مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
وضعیت قابل تامل سرانه مساجد شهر رشت و استان گیلان

وضعیت قابل تامل سرانه مساجد شهر رشت و استان گیلان

حجت الاسلام رضوانی نژاد سرانه مسجد به ازای هر فرد ساکن در شهر رشت را حدود چهار سانت اعلام کرد و گفت: رشت کمترین تعداد مساجد را در استان گیلان و کل کشور دارا است.

شنبه 13 جولای 2019 - 00:08

اشاره: گیلان و گیلانیان یکی از پایگاههای مهم تکوین و افزایش قدرت اسلام اهل بیتی و انقلابی است که همواره در طول قرنها به این افتخار بالیده است و در راه حفظ و اعتلای تشیع از بذل جان و مال کوتاهی نکرده است. مساجد یکی از نمادهای مهم این مکتب فرهنگ ساز است که حفظ آن از شعائر الهی به حساب می اید. در استان گیلان به خاطر وجود حکومتهای شیعه در طول تاریخ، بقاع و مساجد و تکایای بسیاری وجود دارد که البته به دلیل شرایط اب و هوایی منطقه، نگاهداشت فیزیکی آنان همراه با سختی زیاد و مهارت ویژه ای است که متاسفانه این آثار دستخوش تغییرات و حذف و اضافه های بسیاری گشته اند. انقلاب اسلامی ایران نیز که همواره شعار جمهوریت و اسلامیت سر میدهد از این مساجد و تکایا نضج گرفت و دوام خود را هم مرهون اهالی مسجد و عبادت می داند؛ برای همین رسیدگی به امور مساجد از مسائل تاثیرگذار در منطقه خواهد بود.

در هفته گذشته، جناب حجت الاسلام رضوانی نژاد مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان گیلان گفتگویی با برخی از اصحاب رسانه داشتند که در آن آمارهایی را ارائه کردند که جای نگرانی جدی دارد. ایشان از سرانه بسیار پایین مسجد در شهر رشت و کم بهره مندی از کمکهای دولتی گلایه کردند و این سخنان ایشان اگر چه باید سالیانی زودتر توسط مسئولین مربوطه به گوش عموم مردم می رسید و نهضت کمک به مساجد و مسجد سازی را به راه می انداخت ولی همین اندازه پرداختن به این امر مهم نیز غنیمت است.

رنگ ایمان امیدوار است که این آمارها، زنگ هشدار جدی برای افسران و سربازان جنگ نرم را به صدا در آورد.

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان گیلان یک‌شنبه، ۱۶ تیر در نشست با اصحاب رسانه استان با محوریت بررسی وضعیت مساجد شهر رشت با بیان اینکه در شرایط کنونی باید مساجد چند منظوره با رویکرد جذب جوانان و نوجوانان با برنامه‌های متنوع داشته باشیم گفت: برخی از مساجد به دلیل نداشتن بنیه مالی، فقدان فضای مناسب و عدم  پشتیبانی و حمایت شایسته صرفا برای اوقات خاص و اشخاص محدود خدمات ارائه می‌دهند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد گیلان  ادامه داد: همین امر امکان ارائه طرح‌های فرهنگی و اجتماعی را با چالش رو برو می‌کند.

وی با اشاره به فقدان مسجد و فضای فرهنگی در تعداد زیادی از محلات و مناطق اظهارکرد: در بسیاری از مناطق به‌ویژه شهر رشت با کمبود شدید مساجد مواجه بوده و شاید بتوان گفت شهر رشت از فقیرترین شهرهای سطح کشور است.

رضوانی نژاد با اشاره به آمار مساجد در کشور در مقایسه با مراکز مذهبی سایر ادیان تصریح کرد:۷۵ کنیسه برای ۳۰ هزار جمعیت یهود یعنی به ازای هر ۴۰۰ نفر یهودی در کشور یک کنیسه وجود دارد که این آمار برای هر ۵۰۰ مسیحی یک کلیسا است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۲ هزار مسجد در کشور وجود دارد تصریح کرد: برای هر یک هزار و ۱۰۰ نفر در کشور یک مسجد احداث شده است که در جهان اسلام این رقم برای ۴۳۶ نفر یک مسجد است.

رضوانی نژاد از وجود ۲ هزار و ۸۰۰ مسجد در گیلان خبر داد و بیان کرد: با توجه به جمعیت دو میلیون و ۵۵۰ هزار نفری گیلان هر ۹۱۱ نفر دارای یک مسجد هستند.

وی با اشاره به شهر رشت که از کمبود مسجد رنج برده و برخی محلات آن فاقد مسجد است اذعان کرد: شهر رشت با ۱۱۷ مسجد و جمعیت ۷۳۵ هزار نفری متاسفانه ۶۲۸ نفر تحت پوشش یک مسجد هستند.

رضوانی نژاد با بیان اینکه رشت کمترین تعداد مساجد را در استان و کل کشور داراست تصریح کرد: پنج منطقه شهری رشت با داشتن بیش از ۱۲هکتار وسعت فقط دارای ۱۱۷ مسجد است که بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: منطقه ۲ رشت با ۴۳ مسجد به ازای هر ۲ هزار و ۸۷۴ نفر یک مسجد بیشتر منطقه برخوردار و منطقه پنج با ۱۰ مسجد به ازای هر ۱۲ هزار و ۳۷۱ نفر یک مسجد کمترین منطقه برخوردار است.

رضوانی نژاد سرانه مسجد به ازای هر فرد ساکن شهرستان رشت  را حدود چهار سانت اعلام و تاکید کرد: این در حالی است که این سرانه برای آموزش ۴۸۵سانت، پارک هزار و ۲۶۱ سانت و ورزشی به اختساب پروژه های قابل بهره برداری ۱۰۶سانت است.

به گفته وی، سرانه مسجد نسبت به فضای ورزشی یک بیست و ششم، نسبت به فضای آموزشی یک، صد و بیست و یکم و نسبت به فضای پارک یک، سیصد و پانزدهم است.

رضوانی نژاد با اشاره به عدم حمایت دولت از مساجد عنوان داشت: پارک‌ها، مراکز ورزشی، مراکز آموزشی و مانند آن علاوه بر اختصاص مکان و موقعیت جهات ساخت، تجهیز، پشتیبانی، تعمیرات و اجرای برنامه‌های متناسب نیز حمایت می‌شوند  لکن مساجد از هیچیک از این امتیازات برخوردار نبوده و گاها به صورت موردی و جنبی برخی حمایت‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه به بهانه عدم دخالت در امور مسجد کل امور این اماکن مقدس به مردم واگذار شده در حالی که اگر همین ملاک در مورد فضای سبز، فضای آموزشی و ورزشی انجام شود شاهد همین وضعیت در این موارد شاهد باشیم.

رضوانی نژاد با تاکید بر اینکه مردم به شایستگی وظایف خود را در حق مساجد ادا کرده و مساجد به پشتیبانی و همت مردم فعالیت می‌کنند به مناطق فاقد مسجد در شهر رشت اشاره و بیان کرد: بلوار گیلان، دیلمان، بلوار سمیه در گلسار، محله گلزاران، شهرک فرهنگیان، محله چمران، شهرک ابریشم، شهرک گلها و  گلدیسان، سالار مشکوت و محله استقامت اقد مسجد هستند.

 

منبع: http://www.shabestan.ir/detail/News/806749

ارسال دیدگاه

enemad-logo