آن سخنرانی به عنوان دومین کتابچه فریاد مظلوم منتشر شد و مورد استقبال مردم گیلان قرار گرفت. برای دیدن و دانلود کتابچه فریاد مظلوم ۲ می توانید از لینک آن استفاده کنید.

عکس هایی از این جنایت منافقین را نیز عکس هایی از تشییع جنازه شهدای این واقعه در میدان شهرداری رشت، را به نقل از سایت خبری دیار میرزا، با هم می بینیم.

عکس هایی از آثار فاجعه افطار خونین در منزل آقای فرشید اباذری

فرشید اباذری و سایر مجروحین این حادثه در تشییع دو شهید افطار خونین در میدان شهرداری رشت با لباس بیمارستان و عصا به دست

آیت الله امینیان امام جمعه موقت رشت در تشییع دو شهید افطار خونین در میدان شهرداری رشت

حجت الاسلام احسانبخش در تشییع دو شهید افطار خونین در میدان شهرداری رشت

تشییع دو شهید افطار خونین در میدان شهرداری رشت

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo