مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
شخصیت گیلانی که ۱۲ سال ارتش جمهوری اسلامی را فرماندهی کرد+تصاویر اختصاصی رنگ ایمان

شخصیت گیلانی که ۱۲ سال ارتش جمهوری اسلامی را فرماندهی کرد+تصاویر

مهدی نقیبی
دوران دوازده ساله فرماندهی موفق و با اقتدار امیر سرلشکر عطاءالله صالحی در عرصه فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید. این شخصیت که از مفاخر گیلان، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و رنگ ایمان، مناسب دید که به بازخوانی شرح حال و عملکرد این شخصیت بپردازیم.

سه‌شنبه 22 آگوست 2017 - 00:00

مهدی نقیبی

اشاره: دوران دوازده ساله فرماندهی موفق و با اقتدار امیر سرلشکر عطاءالله صالحی در عرصه فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید. این شخصیت که از مفاخر گیلان، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و در میان افراد گیلانی که به مسئولیتهای کلان رسیدند، ویژگی های بالاتری دارد. رنگ ایمان، مناسب دید که به بازخوانی شرح حال و عملکرد این شخصیت بپردازیم.

×××

امیر سرلشکر عطاءالله صالحی در روز  ۱۸ اسفند ۱۳۲۸ در روستای لشکاجان از توابع رودسر به دنیا آمد.

در سال ۱۳۴۶ وارد ارتش شده و در سال ۱۳۴۹ با رسته توپخانه از دانشکده افسری فارغ التحصیل شده است. او در جریان انقلاب اسلامی در کنار شهید صیاد شیرازی در درون ارتش با رژیم پهلوی مبارزه کرد و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ساماندهی کمیته‌ های انقلاب اسلامی اصفهان با شهید بابایی همکاری کرد.

دوران دفاع مقدس

سرلشکر صالحی طی سال‌های دفاع مقدس نیز در کنار شهید صیاد شیرازی حضور داشت و یگان‌های رزمی کوچک ارتش در مناطق عملیاتی را فرماندهی می‌کرد.

همچنین در سوابق اش، فرماندهی مرکز آموزش درجه‌ داری ارتش و فرماندهی دانشگاه افسری ارتش طی دو دوره به چشم می‌خورد.

فرماندهی لشکر ۷۷ خراسان، فرماندهی لشکر ۵۸ ذوالفقار، فرماندهی قرارگاه شمال شرق کشور و معاونت آموزش ستاد فرماندهی کل قوا از دیگر سوابق صالحی است.

آخرین مسئولیت سرلشکر صالحی قبل از تصدی فرماندهی ارتش، تصدی معاونت‌های نیروی انسانی و بازرسی در ستاد کل نیروهای‌ مسلح بود.[۱]

فرمانده کل ارتش

خاطره زیبایی از سردار صالحی درباره نحوه انتخاب ایشان به فرماندهی کل ارتش وجود دارد که از زبان خود ایشان در رسانه ها منعکس شده بود: «سال ٨٢ بازنشست شده بود، و قصد داشت بقیه عمر خود را صرف خدمت در حرم امام رضا(ع) کند، به مشهد رفت و خادم حرم شد، سال نوروز ٨۴ مقام معظم رهبری طبق سنت هر سال روز اول عید را به مشهد رفته بودند، در صحن امام خمینی(ره) به طور اتفاقی با امیر صالحی روبه رو می شوند، رهبر معظم می پرسند صالحی چه عجب؟ امیر صالحی که لباس مخصوص خدام را بر تن داشت می گوید اقا بازنشست شدم و خادم امام رضا(ع) شده ام، مقام معظم رهبری می فرماید افرین، بعد از تعطیلات بیا پیش من کارت دارم، امیر روز ۵ فروردین که تعطیلات تمام می شود می رود بیت رهبری و با اقا ملاقات می کند، مقام معظم رهبری می فرماید که، سرلشکر سلیمی از من خواسته تا یکی دیگر را جایگزین او کنم، من هم قصد دارم تورا تعیین کنم، اقای صالحی تعجب کرده می گوید اقا من عهد کرده ام دوران بازنشستگی را در خدمت امام رضا (ع) باشم! مقام معظم رهبری هم می فرماید ارتش جمهوری اسلامی هم متعلق به امام رضا (ع) هست اصلا کل کشور مال ایشان هست همه ما خادم ثامن الائمه هستیم، طبق قانون، فرماندهی کل قوا تو را به خدمت فرا می خواند!

ایشان هم اکنون هم خادم حرم رضوی هستند، و دعای کمیل را هر از چند گاهی در حرم رضوی می خوانند.[۲]

در پی استعفای امیرسرلشکر محمد سلیمی از فرماندهی کل ارتش، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا در روز ۲۰ شهریور ۱۳۸۴ در حکمی امیرسرلشکر عطاءالله صالحی را به عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. متن حکم به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

امیر سرلشکر عطاءالله صالحی

نظر به پذیرش درخواست کناره گیری امیرسرلشکر سلیمی، شما را که دارای سوابق انقلابی و تجارب ارزشمند در بخشهای مختلف ارتش بویژه دوران دفاع مقدس می باشید به فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب می کنم.

