مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
مرحوم رحمدل یکی از باورمندترین شاعران انقلاب بود علیرضا قزوه در گیلان

مرحوم رحمدل یکی از باورمندترین شاعران انقلاب بود

علیرضا قزوه شامگاه در مراسم بزرگداشت مرحوم رحمدل با بیان اینکه از نزدیک با این چهره شاخص آشنا بودم اظهار کرد: مرحوم غلامرضا رحمدل یکی از باورمندترین شاعران انقلاب بود.

یکشنبه 16 آوریل 2017 - 04:10

به گزارش خبرگزاری فارس، ابوالقاسم حسین‌جانی دیروز در مراسم هشتمین سالگرد بزرگداشت غلامرضا رحمدل اظهار کرد: قرار نیست هر کس بالا نشست مردم او را تحویل بگیرند و ممکن است مردم احساس نیاز کنند اما دلدادگی و دلبستگی چیز دیگری است.

وی با اشاره به اینکه شعر و شاعری نهایت شعور و حرکت به جلو است، افزود: خیلی‌ها در برخی از دوران  به خاطر اینکه نام و نان آنها حذف نشود سکوت کردند اما در بسیاری از آن دوران شعرا با اشعارشان سکوت‌ها را شکستند و انسان‌های بزرگ و با شعور تاریخی را تاریخ و زمانه فراموش نمی‌کندو حق حذف کردنی نیست.

شاعر نامی و معاصر کشور با بیان اینکه به همه شعرا و اهل قلم می‌گویم که بگذارید جامعه جانش افسرده نباشد، تصریح کرد: این کار به دست قلم‌ها، اشعار، فیلم‌ها و … امکانپذیر خواهد بود و همه اینها تلنگر است.

شاعر نامی دیگر کشور نیز در مراسم مذکور با بیان اینکه مرحوم رحمدل به تثبیت شعر انقلاب کمک فراوانی کرد، گفت: بسیاری از شعرا در تمام نقاط کشور و دوران انقلاب و پس از آن حضور داشتند اما در هر استان از کشور یک چهره وجود دارد که چهره شاخص‌تری نسبت به دیگران است.

×××
مصطفی محدثی با بیان اینکه نام گیلان هر بار مطرح می‌شد چهره و نام غلامرضا رحمدل را تداعی می‌کرد، یادآور شد: دورنما و ادبیاتی که در راستای انقلاب بسیار شاخص بود، رحمدل بود که به تثبیت شعر انقلاب در فضای آکادمیک کمک کرد.

×××

علیرضا قزوه شامگاه در مراسم بزرگداشت مرحوم رحمدل با بیان اینکه از نزدیک با این چهره شاخص آشنا بودم اظهار کرد: مرحوم غلامرضا رحمدل  یکی از باورمندترین شاعر انقلاب بود.

وی گفت: زمانی آرزو داشتیم که شعر انقلاب در دانشگاه مطرح شود و مرحوم رحمدل جزو نخستین چهره‌هایی بود که در دانشگاه‌ها به دفاع از شعر انقلاب پرداختند و وضعیت شعر انقلاب در دانشگاه‌ها بسیار عالی بوده  و همه اینها از نقش‌ چهره‌هایی از جمله مرحوم رحمدل، قیصر امین‌پور و… بوده است.

شاعر نامی انقلاب اسلامی برگزاری گرامیداشت را سنت خوبی دانست و تصریح کرد: باید برای زنده‌ها و مرده‌ها مراسم بزرگداشت برگزار شود که البته باید بگویم این افراد مرده نیستند و با ارائه آثار همیشه زنده هستند و برخی از شعرا در سکوت روزگار خود را می‌گذرانند و امیدوارم به گونه‌ای برنامه ریزی شود که در زمان حیات این افراد مراسم بزرگداشت آنها برگزار شود.

×××

شاعر نامی دیگر کشور نیز مرحوم رحمدل را چهره‌ای شاخص و شناخته شده و شریف دانست و گفت: مرحوم رحمدل در هنگام سخن گفتن به گونه ای افراد را به مسیر درست راهنمایی می‌کرد.
ضیاءالدین خالقی با ذکر خاطراتی از مرحم رحمدل گفت: حضور رحمدل و دوستانش که چهره‌های انقلابی بودند موجب آشنایی بنده با شعرا و چهره‌های انقلابی شد و خود را مدیون وی می‌دانم.

وی گفت: شعر مرحوم رحمدل دارای یک زبان و شناسنامه خاص بوده و بنده به راحتی می‌توانم اشعار وی را در بین دیگر آثار تشخیص دهم، مرحوم رحمدل شعر نیمایی را بسیار زیبا گفت و بنده اعتقاد دارم کار تحقیقاتی و دانشگاهی بین رحمدل و شعر تا حدودی فاصله انداخت.

ارسال دیدگاه

enemad-logo