مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۶ فروردین

تقویم تاریخ گیلان – ۲۶ فروردین

۱- توطئه چینی نمایندگان گیلان در مجلس علیه مسئولین انقلابی استان. عده ای از نمایندگان گیلان نزد آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی رفتند و از او در خواست کردند تا مسئولین مکتبی گیلان مانند شهید کریمی و شهید انصاری را از سمت خود عزل کنند! در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی در […]

سه‌شنبه 15 آوریل 2014 - 09:20

۱- توطئه چینی نمایندگان گیلان در مجلس علیه مسئولین انقلابی استان. عده ای از نمایندگان گیلان نزد آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی رفتند و از او در خواست کردند تا مسئولین مکتبی گیلان مانند شهید کریمی و شهید انصاری را از سمت خود عزل کنند! در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی در این چنین آمده: «عده‏اى از نمایندگان استان گیلان- آقایان رمضانى، یوسفى، ناصرى، انصارى و فرض‏پور- با وقت قبلى آمدند و مطالبى [بیان‏] داشتند که مهمترین آنها تعدیل شیوه برخورد با ضدانقلاب از قبیل مجاهدین خلق و … و عدم سخت‏گیرى نسبت به آنان، دادن امکانات بیشتر به وفاداران به جمهورى‏اسلامى ولى مخالفان دولت، مثل پیمانى‏ها و مخالفان در مجلس، لیبرال ها و نهضت‏آزادى بود. خواهان تعویض مسئول سپاه[علی ربیعی]، دادستان انقلاب[شهید کریمی] و استاندار گیلان[شهید مهندس انصاری] بودند. به آنها گفتم ضدانقلاب سیاستش این است که تشنج ایجاد کند و برخورد به وجود بیاورد، در هر مرحله به آنها امتیاز بدهیم، قدمى جلوتر مى‏گذارند و برخورد به وجود مى‏آورند. اقلیت اگر مى‏خواهد از همه امکانات اکثریت، در ادارات و مؤسسات و امکانات تبلیغى برخوردار باشد، باید ملزم شود که از این امکانات، علیه اکثریت حاکم استفاده نکند و روش اقلیت فعلًا این است که در دستاوردهاى انقلاب، خودش را شریک و سهیم معرفى کند و کمبودها را به حساب اکثریت گذارد و خودش را در موضع منتقد و طلبکار معرفى کند و [اقلیت‏] مى‏خواهد از امکانات اکثریت براى همین منظور استفاده کند. قرار شد بحث، بیشتر شود و حد و مرزى براى حقوق معین گردد.» فتنه آفرینی نمایندگان مجلس علیه مسئولین مکتبی و متعهد یک امر حساب شده و جالب توجه است. (۱۳۶۰ ش) (کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۰ عبور از بحران، ص:۶۸٫ )

۲- ترور نافرجام حجت الاسلام احسانبخش در مسجد کاسه فروشان رشت. منافقین که اعلام جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی داده بودند در صدد بودند تا خودی نشان دهند. آنها در این روز امام جمعه رشت مرحوم احسانبخش را ترور کردند. او دچار مجروحیت شدیدی شد ولی از این واقعه جان به در برد. (۱۳۶۱ ش) (یار صادق، ص۷۱٫)

۳- برگزاری دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور. در گیلان نیز این انتخابات برگزار شد و مردم گیلان به کاندیداهای خود رأی دادند. نمایندگان گیلان در این مجلس به این شرح بودند: رشت: ابوطالب حجازی، محمد خزاعی و سیدداود مصطفوی، آستارا: اسماعیل آهنی، آستانه: زین العابدین قربانی، انزلی: محمدمهدی پورگل، تالش: سیدمجتبی عرفانی، رودبار: سیدابوالحسن مخزن موسوی، رودسر: محمد مهدی رهبری املشی، صومعه سرا: محمدتقی رنجبر، فومن: سیدعباس صفوی، لاهیجان: کامل خیرخواه، لنگرود: میرعلی نقی سیدخاوری. همچنین آیت الله ربانی املشی نماینده گیلانی ای بود که از تهران انتخاب گردید و به مجلس راه یافت. (۱۳۶۳ ش) (آرشیو موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان.)

۴- شهادت نقی ورزلی. سردار رشید اسلام «نقی ورزلی» در عملیاتی غرب کشور در جاده کامیاران به سنندج به شهادت رسید. او جانشین تدارکات لشکر ۱۶ قدس گیلان بود. (۱۳۶۶ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo