مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
کتاب فرزند شهر خوبان، خاطرات آیت الله پیشوایی

کتاب فرزند شهر خوبان، خاطرات آیت الله پیشوایی

میرعمادالدین فیاضی

مهدی نقیبی
کتاب «فرزند شهر خوبان» شامل خاطرات آیت الله سید محمدجواد پیشوایی از علمای برجسته بندر انزلی منتشر شد. این کتاب با مصاحبه و نگارش توسط میر عمادالدین فیاضی انجام شده است. این کتاب هر چند حاصل مصاحبه است ولی به صورتی روان نوشته شده و خاطرات روای که نو و جذاب است، برای خوانندگان پر کشش خواهد بود.

یکشنبه 24 سپتامبر 2017 - 00:00

مهدی نقیبی

کتاب «فرزند شهر خوبان» شامل خاطرات آیت الله سید محمدجواد پیشوایی از علمای برجسته بندر انزلی منتشر شد. این کتاب با مصاحبه و نگارش توسط میر عمادالدین فیاضی انجام شده و شماره سوم از مجموعه «تاریخ شفاهی» است که حوزه هنری گیلان در حال تدوین آنها می باشد و در شماره قبلی این مجموعه، یکی به نام سالهای خاکستری شامل خاطرات دکتر هوشنگ منتصری منتشر شده بود. فرزند شهر خوبان هر چند حاصل مصاحبه است ولی به صورتی روان نوشته شده و خاطرات روای که نو و جذاب است، برای خوانندگان پر کشش خواهد بود.

آیت الله پیشوایی پدرش مرحوم آیت الله سید ابوطالب پیشوایی امام جمعه بندر انزلی و بود که از دهه بیست شمسی از نجف به انزلی بازگشته بود و پیشوای دینی مردم در آن منطقه بود. بعد از فوت پدر در سال ۱۳۵۷، فرزندش جای پدر را گرفت و اولین نماینده امام خمینی در گیلان و اولین امام جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در گیلان بود که با حکم امام خمینی، چند سال امام جمعه بندر انزلی بود.

آیت الله پیشوایی همزمان با آغاز نهضت امام خمینی، در عنفوان جوانی به قم رفته بود و به دست مبارک امام خمینی معمم شد. او خاطرات نابی از دوران مبارزت ۱۵ ساله مبارزات نهضت امام خمینی در یاد دارد که در فصلهای مختلف کتاب روایت می شود. سپس به تهران رفت و امات جماعت را در یکی از مساجد تهران بر عهده گرفت. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، به گیلان بازگشت و در راه تثبیت انقلاب اسلامی در منطقه پرتلاطم بندر انزلی شروع به فعالیت کرد. در گیلان هم درگیری با گروهک های مختلف و حضور در زمان واقعه خونین بندر انزلی که با رشادت پاسداران انقلاب، اجازه ندادند که شهر سقوط کنند و نیروهای مسلح کمونیست شهر را به اشغال خود در آورند.

او در سال ۱۳۵۹ به تهران بازگشت و در تهران به حمایت از نهضت پرداخت و در زمان جنگ تحمیلی نیز از هیچ کوششی در راه انقلاب دریغ نکرد و فرزندش سیدمصطفی نیز در سن ۱۶ سالگی در عملیات فتح المبین به شهادت رسید. آیت الله پیشوایی از علمای برجسته پایتخت هستند که هنوز ارتباط تنگاتنگی با مردم و روحانیون بندر انزلی داشته و خاطرات بسیاری را از علمای گیلان در ذهن دارد.

این کتاب در یک مقدمه از نویسنده و یک پیشگفتار از روای آغاز می شود و در مطالب کتاب در ۱۳ فصل تدوین شده است. در پایان کتاب نیز تصاویر و اسناد درج شده و بعد از آن نمایه قرار گرفته است که حاوی عکس ها و اسناد ارزشمندی است که به همت آقای سیدمجتبی پیشوایی ـ فرزند روای ـ در سایت رنگ ایمان برای اولین بار منتشر شده اند و در این کتاب، بار دیگر منتشر شده اند.

آنچه در این کتاب جایش خالی است، پرونده مبارزاتی آیت الله پیشوایی و پدرش در میان اسناد ساواک است که می توانست در این کتاب درج شوند و خاطرات نیز به وسیله آنها تقویت می شدند و نیز خلاهایی از خاطرات توسط همین اسناد پر می شد. نویسنده کتاب می توانست این اسناد را از نهادهای مربوطه، بگیرد و یک فصل از پایان کتاب را به این اسناد اختصاص دهد و اسنادی منتشر نشده را در این بخش به چاپ می رساند.

این کتاب در بهار۱۳۹۶ توسط انتشارات سوره مهر در ۲۱۸ صفحه با قطع رقعی و قیمت ۱۵هزار تومان چاپ شده و روانه بازار نشر شده است. علاقمندان می توانند این کتاب را از کتابفروشی های حوزه هنری در گیلان تهیه کنند.

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo