مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۲ دی

تقویم تاریخ گیلان – ۱۲ دی

۱- رحلت آیت الله میرزا محمدرضا حکیمی معروف به «ابوالمله» از علمای مبارز مشروطه خواه گیلان. ایشان نوه دختری حاج ملارفیع شریعتمدار فقیه نامدار گیلان در عصر ناصری و از علمای مبرز گیلان در زمان مشروطه و از فعالان سیاسی بود. او در سال ۱۲۸۵ش که اولین دوره انتخابات مجلس شورای ملی به صورت صنفی […]

جمعه 2 ژانویه 2015 - 11:43

۱- رحلت آیت الله میرزا محمدرضا حکیمی معروف به «ابوالمله» از علمای مبارز مشروطه خواه گیلان. ایشان نوه دختری حاج ملارفیع شریعتمدار فقیه نامدار گیلان در عصر ناصری و از علمای مبرز گیلان در زمان مشروطه و از فعالان سیاسی بود. او در سال ۱۲۸۵ش که اولین دوره انتخابات مجلس شورای ملی به صورت صنفی برگزار شد، از جانب علمای رشت به نمایندگی مجلس شورا برگزیده شد ولی از قبول نمایندگی عذر خواست. وی به ریاست انجمن ایالتی گیلان منصوب شد. در زمان نهضت جنگل نیز از حامیان میرزا کوچک خان به شمار می رفت و از اعضای هیئت اتحاد اسلام گشت و مورد احترام اعضای نهضت بود. ایشان در سال پایانی نهضت جنگل در رشت درگذشت. (۱۲۹۹ش ـ  ۲۱ ربیع الثانی ۱۳۳۹ق)

۲- درگذشت محمدعلی جنگلی در رشت. محمدعلی جنگلی برادر میرزا کوچک بود. او در نهضت جنگل به مجاهدت پرداخت. بعد از شهادت میرزا نیز به خاطر انتساب با آن سردار بزرگ متحمل اذیت های بسیاری از طرف دربار پهلوی ها گردید. (۱۳۲۹ ش)

۳- در شهرهای مختلف استان تظاهرات بر پا شد. «کاظم جعفرپور» در آستانه اشرفیه بر اثر درگیری با ماموران رژیم ستمشاهی به شهادت رسید. در صومعه سرا نیز ماموران به تظاهر کنندگان تیراندازی کردند. (۱۳۵۷ ش) (سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب/ فجر آفرینان، ص۳۴٫)

ارسال دیدگاه

enemad-logo