مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - Tuesday 19 Mar 2024
محتوا
کتاب فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان منتشر شد

کتاب فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان منتشر شد

جلد اول از کتاب «فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان از مشروطه تا انقلاب اسلامی» نوشته میثم عبداللهی و محمد عبداللهی، در شهر قم به چاپ رسید. این کتاب در ۴۹۶صفحه، در قطع وزیری، ۱۰۰۰ نسخه، با جلد گالینگور منتشر شده و هشتمین کتاب از مجموعه کتاب های موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان است.

دوشنبه 20 نوامبر 2017 - 00:00

جلد اول از کتاب «فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان از مشروطه تا انقلاب اسلامی» نوشته میثم عبداللهی و محمد عبداللهی، در شهر قم به چاپ رسید.

این کتاب بعد از کتاب شهید آیت الله خمامی که در سال ۹۳ منتشر شده بود، حاصل ۳ سال تلاش نویسندگان آن است و به معرفی شخصیت هایی می پردازد که کمتر درباره آنها حرفی زده شده است و کمتر شناخته شده هستند.

این کتاب دارای ۱۱۰ عکس و سند تاریخی است که بعضی از آنها برای اولین بار منتشر شده اند. این کتاب در ۴۹۶صفحه، در قطع وزیری، ۱۰۰۰ نسخه، با جلد گالینگور منتشر شده و هشتمین کتاب از مجموعه کتاب های موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان است.

این کتاب در قالب فرهنگنامه و با ساختاری مشخص به همراه شیوه نامه مخصوص نگارش و ویرایش آن، در ۱۷ مدخل به زندگی ۱۷ نفر از عالمان مجاهد گیلانی پرداخته است. نگارش چند مرحله ای مداخل آن به همراه ویرایش دو مرحله ای فنی و محتوایی در کنار تدوین نهایی همه مداخل کتاب و ویرایش املایی و دستوری آن و رفت و برگشت های زیاد در بحث و دفاع در متنهای نگارش یافته، همگی موجب استحکام کار شده و بر غنای آن افزوده است. افراد مختلفی در تهیه و تدوین این کتاب به نویسندگان کتاب کمک کرده اند از جمله دو نفر از فضلای گیلانی آقایان مقداد داداشی و محمدحسین روشن، نویسندگان کتاب را در نگارش اولیه سه مدخل آن کمک کرده اند. و همچنین تعدادی دیگر از افراد در کارهای ویراستاری و نمونه خوانی و سایر مسائل مربوط به تهیه کتاب به کمک پرداخته اند.

غرض از نگارش کتاب فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان، هویت بخشی به نسل‌های امروز و آینده، بر مبنای شناخت دقیق و عمیق ابعاد زندگی علمای مجاهد و مبارز گیلانی است که در راستای احیای اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ گام برداشتند.

کنکاش در مبارزات و فداکاری‌های مردم گیلان و رهبران دینی آنها، با توجه به فقدان منابع مرجع در این موضوع و همچنین نبود انسجام در کتب و محتوای تولید شده پیرامون نهضت‌های اسلامی معاصر در گیلان؛ و علاوه بر آن، مقابله و جلوگیری از تحریف در نقل زندگی و منش متولیان دینی مردم گیلان، تولید این اثر را اجتناب ناپذیر می‌نمود؛ لذا با تلاش چند ساله تعدادی از محققان و نویسندگان حوزه علمیه قم، اکنون جلد اول از این فرهنگ‌نامه آماده شده است.

مستند بودن، جامعیت علمی، پرهیز از تساهل، پرهیز از حاشیه‌پردازی بی‌مورد، پای‌بندی به چارچوب و قلمرو موضوع، رعایت چینش منطقی تاریخی، روان‌نویسی، کوتاه‌نگاری، انصاف، دوری از واژگان مبهم، پرهیز از تعریف‌ها و تمجیدهای اضافی و واژه پردازی‌های ادبی و طولانی، از امتیازات این کتاب است.

در پایان کتاب، فهرست های گوناگونی درج شده تا استفاده از آن برای خوانندگان آسان گردد.

همچنین چکیده ای از محتوای کتاب به سه زیان عربی، انگلیسی و روسی نیز ترجمه شده و در پایان کتاب درج گردیده است

این کتاب به سبک تراجم‌نویسی (شرح حال نویسی) و با تأکید بر جنبه‌های مجاهدت هر شخصیت، به شرح حال علمای گیلان از مشروطه تا انقلاب اسلامی می‌پردازد و در این جلد صرفا شرح حال بعضی از علمایی که در دوران مشروطه، نهضت جنگل و پهلوی اول، حضور داشتند و تاثیرگذار بودند، پرداخته شده است.

در این جلد به زندگی ۱۷ نفر از علمای مجاهد گیلان پرداخته شده است که این شرح حال‌ها به ترتیب حروف الفبا در کتاب چیده شده اند و به این شرح است:

  1. آیت‌الله شهید آقامیر بحرالعلوم رشتی
  2. میرزاکوچک جنگلی
  3. آیت‌الله شیخ محمدرضا چکوسری
  4. حاج آقابزرگ رشتی
  5. شیخ حسن حسام‌الاسلام
  6. آیت‌الله میرزا محمدرضا حکیمی
  7. آیت‌الله العظمی شهید ملامحمد خمامی
  8. آیت‌الله شیخ محمدباقر رسولی
  9. میرزاخلیل رفیع
  10. آیت‌الله سیدمحمود روحانی
  11. آیت‌الله سید عبدالوهاب صالح ضیابری
  12. آیت‌الله شیخ علی علم‌الهدی
  13. آیت‌الله شهید شیخ علی فومنی
  14. آیت‌الله العظمی ملا عبدالله مازندرانی
  15. آیت‌الله العظمی میرزا محمدعلی مدرس رشتی چهاردهی
  16. آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی
  17. اشرف‌الدین نسیم شمال

قیمت کتاب ۳۵ هزار تومان است و منتظر اخبار رونمایی آن در رشت، باشید.

علاقمندان به خرید این کتاب می توانند با شماره تلفن ۰۹۱۹۸۷۰۷۳۵۱ تماس بگیرند یا از طریق سایت رنگ ایمان یا کانال تلگرامی رنگ ایمان مکاتبه کنند.

https://www.rangeiman.ir/

https://telegram.me/rangeiman_ir

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo