مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
اندر بیانات استاندار گیلان درباره عفاف و حجاب

اندر بیانات استاندار گیلان درباره عفاف و حجاب

مرتضی عبداللهی
آقای سالاری، اگر مسئله حجاب از مسائل اعتقادی و فرهنگی است؛ چرا شما به اظهار نظر در کاری که هیچ تخصصی در آن ندارید می پردازید؟ شما نمی دانید که اینگونه سخنان، دهان افراد هنجارشکن را بازتر و دست و زبان افراد دین مدار و متشرع را می بندد؟

پنج‌شنبه 16 می 2019 - 17:49

مرتضی عبداللهی

اینطور که از اظهارات آقای سالاری استاندار گیلان درباره حجاب بر روی سایتها آمده است ایشان گفته اند:

«موضوع اصلی در بحث عفاف و حجاب، مسائل اعتقادی و کارهای فرهنگی است. اگر یک دستگاه فرهنگی نتوانست کار اصلی خود را به درستی انجام دهد نباید مستقیما متوسل به قوه قاهره شویم.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی درصورت عجز از انجام وظایف اصلی خود باید این موضوع را اعلام کنند و برای مراجع دیگر نیز نسخه‌پیچی نکنند.

وی با بیان اینکه برخوردهای مبتنی بر قوه قاهره مسائل اعتقادی را تقویت نمی‌کند، اظهار داشت: باید با روش‌های اقناعی، رفتار و اخلاق حسنه باور جامعه نسبت به عفاف و حجاب را تقویت کنیم.»[۱]

اما چند نکته را باید درباره مسئله حجاب و عفاف متذکر شد:

  1. آقای سالاری، اگر مسئله حجاب از مسائل اعتقادی و فرهنگی است؛ چرا شما به اظهار نظر در کاری که هیچ تخصصی در آن ندارید می پردازید؟ شما نمی دانید که اینگونه سخنان، دهان افراد هنجارشکن را بازتر و دست و زبان افراد دین مدار و متشرع را می بندد؟
  2. آیا نمی دانید که استفاده از قوه قاهره خود بخشی از کار فرهنگی و اقناعی در جامعه و حکم لازم الاجرا در اسلام است؟ آیا نباید با متجاهران به فسق و بی عفتی ـ که متاسفانه در سطح شهر نیز بسیار دیده می شوند ـ بر خورد جدی کرد؟ شما چطور با این افراد کار فرهنگی می کنید؟ اصلا کار فرهنگی با این افراد یعنی چه؟
  3. اعمال قوه قاهره و کار فرهنگی اگر هر کدام در جای خود و به درستی انجام گیرند هیچ وقت به اعتقادات مردم ضربه نمی زنند بلکه این به کارگیری اشتباه آنها در جای یکدیگر است که ضربه به حیثیت و آبروی جامعه اسلامی می زند.
  4. وقتی آموزش و پروش ما عاجز از تربیت صحیح کلی است؛ وقتی دستگاه فرهنگی اظهار عجز می‌کند، یعنی کار فرهنگی در بستر محیط خانواده و خیابان جواب نداده است و اینجا لازم است برای نهادهای دیگر نسخه بپیچد و این نسخه چیزی نیست جز عمل کردن به قوانین مربوطه. یعنی نهاد نظارتی به نظارت خود و نهاد امنیتی و انتظامی به ماموریتهای نرم و سخت خود بپردازد.
  5. ما از برخی نهادهای مسئول به شدت گلایه مندیم و خود آنها را مسئول بخشی از وضعیت پیش آمده می دانیم و باید در پیشگاه پردوردگار متعال و ملت انقلابی ایران پاسخ بگویند. مثلا اداره اماکن آیا نمی داند که در ویترین مغازه های لباس زنانه فروشی چه چیزی به نمایش در می آید؟ آیا نمی بینند که علنا چه لباسهایی را در معرض دید عموم گذاشته اند؟ آیا نمی بینند که چه لباسهای نامناسبی در حال خرید و فروش در سطح مغازه ها و دستفروشان است. آیا قوانین مربوطه رعایت می شود؟ شواری فرهنگ عمومی شهرها چرا خوابیده اند؟ ستادهای امر به معروف چه می‌کنند؟
  6. حداقل یکسال و نیم است که به برخی مسئولین طراز اول استان گیلان درباره حجاب نکات مختلف و راهکارهایی را بیان کرده ام ولی، با اینکه برخی از این محترمان، بیان کرده بودند که برنامه ویژه درباره حجاب در استان گیلان دارند ولی هیچ اقدام جدی عمومی انجام نگرفته است و یا اگر هم انجام گرفته هیچ نمود خارجی و تحقق عینی نداشته است.
  7. بنده خود بارها شاهد گستاخی عوامل ناهنجاری های اجتماعی در استان گیلان بوده ام و خود نیز در معرض فحش، ناسزا و حتی کتک خوردن آنها قرار گرفته ام ولی ناراحتی بنده از این است که وقتی این مسائل را برخی ائمه جمعه درمیان گذاشته ایم، اینگونه جواب شنیده ایم که دیگر نمی شود کاری کرد و زیاد خودتان را در این مسائل درگیر نکنید.
  8. باید عرض کنم که مهمترین نهادی که می تواند برای این مسئله چاره اندیشی کند، نهاد محترم روحانیت و امام جمعه است که باید سکان هدایت و اصلاح این وضعیت اجتماعی را بر عهده بگیرد.
  9. ایام تابستان نزدیک است و نمای فرهنگی و مذهبی استان با حضور گردشگران داخلی و خارجی و تبعیت برخی از جوانان با آنان، دستخوش تغییرات جدی می شود و باید فکری نو در افکند.
  10. با فعال کردن ظرفیت به کار نگرفته بسیج، و احیای ستادهای امر به معروف در شهرها و روستاها و بنا گذاشتن بر اجرای ـ حداقل ـ قانون عفاف و حجاب می توان به بسیاری از مشکلات سامان داد.
  11. مهمترین نیروی تاثیر گذار بر معضل بد حجابی، بکارگیری زنان و دختران مومن و عفیف شهرها است که با آموزش کوتاه مدت آنها و قوی شدن در ایمانشان به حجاب میتوان این نیروها را برای تذکر زبانی در سطح معابر و خیابانها و کوچه ها به کار گرفت که در پس این تکرار نهی از منکر ها فواید بیشماری خواهد بود. انشااله
  12. ضعف نهادهای حاکیمتی در عمل کردن به وظایفشان، موجب بی خیالی و یا وادادگی نیروهای مومن و مذهبی در عمل به واجب شرعی امر به معروف و نهی از منکر نباید باشد و البته به فرموده رهبر انقلاب این وظیفه فعلا در حد امر و نهی زبانی به دوش عموم مردم گذارده شده است و صد البته که سازمانهای بالادستی همچون نیروی انتظامی و دستگاه قضا باید در حمایت از این وظیفه سر از پا نشناسند.

—————————————————

[۱] . http://diyarmirza.ir/1398/02/%d8%aa%d9%88%d8%b3%d9%84-%d9%85%d8%b3%d8%aa%d9%82%db%8c%d9%85-%d8%a8%d9%87-%d9%82%d9%88%d9%87-%d9%82%d8%a7%d9%87%d8%b1%d9%87-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a6%d9%84-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%82%d8%a7%d8%af%db%8c/

 

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo