مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
نقش و عملکرد لشکر قدس گیلان در عملیات کربلای۵

نقش و عملکرد لشکر قدس گیلان در عملیات کربلای۵

لشکر قدس گیلان در کل مراحل عملیات کربلای۵، ۲۵۳ شهید تقدیم انقلاب اسلامی نمود که در این میان هفت نفر از فرماندهان لشکر نیز جزء این شهدا بودند. در این نوشتار خلاصه ای از عملکرد لشکر قدس گیلان را در عملیات کربلای ۵ می توانید ملاحظه کنید

چهارشنبه 11 ژانویه 2017 - 06:38

نقش و عملکرد لشکر قدس گیلان در عملیات کربلای۵

بر اساس روایت سردار جعفر مظاهری جانشین وقت لشکر قدس گیلان و گزارش شماره ۳۵۳ مرکز تحقیقات جنگ

مرتضی عبدالهی

 

بعد از توقف عملیات کربلای۴، مسولین دفاع مقدس تصمیم گرفتند به سرعت عملیات بزرگ دیگری را ساماندهی کنند که نتیجه آن طراحی و اجرای عملیات غرور آفرین کربلای۵ بود. این عملیات در ۱۹ دی ماه ۶۵ با رمز مبارک یا زهرا (س) و با هدف تصرف شلمچه و پیش روی به سوی بصره آغاز شد.

لشکر قدس گیلان که در عملیات کربلای۴ به صورت مستقیم وارد عملیات نشده بود و به تبع آن دچار آسیب جدی در امکانات و نیرو نیز نگشته بود؛ با تشخیص فرماندهان سپاه به صورت مستقیم وارد عملیات کربلای۵ شد.

لشکر گیلان در این عملیات به نام لشکر ۱۰۵ قدس و زیر نظر فرماندهی قرارگاه نجف و به استعداد ۹ گردان پیاده وارد عمل شد.

دستور عملیاتی لشکرقدس گیلان در عملیات کربلای۵

مشخصات فرماندهان لشکر در عملیات کربلای۵:

فرمانده لشکر: سردار شهید حاج حسین همدانی

جانشین: سردار جعفر مظاهری

رئیس ستاد لشکر: سرهنگ پاسدار احمد برزگر

فرمانده عملیات: سردار مسعود گودرزوند

فرمانده اطلاعات عملیات: سردار شهید حسین املاکی

فرمانده گردان کمیل: سردار شهید محمد اصغریخواه

فرمانده گردان میثم: سردار هامون محمدی

فرمانده گردان حمزه: سردار شهید مهدی خوش سیرت

فرمانده گردان امام حسین (ع): سرهنگ پاسدار حسن پروانه

فرمانده گردان مالک اشتر: سردار مهدی کاظمی پور

فرمانده گردان حضرت ابوالفضل (ع): سردار شهید حجت نظری

فرمانده گردان حضرت رسول (ص): سردار شهید سیدمهدی نقیبی راد

فرمانده گردان سلمان: سردار شهید غلامرضا بامروت

فرمانده گردان خندق: سرهنگ پاسدار سیدقربان رضی زاده

فرمانده گردان سردار جنگل: سردار سیدعلی آقازاده

دستور عملیاتی لشکرقدس گیلان در عملیات کربلای۵

ماموریت و نقش لشکر قدس گیلان

مطابق دستورالعمل عملیاتی کربلای۵، لشکر قدس گیلان تحت امر قرارگاه نجف قرار داشت و از ده گردان موجود لشکر، باید در مرحله دوم عملیات با ۹ گردان وارد عمل می شد. ماموریت لشکر نیز رسیدن به جزیره «ام الطویل» و تصرف «سرپل در جزیره شلحه» و «جزیره فیاضیه» در مجموع به طول حدود ۹ کیلومتر بود.

اما بعد از گذشت دو روز از عملیات و تغییرات و الزاماتی که در منطقه پیش آمد، ماموریت لشکر قدس تغییر یافت و حمله به جزیره بوارین و تصرف و تامین این جزیره به عهده لشکر گذاشته شد. البته در طرح مانور عملیات، این کار بزرگ ـ فتح جزیره بوارین ـ بین لشکر قدس و لشکر۵ نصر مشترکا انجام می پذیرفت و لشکر گیلان مامور سمت راست ـ غرب ـ جزیره و لشکر نصر مامور سمت چپ منطقه بود و بعد ا زپاکسازی طرفین، لشکر گیلان باید روی پل چهارم به سمت جزیره ام الطویل با لشکر نصر الحاق می کرد و بعد از آن هم باید در کنار جاده ای که به شهرک دوعیجی عراق منتهی می شد با لشکر ۵۵ ویژه شهدا الحاق صورت می گرفت.

به همین منظور به لشکر قدس به عنوان پشتیبان لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب در ساعت ۱۱ شب ۲۱/۱۰/۶۵ ابلاغ شد که از خط لشکر ۱۷ عبور کند. رزمندگان دلاور سه گردان حمزه(س)، امام حسین (ع) و میثم به عنوان اولین یگانهای عمل کننده لشکر قدس گیلان در عملیات کربلای۵ بعد از یک درگیری سخت و نفس گیر ـ بعد از گذشت سه روز از شروع عملیات ـ توانستند وارد جزیره بوارین شوند.

نیروها با شجاعت مثال زدنی به سمت راست جزیره بوارین و جاده آنتنی شکل حمله کردند و با اینکه با مقاومت شدید دشمن بعثی مواجه بودند و نیروهای سمت راست و چپ ـ از لشکرهای نصر و شهدا ـ نیز نتوانسته بودند با نیروهای لشکر قدس الحاق نمایند، ولی بالاخره توانستند این محاصره و فشار را شکسته و از «نهر خین» عبور کنند و بخش غربی جزیره را تصرف کرده و در ساحل جنوبی بوارین در کنار «اروند صغیر» در وضعیتی خطرناک مستقر شوند. این کار چنان مهم و غریب بود که فرمانده سپاه ـ محسن رضایی ـ بعد از چندبار تماس و اطلاع از موقعیت دقیق رزمندگان لشکر قدس، این فتح بزرگ را باور کرد.

اما به دلیل عدم الحاق طرفین لشکر قدس، نیروهای عمل کننده گیلانی تحت فشار شدید آتش و پاتک دشمن قرار گرفتند ولی با ابلاغ فرماندهی سپاه و عزم استوار نیروها، تصمیم به مقاومت گرفتند. قرار شد نیروهای لشکر قدس میدان عملیات خود را توسعه داده و یگانهای ۱۵۵ ویژه شهدا، تیپ ۵۷ و لشکر ۵ نصر مانورشان را در جناحین لشکر قدس انجام دهند تا تمرکز فشار دشمن از روی آنها کم شود. این مقاومت و برنامه باعث می شد که تمام نیروهای دشمن در این جزیره به اسارت درآیند و کار جزایر ام الطویل و ماهی هم یکسره شود. علاوه بر آن، حفظ جناح عملیات و تثبیت عملیات کربلای۵ به تصرف این مناطق بستگی داشت.

سردار همدانی به عنوان فرمانده لشکر در آن شرایط سخت در کنار رزمندگان خود حضور می یافت و خود مستقیما به هدایت نیروها مشغول بود تا جایی که ایشان در روز ۲۶/۱۰/۶۵ هنگامی که می خواست از سرپل خاکی وارد جزیره ام الطویل شود، مورد اصابت گلوله دوشکا قرار گرفت و از ناحیه زانو مجروح شد.

البته ناگفته نماند که دشمن بعثی در همین عملیات هم از سلاحهای شیمیایی استفاده کرد و در یک مورد گلوله توپ شیمیایی درست مقابل درب ورودی قرارگاه تاکتیکی یگان منفجر شد و فضای داخل سنگر مملو از گاز شد و سردار همدانی و سردار مظاهری و تعدادی دیگر از مسئولین لشکر تا چندین ساعت حال بدی داشتند، ولی حساسیت عملیات و غیرت دینی آنان باعث حضور آنان در ادامه عملیات شد.

بالاخره مقاومت جانانه همه گردانهای لشکر گیلان که در این چند روز وارد عمل شده بودند، نتیجه داد و یگانهای دیگر قرارگاه نجف توانستند خود را به لشکر قدس نزدیک کنند و نیروهای دشمن از این به بعد که خود را در حال شکست کامل دیدند تصمیم به تسلیم شدن گرفتند. اگرچه در قسمتهای دیگر فشار بر نیروهای مبارز ایرانی همچنان ادامه داشت.

نیروهای گیلانی در روز جمعه ۲۶/۱۰/۶۵ به همراه لشکر ۱۷ وارد جزیره ام الطویل ـ که هدف اولیه مانور لشکر بود ـ شدند و چند گردان باقی مانده از لشکر قدس به سمت شمال جزیره و به طرف شلحه حرکت کردند و در ساعت یک عصر با لشکر ۱۷ الحاق صورت گرفت.

وضعیت متفاوت جزیره ام الطویل و کویری بودن آن و نداشتن موانع طبیعی و خاکریز و وجود تیربار و ضدهوایی دشمن که سمت نیروهای گیلانی نشانه گرفته می شد، کار را بسیار سخت می کرد ولی با روحیه بالای رزمندگان این مناطق تحت تصرف جوانان غیور گیلانی باقی ماند. این مجاهدت کم نظیر موجبات تحسین فرماندهان جنگ را برانگیخت.

شب بعد در حدود ساعت ۲ شب نیروهای گیلانی از منطقه آزاد شدند و ماموریت آنها به پایان رسید و تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل جایگزین آن شد.

در این مرحله از عملیات، لشکر قدس گیلان ۱۶۳ شهید و ۹۶۰ نفر جانباز تقدیم انقلاب نمود.

دستور عملیاتی لشکرقدس گیلان در عملیات کربلای۵

لشکر گیلان که از جهت نیروی کادر و نیروهای بسیجی باید ترمیم می شد، بلافاصله از ناحیه سپاه گیلان مورد مرمت قرار گرفت و در مرحله تکمیلی عملیات کربلای۵ حضور پیدا کرد و تا بعد از عملیات کربلای۸ یعنی تا ۱۸/۱/۶۶ در منطقه شلمچه ماند.

در مجموع لشکر قدس گیلان در کل مراحل عملیات کربلای۵، ۲۵۳ شهید تقدیم انقلاب اسلامی نمود که در این میان هفت نفر از فرماندهان لشکر نیز جزء این شهدا بودند. شهیدان غلامرضا بامروت، حجت نظری، ابراهیم کشاورز، سیدمهدی نقیبی راد، حسین شفائیه، غلامرضا ادبی مهذب، محمد نهی قناد.

 

منبع: روزهای خوب خدا، کارنامه عملیاتی لشکر قدس گیلان در هشت سال دفاع مقدس، ص۱۱۴ـ۱۳۱٫

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo