مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 18 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۳۱ فروردین

تقویم تاریخ گیلان – ۳۱ فروردین

مرگ میرزامحمد «کاشف السلطنه». محمد خان قاجار معروف به کاشف السلطنه از شاهزاده های قاجار بود که متولد تربت حیدریه بود و دروس خود را در دارالفنون و سپس در اروپا کامل کرد. وی از طرف شاهان قاجار مسئولیت های مهمی را گرفت و به عناوین مختلف در کشورهای زیادی به سر برد. زمانی که […]

یکشنبه 20 آوریل 2014 - 09:29

مرگ میرزامحمد «کاشف السلطنه». محمد خان قاجار معروف به کاشف السلطنه از شاهزاده های قاجار بود که متولد تربت حیدریه بود و دروس خود را در دارالفنون و سپس در اروپا کامل کرد. وی از طرف شاهان قاجار مسئولیت های مهمی را گرفت و به عناوین مختلف در کشورهای زیادی به سر برد. زمانی که سفیر ایران در هند بود تخم چای را از هند وارد کرد و در ایران کشت کرد و لقب «کاشف السلطنه» را از مظفرالدین شاه به همراه انحصار کشت چای در ایران را دریافت کرد. او لاهیجان را برای این کار انتخاب کرد و باغ های وسیعی را به این امر اختصاص داد. کاشف السلطنه در زمان مشروطه به عضویت سازمان فراماسونری در آمد و خودش را با اهداف آن تطبیق داد، وی عضو فعال لژ بیداری ایران بود که در جهت اهداف این سازمان تلاش بسیاری کرد. وی اکثر عمرش را در خدمت  قاجاریه و تشکیلات ضددینی  و ضدملی فراماسونری گذراند. وی مدتی کاردار سفارت ایران در پاریس و نیز شهردار تهران در زمان قاجار بود. در زمان پادشاهی رضاخان هم از خادمین به این دیکتاتوری بود و رئیس سازمان چای کشور شد. او در یک تصادف در بوشهر درگذشت و بنا به وصیتش در لاهیجان مدفون شد. (۱۳۰۸ ش) (زادگاه من، ص۲۲۰-۲۳۳٫) (تاریخ آغازین فراماسونری در ایران، ج۲، ص۲۰۵-۲۱۲٫ )

ارسال دیدگاه

enemad-logo