مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
زندگینامه حجت الاسلام سیدهادی موسوی گیلانی + عکس

زندگینامه حجت الاسلام سیدهادی موسوی گیلانی + عکس

میثم عبدالهی
حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی موسوی فرزند ابوطالب، در سال ۱۳۲۴، در روستای «میان پشته» از توابع رودسر متولد شد. در سال ۱۳۴۰ راهی قم شد و تحصیلات دینی را در آن شهر آغاز کرد. با شروع نهضت امام خمینی، با اینکه سنی نداشت ولی با نهضت همراه شد و بعد از تبعید امام خمینی به نجف، او هم به صورت غیرقانونی راهی نجف شد.

شنبه 21 دسامبر 2019 - 15:53

میثم عبدالهی

 

حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی موسوی فرزند ابوطالب، در سال ۱۳۲۴، در روستای «میان پشته» از توابع رودسر متولد شد. در سال ۱۳۴۰ راهی قم شد و تحصیلات دینی را در آن شهر آغاز  کرد. وی دوست نزدیک و پسرعمه حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفری گیلانی نیز هست. با شروع نهضت امام خمینی، با اینکه سنی نداشت ولی با نهضت همراه شد و همزمان با تبعید امام خمینی به نجف، او هم به صورت غیرقانونی راهی نجف شد.

او یک سال بعد به رودسر بازگشت و با خانم سیده زینب فاضلی رودسری ازدواج کرد و با همسرش راهی نجف شد و همسر او یکی از خانم‌هایی بود که با همسرِ امام، ارتباط تنگاتنگی داشت.

سیدهادی در نجف در درس خارج امام خمینی و درس خارج حاج آقا مصطفی خمینی شرکت می‌کرد و از جمله نزدیک‌ترین دوستان و شاگردان علمی حاج آقا مصطفی نیز به شمار می‌رفت. سیدهادی موسوی در حلقه یاران مبارز امام خمینی در نجف قرار داشت و ساواک به فعالیت‌های او در نجف حساس بود و گزارش‌های متعددی از او در ساواک موجود بود. اکثر فعالیت‌های مبارزاتی امام خمینی مانند چاپ و نشر اعلامیه توسط گروهی انجام می‌شد که سیدهادی موسوی از اعضای فعال آن بود. به گفته استاد سیدحمید روحانی، مهمترین کاری که سیدهادی موسوی در نجف انجام داد و هیچ وقت نامی از او برای این کارش برده نشد و کسی از او تقدیری نکرد، تهیه و تدوین چند جلسه درس خارج فقه امام خمینی در سال ۱۳۴۸ در نجف، در قالب کتاب «ولایت فقیه یا حکومت اسلامی» به عنوان تئوری حکومتی امام خمینی بود که توسط سیدهادی موسوی انجام شد.

سیدهادی موسوی مدت ۱۴ سال در نجف در کنار امام خمینی حضور داشت و همزمان با بازگشت امام به ایران، او نیز به ایران بازگشت ولی هیچ مسئولیتی قبول نکرد و در دفتر امام خمینی مستقر شد و ادامه همان فعالیت‌های نجف را در بیت امام به عنوان اولویت اول قرار داد و تا زمان حیات امام در سال ۶۸ در همانجا مشغول به فعالیت بود.

بعد از رحلت امام، به قم بازگشت و مشغول درس و بحث طلبگی شد و با بعثه رهبر معظم انقلاب اسلامی (آیت الله خامنه‌ای) همکاری داشت و نیز مدتی با موسسه حفظ آثار امام مرتبط بود و به آنها در تدوین میراث امام خمینی کمک می‌کرد.

سیدهادی موسوی گیلانی در قید حیات هست و در قم سکونت دارد ولی به خاطر بی‌مهری‌هایی که در قبال این همه زحماتش در دوران مبارزه شده و کمتر کسی او را در فضای عمومی می‌شناسد، مکدر هست و نیز از مصاحبه گریزان هست.

موسسه حفظ آثار امام، مصاحبه بسیار کوتاهی از او درباره دوران حضور در نجف گرفت و خاطرات وی در دوران حضور در نجف را به اجمال در ضمن جلد دوم از کتاب «خاطرات سال‌های نجف» در سال ۸۹ منتشر شده است. البته بخش زیادی از خاطرات وی در این مصاحبه کوتاه بیان نشده و مغفول مانده است.

همچنین آقای مقدمی شهیدانی، مصاحبه‌ای از سیدهادی موسوی درباره استادش حاج آقا مصطفی خمینی گرفت که در فصلنامه تخصصی پانزده خرداد (وابسته به سیدحمید روحانی) در سال ۱۳۹۶ منتشر شد.

متاسفانه بخش اصلی خاطرات در نجف و خصوصا تاریخ شفاهی تدوین کتاب ولایت فقیه امام به زمین مانده که موسسات متولی تا دیر نشده باید برای این کار شتاب کنند و این خاطرات بکر و منحصر را بگیرند و ثبت و ضبط کنند.

در سال ۱۳۹۳ در کتاب یادنامه همسر امام خمینی، با عنوان «قدس ایران»، با خانم سیده زینب فاضلی رودسری، همسر آقا سیدهادی موسوی، به عنوان یکی «از نزدیکان همسر امام در نجف اشرف» مصاحبه‌ گرفتند.

______________________________

منابع:

«مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی موسوی گیلانی»، فصلنامه پانزده خرداد، دوره۳، س۱۵، ش۵۳، پاییز ۱۳۹۶، ص۱۳۰ـ۱۴۷٫

خاطرات سالهای نجف، ج۲، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، عروج، تهران، اول، ۱۳۸۹، ص۱۶۹ـ۱۸۹.

«گفتگو با خانم سیده زینب فاضلی از نزدیکان همسر امام در نجف اشرف»، مندرج در کتاب قدس ایران: بانوی بزرگ ایران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، عروج، تهران، دوم، ۱۳۹۳، ص۲۳۷ـ۲۴۲٫

یادگار امام: حجت الاسلام سیداحمد خمینی به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، تهران، اول، زمستان ۱۳۸۷، ص۲۳۸ـ۲۳۹.

گفتگوی نگارنده با حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی موسوی گیلانی.

گفتگوی نگارنده با حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی.

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo