مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
کتاب نقدی بر مدخل «خمینی، روح الله» در دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد

کتاب نقدی بر مدخل «خمینی، روح الله» در دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد

این کتاب نقدی است علمی بر مدخل مربوط به امام خمینی که در دایره المعارف بزرگ اسلامی چاپ شده است. این کتاب کار مشترکی است که توسط سهراب مقدمی شهیدانی و میثم عبدالهی نوشته شده و توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

چهارشنبه 15 مارس 2017 - 23:07

کتاب «نقدی بر مدخل خمینی، روح الله در دایره المعارف بزرگ اسلامی» کار مشترکی است که توسط سهراب مقدمی شهیدانی و میثم عبدالهی نوشته شده و در ۲۴۰ صفحه در قطع وزیری و با جلد گالینگور، با تیراژ هزار نسخه و با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است. ناشر این اثر، «بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» است که متعلق به تاریخ نگار انقلاب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی است.

این کتاب، نقدی علمی و مستند بر مدخل امام خمینی در جلد ۲۲ از کتاب دایره المعارف بزرگ اسلامی است. دایره المعارف بزرگ، کتابی است که به همت سید محمدکاظم موسوی بجنوردی از سال ۱۳۶۰ به تدریج آغاز شده و جلد ۲۲ آن که حرف خ و مدخل مربوط به امام خمینی در آن قرار دارد، کمتر از یک سال است که منتشر شده است.

مدخل مربوط به امام خمینی یکی از مهمترین مداخل این فرهنگنامه است که توسط سه نویسنده نگارش یافته به نامهای فرامرز حاج منوچهری، احمد پاکتچی و حمید انصاری؛ دو نفر اول از افراد صاحب نام و نویسندگان زبردست مرکز دائره المعارف هستند و تالیف مداخل متعددی در این فرهنگنامه را در کارنامه دارند، به همین خاطر کار حساس و مهم تالیف مدخل امام خمینی، به ایشان سپرده شده است. سومین نویسنده هم قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) است و این مدخل حاصل تلاش مشترک دو موسسه نشر آثار امام و مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است.

کتاب نقد مدخل امام داری دو بخش کلی است؛

در بخش اول: به اشکالات محتوایی که در مدخل امام خمینی وجود داشته، پرداخته شده و عناوین فرعی به صورت موضوعی درج شده است مانند اجداد امام خمینی، اساتید امام، ماجرای فیضیه، پیشینه نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی، مهندس بازرگان و شورای انقلاب، نقش فداییان اسلام در شکل گیری نهضت امام، رابطه انقلاب اسلامی و آمریکا، ماجرای قایم مقامی آیت الله منتظری، حاکمیت مردم از نگاه امام، سیاست خارجی امام و…  که ذیل آنها مطالب قابل نقد مدخل، ذکر شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم: به اشکالات ساختاری کتاب پرداخته شده است که مانند: استفاده انحصاری از منابع خاص، استفاده از منابع جهتدار و غیر مستند، عدم وحدت رویه در استفاده از تقویم ها، عدم وحدت رویه در استفاده از القاب، غلطهای املایی و اشکالات ویرایشی، وجود تحلیل ها با جهت گیری خاص و… از مسائلی است که به تفصیل مطرح شده اند.

از ویژگی های این نقد، آن است که بعضی از غلطهایی که مشهور است و در این مدخل با استفاده از منابع غیراصیل و با واسطه، آن مسا‌یل را به عنوان یک امر ثابت شده ذکر کرده اند، در نقد با رجوع به منابعی که در مدخل ارجاع داده اند، به غلط بودن مدعای نویسندگان مدخل اشاره شده و با رجوع به منابع متقن و درجه اول مانند سخنان امام خمینی و کتاب های تاریخی معتبر که منتشر شده اند و در دسترس همه مردم قرار داند، صحیح آن را نیز درج نموده اند. به عنوان مثال یکی از مسائلی که در این مدخل و در کتابهای مختلف دچار اشکالات و ابهامات فراوان بود و تحلیل های مختلفی حول آن وجود داشت، مسئله دیدار آیت الله کمالوند با شاه به نمایندگی از طرف امام و سایر مراجع قم در سال ۱۳۴۲ است. در این نقد، اشکالاتی که به مدخل در این بخش وارد بوده را بیان شده و  برای اولین بار این ماجرا را به درستی تشریح کرده و ابهامات موجود را برای همیشه از این بحث مرتفع کرده است.

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo