مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۸ دی

تقویم تاریخ گیلان – ۸ دی

۱- تظاهرات انقلاب در رشت و شهادت عده ای. در پی شهادت ابراهیم جعفری که در تظاهرات روز گذشته به شهادت رسیده بود، مردم این شهر قصد داشتند جنازه این شهید را تحویل بگیرند اما پس از مخالفت پلیس با خواسته آنها، اقدام به برپایی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان تعدادی اتومبیل، ۱۵ شعبه بانک و چند […]

دوشنبه 29 دسامبر 2014 - 11:38

۱- تظاهرات انقلاب در رشت و شهادت عده ای. در پی شهادت ابراهیم جعفری که در تظاهرات روز گذشته به شهادت رسیده بود، مردم این شهر قصد داشتند جنازه این شهید را تحویل بگیرند اما پس از مخالفت پلیس با خواسته آنها، اقدام به برپایی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان تعدادی اتومبیل، ۱۵ شعبه بانک و چند خانه متعلق به مأموران امنیتی را آتش زدند و در نتیجه تیراندازی مأموران ۸ نفر مجروح شدند و یک نفر به نام تقی اشکیل به شهادت رسید. ساواک در گزارش خود شمار مجروحان این تظاهرات را ۴ نفر اعلام کرد. باید اضافه کرد که در تظاهراتی در تهران یکی از اهالی رشت به نام اسماعیل تعصبی شرکت کرده بود که گلوله ماموران به سرش اصابت کرد و به شهادت رسید. (۱۳۵۷ ش) (سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب/ فجر آفرینان، ص ۱۷و ۳۲٫)

۲- انتصاب حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق احسان‏بخش به عنوان نماینده امام در استان گیلان‏ و امام جمعه رشت. در پی درگذشت آیت الله حسن لاهوتی اولین امام جمعه رشت، مدتی بود که امامت جمعه رشت بر عهده آیت الله امینیان، امام جمعه موقت نهاده شده بود تا اینکه در این روز با حکمی از سوی امام خمینی (ره) حجت الاسلام و المسلمین احسانبخش به این سمت انتخاب شد. حکم امام به این شرح است: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏. الحمد للَّه رب العالمین، و الصلاه و السلام على محمد و آله الطاهرین، و لعنه اللَّه على اعدائهم اجمعین. و بعد، جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ محمد صادق احسان‏بخش- دامت افاضاته- را بدین وسیله به عنوان نماینده خود در استان گیلان منصوب مى‏نمایم که جناب ایشان ضمن رسیدگى به امور مذهبى مردم آن سامان، مجازند در تصدى امور حسبیه و آنچه در زمان غیبت حضرت ولى عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف- منوط به اذن ولى فقیه مى‏باشد «فله التصدی لما ذکر مع مراعاه الاحتیاط»؛ و نیز مجازند در اخذ سهمین مبارکین و صرف سهم سادات را در محل و نصف از سهم مبارک امام- علیه السلام- را در موارد مقرره و ترویج شریعت مقدسه و ارسال نصف دیگر را نزد این جانب جهت صرف در مصالح عالیه مسلمین. و السلام علیه و على اخواننا المؤمنین و رحمه اللَّه و برکاته. به تاریخ سیزدهم ربیع المولود ۱۴۰۳٫ روح اللَّه الموسوی الخمینى‏.» (۱۳۶۱ ش- ۱۳ ربیع الاول ۱۴۰۳ ق) (صحیفه امام، ج‏۱۷، ص ۱۹۸٫)

۳- گیلان پیشتاز در عرصه بصیرت و حمایت از ولایت. در پی فتنه گری کسانی چون مهدی کروبی و میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی، اوضاع سیاسی کشور چندین ماه پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری متلاطم بود. مردم رشت در این روز به صحنه آمدند و با یک راهپیمایی تاریخی انزجار خود را از فتنه گران و اغتشاشگران ابراز داشتند. شعار های اصلی مردم «مرگ بر سه مزدور اجنبی، موسوی و کروبی و خاتمی»، «مرگ بر موسوی»، «مرگ بر کروبی»، «مرگ بر خاتمی» و … بود. مسیر این راهپیمایی از مصلی تا میدان شهرداری بود. جالب است بدانیم که سایر نقاط کشور در روز ۹ دی به صحنه آمدند و بساط فتنه گران را برچیدند. بصیرت مضاعف مردم گیلان باعث شد تا زودتر از سایر نقاط کشور به صحنه آمده و بساط فتنه گران را برچیدند. (۱۳۸۸ ش)

۴- دیدار تاریخی مردم انقلابی و بصیر گیلان با پیشوای مسلمانان جهان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله). در آستانه اولین ساگرد حماسه عظیم مردم ایران در ۹ دی ۸۸ در مقابله با فتنه گران، این مردم گیلان بودند که به حضور رهبر معظم انقلاب پذیرفته شدند. دلیل انتخاب دیدار مردم گیلان در روز ۸ دی با رهبر معظم انقلاب آن بود مردم گیلان در راهپیمایی سال گذشته، یک روز زودتر از مردم سایر نقاط کشور به صحنه آمدند و بساط فتنه گران را برچیدند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار مدال پرافتخار «السابقون» در جبهه بصیرت و حمایت از ولایت را به گردن مردم گیلان آویختند. ایشان بصیرت مضاعف مردم گیلان را عاملی دانستند تا ۱ روز زودتر احساس وظیفه کنند و فتنه را در استان گیلان ریشه کن کنند. ایشان اضافه فرمودند: «رشت جزء معدود مناطقی بود که یک روز زودتر از حرکت خود جوش ملّت، در هشتم دی ماه سال ۸۸ به صحنه حضور مردم در مقابله با فتنه گران تبدیل شد.» مردم گیلان نیز در این دیدار تجدید بیعت خود را با آرمان های امام و انقلاب اعلام کردند. (۱۳۸۹ ش- ۲۲ محرم الحرام ۱۴۳۲ ق)

ارسال دیدگاه

enemad-logo