مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 18 Apr 2024
محتوا
خون میرزا کوچک / توصیف سردار شهید حاج حسین همدانی از رشادت رزمندگان گیلانی

خون میرزا کوچک / توصیف سردار شهید حاج حسین همدانی از رشادت رزمندگان گیلانی

… همه می گفتند که حاج حسین همدانی این حماسه را ایجاد کرد. ولی خود حاج حسین می گفت: «من خون میرزاکوچک خان را در آن عملیات در رگ بچه ها دیدم.»

شنبه 24 دسامبر 2016 - 17:48

راوی: سالار آبنوش

دی ماه ۱۳۶۵، عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه به شدت جریان داشت. حسین همدانی، در مقام فرمانده لشکر ۱۶ قدس گیلان در عملیات حاضر بود.

دو گردان لشکر ۱۶ قدس، حین عملیات، به محاصره دو تیپ دشمن در آمدند. تدبیر قرارگاه فرماندهی عملیات این بود که هر دو گردان تسلیم شوند. استدلال قرار گاه این بود که اگر بخواهیم آن دو گردان را از محاصره در بیاوریم، باید به اندازه چهار گردان تلفات بدهیم و این منطقی نبود. اما حسین همدانی اصرار می کرد آن دو گردان را از محاصره در آوریم.

او بدون هماهنگی با قرارگاه فرماندهی، شخصا داخل حلقه محاصره شد و نزد نیروهایش رفت. خودش را به تک تک بچه ها نشان داد و روحیه آنها را بالا برد. مانند یک رزمنده تک‌ور، با موتور، زیر آتش شدید دشمن، بین بچه ها می چرخید و فریاد می زد: «باید مقاومت کرد… دیدارمان با آقا امام حسین علیه السلام…»

با این روحیه، نیروهای دو گردان لشکر ۱۶ قدس، با شکستن حلقه محاصره و نابود کردند تعداد زیادی از نفرات و انهدام تجهیزات دشمن، اقتدار سربازان امام زمان (عج) را به رخ دشمن کشیدند. بچه های گیلان آنجا نشان دادند میرزاکوچک خان جنگلی که بود!

همه می گفتند که حاج حسین همدانی این حماسه را ایجاد کرد. ولی خود حاج حسین می گفت: «من خون میرزاکوچک خان را در آن عملیات در رگ بچه ها دیدم.»

 

منبع: کتاب «ساعت ۱۶ به وقت حلب» روایتهایی از زندگی سردار سرلشکر شهید حسین همدانی.

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo