مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۷ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۷ بهمن

۱- رحلت آیت الله شیخ حسین وحید گیلانی در آستانه اشرفیه. او در نجف از محضر بزرگانی چون آیات نائینی، ضیاء عراقی، شعبان رشتی، مرتضی طالقانی و حسین اشکوری استفاده کرد. او سال ها در آستانه اشرفیه به تبلیغ دین و تربیت شاگرد پرداخت. مدرسه جلالیه آستانه از یادگارهای اوست. (۱۳۳۳ ش – ۲ جمادی […]

سه‌شنبه 27 ژانویه 2015 - 07:41

۱- رحلت آیت الله شیخ حسین وحید گیلانی در آستانه اشرفیه. او در نجف از محضر بزرگانی چون آیات نائینی، ضیاء عراقی، شعبان رشتی، مرتضی طالقانی و حسین اشکوری استفاده کرد. او سال ها در آستانه اشرفیه به تبلیغ دین و تربیت شاگرد پرداخت. مدرسه جلالیه آستانه از یادگارهای اوست. (۱۳۳۳ ش – ۲ جمادی الثانی ۱۳۷۴ ق) (مجله مبلغان، مرداد و شهریور ۱۳۸۴، شماره ۶۹)

۲- رحلت عالم مجاهد و انقلابی آیت الله شیخ جواد حائری فومنی در تهران. ایشان از علمای ضد طاغوتی و فعال تهران بود که بی پروا در مقابل جنایات شاه و سایرین به افشاگری می پرداخت. مسجد وی محل تجمع مخالفین رژیم و نیروهای انقلابی بود تا جایی که مبارزان نامی ای چون احمد احمد و عزت شاهی از مریدان او بودند. حمایت ایشان از امام خمینی در قیام ۱۵ خرداد و بی پروایی اش در گفتن حق باعث وحشت ساواک شده بود. پرونده او در ساواک که بعد از انقلاب به صورت کتابی قطور منشر شده نشانگر عصبانیت رژیم از این شخصیت انقلابی است. این عالم جلیل القدر به صورت مشکوکی درگذشت ولی تشییع پیکر وی به میتینگی سیاسی و تظاهراتی علیه رژیم بدل گشت. مزار وی در حضرت عبدالعظمی شهر ری واقع است. (۱۳۴۳ ش- ۲۳ رمضان ۱۳۸۴ ق) (ستم ستیزان نستوه، آیت الله شیخ جواد فومنی حائری به روایت اسناد ساواک.)

۳- تظاهرات انقلاب در رشت. در پی تظاهراتی که در رشت برپا شد، درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و مأموران پیش آمد. در این روز هنگام تظاهرات در خیابان سردار جنگل رشت ۲ نفر به شهادت رسیدند: «حمیدرضا ابراهیم نژاد» و خانم «فرحناز معصومی» که تیر به جمجمه اش اصابت کرده بود. (فجر آفرینان، ص۱۵و۷۳٫) این روز مصادف با ۲۸ صفر بود و تعطیل رسمی بود. ازاین رو تظاهرات متعددی در خیابان های مختلف رشت برگزار شد. امام خمینی اعلام کرده بود که به ایران بازمی گردد ولی بختیار فرودگاه ها را بست. تظاهرات این چند روز در اعتراض به بستن فرودگاه ها بود. در تظاهراتی که در خیابان لاکانی رشت ماموران با تیر جنگی به جان مردم افتادند و ۲۵ نفر را مجروح کردند که حال ۶ نفر از مجروحان نیز وخیم گزارش شد. در این واقعه یک جوان ۱۵ ساله به نام شهریار علی اکبری نیا مجروح و قطع نخاع شد. (۱۳۵۷ ش- ۲۸ صفر ۱۳۹۹ ق) (مصاحبه رنگ ایمان با دکتر شهریار علی اکبری نیا) (سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب)

۴- علی جعفری ملالی از مردم رشت به دست منافقین ترور شد و به شهادت رسید. (۱۳۶۱ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

۵- سردار شهید سعید آلیانی در جریان عملیات والفجر ۹ در حالی‌ که مسئولیت محور واحد اطلاعات و عملیات تیپ نبی‌ اکرم ( ص) را بر عهده داشت در اثر اصابت ترکش به ناحیه سر و گردن در منطقه جنگی‌ مریوان ( سلیمانیه) به شهادت رسید. (۱۳۶۴ ش)

۶- شهادت سردار سپاه اسلام فرهاد زاهدنخجیری در منطقه شلمچه. او مسئولیت گردان تخریب لشکر ۱۶ قدس گیلان را برعهده داشت. (۱۳۶۵ ش) (با امیران دلها، ص ۱۶۷٫)

ارسال دیدگاه

enemad-logo