مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲ خرداد

تقویم تاریخ گیلان – ۲ خرداد

۱- آغاز سفر انتخاباتی آیت الله کاشانی به گیلان. آیت الله کاشانی قبل از قیام ملی شدن صنعت نفت در صدد بود که به مجلس شورای ملی وارد شود چرا که راه یافتن نمایندگان حقیقی مردم به مجلس را مؤثرترین راه برای انجام اصلاحات و بهبود وضع مردم می دانست. فلذا در آستانه برگزاری انتخابات […]

جمعه 23 می 2014 - 21:16

۱- آغاز سفر انتخاباتی آیت الله کاشانی به گیلان. آیت الله کاشانی قبل از قیام ملی شدن صنعت نفت در صدد بود که به مجلس شورای ملی وارد شود چرا که راه یافتن نمایندگان حقیقی مردم به مجلس را مؤثرترین راه برای انجام اصلاحات و بهبود وضع مردم می دانست. فلذا در آستانه برگزاری انتخابات دوره ۱۵ مجلس شورای ملی تصمیم گرفت که به استانهای مختلف مسافرت کرده و مردم را به شرکت در انتخابات تشویق نماید. اولین استانی که آیت الله کاشانی به آن سفر کرد، استان گیلان بود. ایشان با ورود به هر شهر با مردم، علما و معتمدین شهر دیدار می کرد. برنامه سفر ایشان به این شرح بود: ۲ خرداد بندرانزلی، ۳ خرداد رشت، ۴خرداد لاهیجان، ۵ خرداد لنگرود، ۶ خرداد رودسر، ۷ خرداد خروج از گیلان و ورود به مازندران. (۱۳۲۵ ش) (آیت الله کاشانی به روایت اسناد و خاطرات، سیدمحمود کاشانی، ج۲، ۳۳۹- ۴۵۸٫)

۲- هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری. در این دوره سید محمد خاتمی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد، محمد محمدی ری‌شهر‌ی وزیر پیشین اطلاعات و نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، رضا زواره‌ای رئیس وقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و عضو حقوقدان شورای نگهبان، علی‌اکبر ناطق نوری رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و وزیر پیشین کشور به رقابت پرداختند. در این دوره سیدمحمد خاتمی به ریاست جمهوری انتخاب شد. انتخاب خاتمی به منزله سرکار آمدن جریان سکولار و غربزده بر کشور بود و خاتمی از اعضای برجسته مجمع روحانیون مبارز بود که از تندروان چپ در فضای سیاسی ایران بودند. (۱۳۷۶ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo