مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
سوریه ، سامرا و اَلتَنَّف…. شده مدیون او وجب به وجب  / شعری درباره شهید مدافع حرم مرتضی حسین پور شلمانی + گفتگویی کوتاه با شاعر

سوریه ، سامرا و اَلتَنَّف…. شده مدیون او وجب به وجب / شعری درباره شهید مدافع حرم مرتضی حسین پور شلمانی + گفتگویی کوتاه با شاعر

فرمانده شهید مرتضی حسین پور معروف به حسین قمی فرماندهی عملیات قرارگاه حیدریون در عراق و سوریه را برعهده داشته است. رنگ ایمان شعری را که اخیرا درباره این شهید بزرگوار سروده شده است به همراه گفتگویی کوتاه با شاعر آن، خانم الهام نجمی برای اطلاع خوانندگان منتشر مینماید:

شنبه 21 اکتبر 2017 - 05:06

گفتگو و تنظیم: مجیدپور

اشاره: یکی از راههای زنده نگه داشتن یاد شهدا در جامعه، استفاده از قالب های هنری همچون شعر است که این روزها شاعران جوان انقلابی در خلق و استفاده از آن برای ترویج ارزشهای شهدای مدافع حرم به نحو مطلوبی در حال تلاش هستند. یکی از این اشعار سروده شده، درباره فرمانده شهید مرتضی حسین پور معروف به حسین قمی است که فرماندهی عملیات قرارگاه حیدریون در عراق و سوریه را برعهده داشته است. رنگ ایمان این شعر را به همراه گفتگویی کوتاه با شاعر آن، خانم الهام نجمی برای اطلاع خوانندگان منتشر مینماید:

تقدیم به فرمانده شهید مرتضی حسین پور معروف به حسین قمی

چیره بر ظلمت و سیاهی شب           مانده دشمن ز هِمتش به عجب

 شیر مردِ حماسه های بزرگ             وقت جنگ، او همیشه داوطلب

در دلش ترس را زمین زده بود           شیرِ میدانِ سامرا و حَلَب

پیش چشمش کرورها دشمن            نکشانده حسین را به عقب

از حسینِ قمی محبت بود                 با یتیمان سوریه اغلب

او مرامش شبیه حیدر بود                 ذکر یا فاطمه نشانده به لب 

خاکسار حریم خواهرِ عشق               بود عمری مدافعِ زینب

سوریه ، سامرا و اَلتَنَّفْ                      شده مدیون او وجب به وجب

روز آخر میان آتش و خون                 یازده تا فرشته اش در تب

با تنی خسته از جراحت و خون          شد برای نجاتشان مرکب

جان خود را فدای زینب کرد              همچو مولاش گفت فُزتُ وَ رَبّ

گفتگوی کوتاه با خانم نجمی، شاعر این شعر

لطفا خودتون رو معرفی کنید.

الهام نجمی هستم. اهل کرج و استان البرز. کارشناسی کامپیوتر دارم و فعال فرهنگی هستم.

چطور با شهید مرتضی حسین پور آشنا شده و تصمیم گرفتید برایشان شعر بگویید؟

من  قبلا برای شهید حججی و برای همسر شهید حججی  شعر گفته بودم. بعد از نشر این اشعار در فضای مجازی، یک نفر من را با فرمانده شهید حججی یعنی شهید مرتضی حسین پور آشنا کرد و سپس با مطالعه و جستجو درباره ای این شهید بزرگوار علاقمند  شدم. و به لطف خدا و توجه شهید توانستم شعری را درباره ایشان بنویسم. 

توصیه شما به هنرمندان دیگر نسبت به شهدای مدافع حرم چیست؟

ببینید خداوند به هرکسی یک هنری داده. یک نفر با به تصویر کشیدن یک اثر نقاشی  یا  ساخت یک فیلم یا یک انیمیشن؛ یا یک نفر صدای خوبی دارد یا شاعر و نویسنده است و قلم خوبی دارد. چقدر خوب است که این آدم هنرش را درباره ی ارزش های کشورش بکار بگیرد. مثلا من که شعر مینویسم اگر یک نفر شعر من را بخواند یا بشنود احساس غرور کند نسبت به کشورش و ارزش ها خیلی خوبه. من شهدا را خیلی دوست دارم و علاقمندم برای شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس شعر بگویم. من یک اثر با موضوع راوی کتاب “دا” خانم زهرا حسینی دارم. و همچنین برای همسر شهید نخبه  هسته ای آقای داریوش رضایی نژاد شعری رو گفتم. که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده. به نظر من شاعران مخصوصا شاعران جوان اهتمام بیشتری به شعر مقاومت و شهدای مدافع حرم داشته باشند زیرا جدا از تاثیر زیاد بیان هنری شعر، نزد خدا هم ماجور هستند. 

اگر راجع به شهید مرتضی حسین پور نکته ای دارید بفرمایید؟ 

به نظر من شخصیت شهید حسین پور یا همان “فرمانده حسین” یک شخصیت والا و بزرگ است ولی متاسفانه گمنام مانده و هنوز در کشور شناخته شده نیست. درس های بزرگی در زندگی شهید حسین پور وجود دارد مخصوصا رفتار محبت آمیز ایشان با مردم سوریه و عراق. من بعنوان یک ایرانی به خود می بالم که در کشوری زندگی میکنم که دارای چنین مردان قهرمانی بوده و هست. ان شالله بتوانم برای شهدای دیگر هم شعر بنویسم.

ممنونم از فرصتی که در اختیار بنده گذاشتید

ارسال دیدگاه

enemad-logo