انتظار می رود ارتش جمهوری اسلامی ایران که اینک دارای ذخیره ی عظیم نیروی انسانی کارآمد و مؤمن است و در ارتقاء توان رزم چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از آن گامهای بلند و مؤثری برداشته است، در دوران فرماندهی شما با بهره گیری از نیروهای مستعد و جوان خود شتاب بیشتری در این جهت پیدا کند و آمادگی خود را به نصاب شایسته برساند.

از تلاشهای مخلصانه و با ارزش امیرسرلشکر محمد سلیمی در زمان تصدی این مسئولیت صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

توفیقات همگان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

سیدعلی خامنه‌ای

۲۰/۶/۱۳۸۴»[۳]

وی هم اکنون دارای ۴۹ سال خدمت در ارتش است. لازم به ذکر است او به جدیت در اجرای نظامات ارتش و عدم حضور در رسانه ها، مشهور است. تشکیل نیروی مستقل پدافندی با مسئولیت ارتش و نیز ساخت تجهیزات مدرن دفاعی مانند جنگنده صاعقه، ناوشکن جماران، انواع زیردریایی و تانک، از جمله فعالیت‌های سرلشکر صالحی است. تدوین طرح‌های راهبردی مانند حضور شناورهای ایرانی در خلیج عدن و دریای مدیترانه نیز از جمله مصادیق نگاه راهبردی این فرمانده ارشد نیروهای مسلح است.

«ناوشکن جماران» نخستین ناوشکن طراحی‌شده و ساخته‌شده به دست متخصصان افتخار‌آفرین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نخبگان و دانشمندان توانمند ایرانی، در مراسم ویژه‌ای در روز ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ در محوطه‌ی کارخانجات نیروی دریایی ارتش در منطقه‌ی یکم دریایی بندرعباس، با فرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای -فرمانده کل قوا- رسماً به ناوگان دریایی ارتش ملحق شد و جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای جهان پیوست که از قابلیت طراحی، ساخت و تجهیز رزمناوها و ناوشکن‌های پیچیده و مجهز برخوردارند.[۴]

همسر سردار صالحی در شهریور ۱۳۹۵ درگذشت و رهبری معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی خطاب به سردار صالحی صادر کردند:

«بسمه‌تعالی

امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

درگذشت همسر مکرّم جنابعالی، بانوی صبور و مومن را تسلیت میگویم و رحمت و غفران الهی را برای ایشان مسألت میکنم.

تسلیت اینجانب را به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان آن مرحومه ابلاغ فرمایید.

سید علی خامنه‌ای

۱۸ شهریور ۱۳۹۵»[۵]

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا، بعد از ۱۲ سال فرماندهی موفق، مقتدر و انقلابی سردار صالحی بر ارتش کل جمهوری اسلامی ایران، در روز ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ امیر سرلشکر عطاءالله صالحی را به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کردند. متن حکم به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

امیر سرلشکر عطاءالله صالحی

با قدردانی از خدمات خالصانه شما در فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بنا به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، جنابعالی را که از سوابق و تجارب ارزشمندی در حوزه‌های فرماندهی و ستادی برخوردار می‌باشید به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب می‌کنم.

از زحمات و تلاشهای امیر سرتیپ سیّد عبدالرّحیم موسوی در این مسئولیت قدردانی می‌کنم. توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

سیّد علی خامنه‌ای

۳۰ مرداد ۱۳۹۶»[۶]

 

 

——————————

پی نوشت ها: 

[۱] . سرلشکر صالحی را بیشتر بشناسیم، سایت باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۱ – ۰۱:۵۷، کد خبر: ۴۱۱۰۰۲۵، گروه : سیاسی » دفاعی امنیتی، به آدرس:http://www.yjc.ir/fa/news/4110025/  

[۲] . ماجرای شنیدنی از فرمانده شدن فرمانده گیلانی ارتش / سرلشکر صالحی را بیشتر بشناسیم، سایت خبری گیلان بر خط،۴ دی ۹۳ – ۰۰:۱۱، به آدرس:  http://www.guilanbarkhat.ir/news-19724

[۳] . انتصاب امیر سرلشکر عطاءالله صالحی به فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ‌الله ‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، ۱۳۸۴/۰۶/۲۰، به آدرس:  http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=185

[۴] . مراسم الحاق ناوشکن جماران به ناوگان نیروی دریائی ارتش در حضور فرمانده کل قوا،  پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ‌الله ‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، ۱۳۸۸/۱۱/۳۰، به آدرس: http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=8887

[۵] . پیام تسلیت در پی درگذشت همسر امیر سرلشکر عطاءالله صالحی، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ‌الله ‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، ۱۳۹۵/۰۶/۱۸، به آدرس: http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=34320

[۶] . فرمانده کل ارتش و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شدند، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ‌الله ‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، ۳۰/۰۵/۱۳۹۶، به آدرس: http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=37445

ارسال دیدگاه

enemad-logo