مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 18 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۱ اردیبهشت

تقویم تاریخ گیلان – ۱۱ اردیبهشت

۱- بیانات امام خمینی(ره) درباره شهید سید یونس رودباری اولین شهید انقلاب اسلامی. پدر سیدیونس رودباری- طلبه جوانی که بر اثر ضرب و شتم عمال رژیم در مدرسه فیضیه به شهادت رسیده بود- به مناسبت چهلمین روز شهادت پسرش به قم آمد و نزد امام خمینی(ره) حاضر شد. امام وقتی پدر شهید را در حال […]

پنج‌شنبه 1 می 2014 - 09:40

۱- بیانات امام خمینی(ره) درباره شهید سید یونس رودباری اولین شهید انقلاب اسلامی. پدر سیدیونس رودباری- طلبه جوانی که بر اثر ضرب و شتم عمال رژیم در مدرسه فیضیه به شهادت رسیده بود- به مناسبت چهلمین روز شهادت پسرش به قم آمد و نزد امام خمینی(ره) حاضر شد. امام وقتی پدر شهید را در حال گریه مشاهده کرد به ایشان فرمود: «این گریه مال شما نیست. این گریه برای من است که بهترین عزیزم را از دست دادم. من، سید یونس رودباری را از فرزندانم بیشتر دوست داشتم.» همچنین امام خمینی (ره) در پیامی که به مناسبت چهلم این شهدا صادر کردند، پیامی صادر کرده و در آن از جنایات رژیم پرده برداشت. امام در این پیام به دیدارش با پدر طلبه شهید اشاره می کند: «دیروز پدر قد خمیده مرحوم سید یونس رودبارى، که آثار عظمت مصیبت چهره‏اش را درهم شکسته بود، به ملاقات من آمد. با چه زبان مى‏شود مادرهاى فرزند مرده و پدرهاى غمدیده را تسلیت داد؟» گفتنی است که این شهید بزرگوار، اولین شهید انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) است. (۱۳۴۲ ش) (نهضت امام خمینی، ج۱، ص۴۳۰؛ صحیفه امام، ج‏۱، ص ۱۹۶)

۲- امروز سران حزب جمهوری اسلامی گیلان به نزد رئیس مجلس وقت رفتند و از روش امام جمعه رشت گله کردند. در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی این مسئله چنین آمده: «سران حزب جمهورى اسلامى گیلان و بعضى از همفکرانشان آمدند. از روش [آیت‏الله صادق احسانبخش‏] امام جمعه [رشت‏] شاکى بودند.» (۱۳۶۳ ش) (به سوى سرنوشت کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۳، ص۹۲٫)

۳- آغاز سفر تاریخی ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) به گیلان. این سفر ۶ روز به طول انجامید و دیدارهای متعدد رهبر فرزانه انقلاب با اقشار مختلف مردم گیلان را در پی داشت. این دیدار طولانی ترین سفر رهبری تا این تاریخ به حساب می آید. اولین روز این سفر دیدار رهبری با عموم مردم استان گیلان در ورزشگاه شهید عضدی رشت بود. در همین روز رهبر معظم انقلاب بر سر مزار شهدای دفاع مقدس گیلان در تازه آباد رشت حاضر شدند. ایشان بر سر مزار شهدا فاتحه خواندند و با جوانانی که در آن مکان برای دیدار ایشان تجمع کرده بودند دقایقی صحبت نمودند. گفتنی است که عصر این روز ایشان با خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران گیلان در مصلای رشت دیدار داشتند. (اردیبهشت ۱۳۸۰ ش) (روزنامه همشهری، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌۱۳۸۰، ش۲۳۹۲‏‎ ‎، صفحه سیاسی؛ روزنامه ایران، س۷، ش۱۷۹۴، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۰، صفحه اول و ستون خرداد ۱۸؛ فیض حضور ولایت، ص۹-۲۳؛ گفتگو با حاج سخاوت امانی؛ پرونده سفر رهبری به گیلان، سایت رنگ ایمان.)

۴- درگذشت ادیب متعهد، مردمی و محبوب، پدر طنز انقلاب اسلامی، کیومرث صابری فومنی معروف به «گل آقا». او سالها مشاور مطبوعاتی شهید رجایی و آیت الله خامنه ای بود که بعدها مجله گل آقا را تاسیس کرد و نقد منصفانه دولت و نیز روح نشاط و شادی را به مردم هدیه می داد. متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است: «بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم. با تأسف فراوان خبر درگذشت هنرمند طنزپرداز و مبتکر مرحوم آقاى کیومرث صابرى را دریافت کردم. این ضایعه اى در عرصه‌ى هنر غم بزرگى براى دوستان و معاشران او و کسانى است که با سلامت نفس و پاکدامنى سیاسى او آشنا بودند. او یار دیرین شهید رجایى و طرفدار وفادار همیشگى انقلاب و نظام اسلامى بود. هنر برجسته‌ى او در سال‌هاى دفاع مقدس همواره در خدمت کشور قرار داشت و او تا آخرین روز عمر خود هرگز قلم و قریحه‌ى سرشار خود را جز در راه ایمان و باور خود بکار نگرفت. این‌جانب که مدت‌ها از همکارى او و در همه‌ى بیست سال اخیر از لطف هنر او برخوردار بوده‌ام، خود را در غم درگذشت او شریک مى‌دانم و به خانواده محترم و دوستان و همکاران او تسلیت مى‌گویم و رحمت و غفران الهى را از خداوند متعال براى او مسألت مى‌کنم. سید على خامنه‌اى. ۱۱/۲/۱۳۸۳» (۱۳۸۳ ش) (سایت رهبری)

ارسال دیدگاه

enemad-logo