مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
همایش خاطرات ترک خورده و رونمایی از فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان

همایش خاطرات ترک خورده و رونمایی از فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان

همایش تجلیل از پیشکسوتان انقلاب اسلامی تحت عنوان « خاطرات ترک خورده» و رونمایی از کتاب فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان با سخنرانی حجت الاسلام سیدحمید روحانی از مورخان تاریخ معاصر کشور پنجشنبه (١٩ بهمن) ساعت ۱۸:۳۰ در سالن مخابرات رشت برگزار می شود.

سه‌شنبه 6 فوریه 2018 - 23:35

همایش تجلیل از پیشکسوتان انقلاب اسلامی تحت عنوان « خاطرات ترک خورده» با سخنرانی حجت الاسلام سیدحمید روحانی از مورخان تاریخ معاصر کشور پنجشنبه (١٩ بهمن) در رشت برگزار می شود.

در این همایش از کتاب فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان نیز رونمایی خواهد شد.

همایش «خاطرات ترک خورده» ساعت ۱۸:۳۰ روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ۹۶ در سالن مخابرات شهر رشت واقع در خیابان گلسار برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل،حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مهدوی اظهار داشت: همایش تجلیل از پیشکسوتان انقلاب اسلامی در گیلان با عنوان “خاطرات ترک خورده” ساعت ۱۸:۳۰ روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ماه در سالن شرکت مخابرات استان گیلان در رشت برگزار می‌شود.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان به اهمیت آشنایی نسل جوانان با مفاخر انقلابی اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل هویتی یک جامعه، آشنایی افراد به‌ویژه نسل جوان با مشاهیر، چهره‌های شاخص و شخصیت‌های نمونه اخلاقی و اجتماعی آن است.

مهدوی درباره لزوم زنده نگه‌داشتن روحیه انقلابی در جامعه عنوان کرد: برای حفظ پویایی و انتقال روحیه انقلابی به نسل‌های دیگر جهت تمدن‌سازی و حفظ استقلال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی باید یاد و خاطره بزرگمردان انقلابی دائماً زنده نگه داشته شود.

وی گیلان را زادگاه انسان‌های آزاد اندیش، انقلابی و ایثارگر دانست و خاطرنشان کرد: زنده نگه داشتن یاد و سیره بزرگان، مجاهدان و شهدای ایثارگر انقلابی یکی از مهمترین عوامل رشد و ارتقای جامعه در حوزه فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان گیلان ابراز داشت: اگر هر کدام از این چهره‌های انقلابی بی‌نظیر همچون میرزا کوچک جنگلی در کشورهای دیگر حضور داشتند با سرمایه گذاری‌های کلان فرهنگی آن‌ها را به‌عنوان یک الگوی جهانی مطرح می‌کردند.

مهدوی با اشاره به اینکه بسیاری از این چهره‌های انقلابی غریبانه زیستند و مظلومانه به شهادت رسیدند افزود: شهدایی همچون میرزا کوچک جنگلی اگر متعلق به دیگر استان‌های کشور بود ابعاد زندگی او برای مردم بیشتر تبیین می‌شد و به‌عنوان الگو مطرح  وقدردانی می‌شد.

وی به شهید انصاری که تنها استاندار شهید کشور است اشاره کرد و عنوان کرد: در سایه غفلت مبلغان و دستگاه‌های و نهادهای فرهنگی بسیاری از ابعاد زندگی درخشان این شهید در فضای ابری فرهنگ وسیاست استان گیلان برای نسل جوان و نوجوان ناشناخته مانده است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان در مورد دیگر شخصیت‌های برجسته گیلان افزود: دادستان شهید ابوالحسن کریمی و آیت الله سید علی میر عبدالعظیمی یار و یاور شهید نواب صفوی از جمله مواردی هستند که همچنان در خاطره‌ها و برگزاری بزرگداشت‌ها با مظلومیت مواجه هستند.

مهدوی عدم انتقال و شناساندن چنین چهره‌هایی به جامعه را ناسپاسی بزرگ خواند و گفت: در حال حاضر طلبه‌های جوان، خبر و اطلاعات درستی از مجتهد بزرگی همچون مرحوم بحرالعلوم رشتی امام جماعت مسجد گلشن بازار رشت که از علمای انقلابی و مجاهد شجاعی بود ندارند.

وی درباره انگیزه اصلی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان برای برگزاری این همایش بیان داشت: غربت و مظلومیت‌ این شخصیت‌ها و مجاهدان بزرگ انقلابی موجب برگزاری همایش تجلیل از پیشکسوتان گیلان انقلاب اسلامی در گیلان شد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گیلان درباره دیگر برنامه‌های این همایش ابراز داشت: برگزاری مراسم تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان انقلاب اسلامی استان گیلان و رونمایی از کتاب” فرهنگ‌نامه علمای مجاهد گیلان” اثر  موسسه رنگ ایمان از جمله این برنامه‌ها است.

مهدوی درباره تقدیر از فعالان موسسه رنگ ایمان خاطرنشان کرد: در این همایش سعی شده از تعدادی از طلبه‌های جوانی که به رصد و شناسایی و معرفی عناصر و افراد موثر انقلابی استان گیلان در تاریخ معاصر اهتمام ورزیده‌اند تقدیر و تشکر ویژه‌ای به‌عمل آید.

وی پژوهش‌های این تیم تحقیقاتی را برشمرد و عنوان کرد: پژوهش تاریخی انجام شده از زمان آغاز مشروطیت تا قیام امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سرفصل‌هایی است که تیم تحقیقاتی موسسه رنگ ایمان نسبت به گردآوری آن اقدام کرده‌ است.

ارسال دیدگاه

enemad-logo