مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۶ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۱۶ بهمن

۱- مرگ حسین سمیعی معروف به ادیب السلطنه از خادمان دیکتاتوری رضاخان. ادیب السلطنه در سال ۱۲۵۳ش در رشت متولد شد. در زمان مشروطه از مشروطه خواهان سکولار بود و در انتخابات سوم مجلس شورای ملی از سوی رشت به مجلس رفت. او به عضویت سازمان فراماسونری در آمد و در اواخر قاجار پست‌های مهمی […]

پنج‌شنبه 5 فوریه 2015 - 07:52

۱- مرگ حسین سمیعی معروف به ادیب السلطنه از خادمان دیکتاتوری رضاخان. ادیب السلطنه در سال ۱۲۵۳ش در رشت متولد شد. در زمان مشروطه از مشروطه خواهان سکولار بود و در انتخابات سوم مجلس شورای ملی از سوی رشت به مجلس رفت. او به عضویت سازمان فراماسونری در آمد و در اواخر قاجار پست‌های مهمی چون وزارت داخله، معاون نخست وزیر، وزیر فوائد عامه، کفیل وزارت داخله و وزرات عدلیه را تجربه کرد. در مجلس موسسان رای به حذف سلطنت قاجار و روی کار آمدن رژیم پهلوی داد و بعد از آن به پست‌هایی چون وزارت داخله، حاکم تهران، حاکم آذربایجان، رئیس تشریفات دربار، وزیر مشاور، ریاست فرنگستان زبان رسید. او در ۱۶ بهمن ۱۳۳۲ش درگذشت. (۱۳۳۲ ش) (همان، ص۸۲۵-۸۲۸؛ مشاهیر رجال، باقر عاقلی، گفتار، تهران، اول، ۱۳۷۰، ص۲۵۶-۲۷۵؛ تاریخ آغازین فراماسونری در ایران، ج۲، حمیدرضا شاه آبادی، سوره مهر، اول، ۱۳۸۰، ص۳۸۷-۳۹۲٫)

۲- قاسم قاسمی راد از مردم رشت بود که به دست منافقین ترور شد و به شهادت رسید. (۱۳۶۴ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

۳- درگذشت «ابراهیم فخرایی» نویسنده کتاب سردار جنگل. او از اعضای نهضت جنگل بود که بعد از شهادت میرزاکوچک به خدمت رژیم رضاخان در آمد. او کتاب هایی در زمینه گیلانشناسی تالیف کرد که مهمترین شان کتاب سردار جنگل است. (۱۳۶۶ ش)

۴- درگذشت علی اکبر کسمایی مترجم و نویسنده معاصر. (۱۳۷۲ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo