مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۲ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۱۲ بهمن

۱- رحلت میرزا محمود بهجت. میرزا محمود بهجت پدر بزرگوار حضرت آیت الله العظمی بهجت بود. زمانی که آیت الله بهجت به ایران بازگشته بود و مدتی بود که ساکن قم شده بود پدرشان به دیار باقی شتافت. ایشان یکی از عاشقان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت بود که در سرودن شعر ید […]

یکشنبه 1 فوریه 2015 - 07:48

۱- رحلت میرزا محمود بهجت. میرزا محمود بهجت پدر بزرگوار حضرت آیت الله العظمی بهجت بود. زمانی که آیت الله بهجت به ایران بازگشته بود و مدتی بود که ساکن قم شده بود پدرشان به دیار باقی شتافت. ایشان یکی از عاشقان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت بود که در سرودن شعر ید طولایی داشت. شعر «مکن ای صبح طلوع … » که شعر معروفی است از ایشان است. اخیرا مجموعه اشعار آیینی ایشان در کتابی با عنوان «مکن ای صبح طلوع…» منتشر شده است. (بهمن ۱۳۲۴ ش – ۲۸ صفر ۱۳۶۵ ق) (دردانه، ص۱۴٫)

۲- ملی شدن شیلات دریای خزر. از سال ها پیش از مشروطه، شیلات شمال در انحصار شرکت لیانازوف روسی بود که ظلم و ستم اش باعث قیام صیادان شد. در این روز؛ به ۶۰ سال حاکمیت انحصاری روسها بر شیلات دربای خزر پایان داده شد. (۱۳۳۱ ش)

۳- جشن مردم گیلان در ورود امام خمینی به کشور. با ورود امام خمینی به ایران، گیلان هم مانند سار نقاط کشور به وجد و خروش آمد. تمام مردم در خیابان ها بودند تا ویرانی کاخ های ظلم را نظاره کنند. مردم گیلان هم ورود امام را جشن گرفتند و برای برای کندن ریشه های پوسیده رژیم شاهنشاهی روحیه گرفتند. ورود امام باعث شد که پیروزی انقلاب سرعت بگیرد. (۱۳۵۷ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo