مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
کودک سه ساله گیلانی، شهید انقلاب اسلامی + تصویر

کودک سه ساله گیلانی، شهید انقلاب اسلامی + تصویر

شهید الیاس سالاری کودک سه ساله رودسری که در تظاهرات مردم در آبان ۱۳۵۷ توسط رژیم پهلوی به شهادت رسید.

یکشنبه 3 فوریه 2019 - 10:45
الیاس سالاری شهید سه ساله گیلانی در انقلاب اسلامی

مرتضی عبداللهی

یکی از سندهای مظلومیت مردم ایران در رژیم پهلوی، همین شهدای انقلاب اسلامی هستند که از اقشار گوناگون با سنین مختلف توانستند با بذل جان شیرین خود، راه را برای روشن شدن مسیر حق طلبی مردم هموار کنند و در پیروزی انقلاب اسلامی، تعجیل کنند.

یکی از این شهدای مظلوم، کودک سه ساله گیلانی است که در آغوش دایی خود در تظاهرات مردمی، توسط سربازان رژیم پهلوی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. در زیر اشاره ای به این شهید مظلوم خواهد شد. باشد که مورد توجه رسانه و اهل فرهنگ و هنر قرار گیرد:

کودک سه ساله شهید الیاس سالاری در ۲۰ شهریور ۱۳۵۴ در رودسر متولد شد. در صبح روز ۲۲ آبان ۱۳۵۷ که دایی و خاله اش در منزل آقای سالاری ـ پدر الیاس ـ در رودسر میهمان بودند، او را به همراه خود به لاهیجان بردند. رسیدن آنها به شهر لاهیجان مصادف شد با تظاهرات مردم در خیابانهای حافظ و کاشف. مردم که برای مقابله با ماموران رژیم پهلوی دست به آتش زدن لاستیک زده بودند با شعار مرگ بر شاه اعتراض خود را نشان می‌دادند. در همین حین بود که شلیک گاز اشک آور و تیرباران مردم توسط سربازهای پهلوی شروع شد. داییِ الیاس که با در آغوش گرفتن الیاس در این راهپیمایی حضور داشت، ناگهان متوجه اصابت تیر شد. او در ابتدا فکر می‌کرد که تیر به خودش خورده است ولی بعد از زمین گذاشتن کودک متوجه می‌شود که تیر، پشت و سینه طفل سه ساله را دریده و به شکم خودش هم زخم رسانده است. او به کمک خواهرش و مردم، الیاس را به بیمارستان رساند و بعد از مداوای خودش بلافاصله به رودسر بازگشت تا خبر این جنایت را به خانواده الیاس برساند ولی در بعد از ظهر ۲۲ آبان ۵۷ وقتی به بیمارستان رسیدند که پیکر طفل بی‌گناه، طاقت دوبار عمل جراحی را نداشت و الیاس به بانوی ۳ ساله شهید کربلا ملحق شد. پیکر شهید الیاس سالاری را در صبح ۲۳ آبان در قبرستان سرپل شرقی رودسر به خاک سپردند

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2019/02/8 - 08:06

    *شهید الیاس سالاری گرکرودی در سال ۱۳۵۴ در شهرستان رودسر به دنیا آمد. سه بهار از عمرش سپری نشده بود که در ۲۲ آبان ۱۳۵۷ به همراه مادر و دایی‌اش وارد لاهیجان شد و در اوج تظاهرات آن روز در آغوش مادر بود که با اصابت گلوله‌ای به خیل شهیدان انقلاب پیوست و به شهادت رسید.

    پاسخ
enemad-logo