مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۵ اسفند

تقویم تاریخ گیلان – ۲۵ اسفند

۱- آغاز انتشار روزنامه «حبل المتین» در رشت. حبل المتین از روزنامه های معروف تهران بود که با به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه، مدیر این روزنامه «سید حسین خان کاشانی» که از مشروطه خواهان بود به قفقاز تبعید شد. بعد از مدتی به خاطر خیزش مردم گیلان در نهضت مشروطه، مدیر این روزنامه […]

دوشنبه 16 مارس 2015 - 12:42

۱- آغاز انتشار روزنامه «حبل المتین» در رشت. حبل المتین از روزنامه های معروف تهران بود که با به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه، مدیر این روزنامه «سید حسین خان کاشانی» که از مشروطه خواهان بود به قفقاز تبعید شد. بعد از مدتی به خاطر خیزش مردم گیلان در نهضت مشروطه، مدیر این روزنامه از قفقاز به رشت آمد و انتشار این روزنامه را در رشت ادامه داد. این روزنامه از ۲۲ صفر ۱۳۲۷ (۲۵ اسفند ۱۲۸۷) تا ۴ رجب ۱۳۲۷ (۳ تیر ۱۲۸۸) در رشت مجموعاً ۷۴ شماره در چاپخانه عروه الوثقی رشت منتشر شد. روزنامه حبل المتین رشت از روزنامه های شاخص گیلان در عصر مشروطه بود که ناشر افکار مشروطه خواهان غرب زده بود. این روزنامه به دلیل توهین به اسلام با فتوای آیت الله آخوند خراسانی برای همیشه بسته شد. (۱۲۸۷ ش– ۲۲ صفر ۱۳۲۷ ق)

۲- شهادت سومین فرزند حجت الاسلام جنیدی امام جمعه رودسر. حجت الاسلام جنیدی امام جمعه رودسر از علمایی بود که چهار فرزند خود را تقدیم انقلاب کرده بود. در این روز سومین فرزندش در جبهه های جنگ به شهادت رسید. (۱۳۶۲ ش) (مجله روایت هشتم، شمـ۱۷، ص۵۶٫)

۳- ورود اولین گروه اسرای عملیات والفجر ۸ به رشت. اولین گروه اسرای عملیات والفجر ۸ وارد رشت شدند. مردم رشت با شعارهای «الموت لصدام» و «مرگ بر آمریکا» از آنها استقبال کردند. (۱۳۶۴ ش)

۴- در این روز ۳ بنای تاریخی در رشت به ثبت آثار ملی رسیدند که از این قرار بودند: ساختمان اداره پست رشت که مربوط به دوره پهلوی است و در ضلع شمالی میدان شهرداری واقع شده با شمارهثبت ۳۴۹۷ و ساختمان استانداری سابق که مربوط به دوره پهلوی است و در ابتدای خیابان سعدی واقع شده با شمارهثبت ۳۴۹۶ و ساختمان هتل ایران با شماره ثبت ۳۴۹۹ که در ضلع شمالی میدان شهرداری واقع شده است. (۱۳۷۹ ش) (سایت رنگ ایمان، مقاله آثار ملی ثبت شده در گیلان)

۵- همچنین در این روز تمام خانه ها و سایر بناهای موجود روستای ماسوله در فهرست آثار ملی ایران ثبت شدند. این بناها متعلق به دوره های صفویه، قاجار و معاصر بودند. در سال ۱۳۵۴ این روستا به طور کلی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بود ولی در این روز هر کدام از بناها و خانه های این روستا با شماره ثبت جداگانه و به اسم مالک یا نام معروف اش در فهرست بناهای تاریخی ایران قرار گرفتند. (۱۳۸۰ ش) (سایت رنگ ایمان، مقاله آثار ملی ثبت شده در گیلان)

ارسال دیدگاه

enemad-logo