مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
نفوذ و خیانت؛ دو عامل مهم افول نهضت جنگل

نفوذ و خیانت؛ دو عامل مهم افول نهضت جنگل

آنچه از عوامل خاموشی نهضت جنگل مهم است که به آن توجه شود، دو مسئله حیاتی ، #خیانت یاران و #نفوذ بیگانگان در جبهه گسترده #نهضت_جنگل است که سرانجام توانست کمر نهضت را خم کند و رهبری آن را در طوفان سرمای حمایت یاران، یکه و تنها و غریبانه وا نهد.

دوشنبه 2 دسامبر 2019 - 08:21

مرتضی عبداللهی

میرزاکوچک شجاع جنگلی، توانست در دوران پرتلاش #مبارزات_اسلامخواهی نهضت جنگل، آروزی قطع دست ایادی استکبار و استعمار از ایران و منطقه را تا حدود زیادی محقق کند و در برهه ای از زمان، با تشکیل #مینیاتوری_از_جمهوری_اسلامی طعم #عدالتخواهی را به مردمان دیار #گیلان بچشاند؛ ولی در مصاف همیشگی حق و باطل، سنت الهی بر آن قرار گرفته است که تا مردم نخواهند، سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد یافت و به ثبات نمی رسد.

و از این باب، شعاع #نهضت_جنگل بعد از فراز و فرود بسیار، با شهادت #سردارجنگل خاموش گردید و در تاریخ ایران، نام و یاد دلیرمردان آن، به یادگار ماند.

اما آنچه از عوامل خاموشی نهضت جنگل مهم است که به آن توجه شود، دو مسئله حیاتی ، #خیانت یاران و #نفوذ بیگانگان در جبهه گسترده #نهضت_جنگل است که سرانجام توانست کمر نهضت را خم کند و رهبری آن را در طوفان سرمای حمایت یاران، یکه و تنها و غریبانه وا نهد.

خیانت افراد با سابقه ای مانند حاج #احمد_کسمایی که با جان و مال خود، خدمات زیادی را به نهضت ارائه کرده و توانسته بود نیروی بسیاری را در اختیار نهضت قرار دهد و آنها را پشتیبانی کند، ولی سرانجام با #ترس از جبهه باطل و #عافیت_طلبی در میانه راه، خود به یکی از عوامل اصلی قلع و قمع نیرو و امکانات نهضت تبدیل شد که البته خائنان به نهضت جنگل، به عواقب ناگواری مبتلا شدند. زیرا که «خداوند متعال، خائنان را دوست نمی‌دارد.» (سوره انفال، آیه۵۸)

عامل مهم دوم، #نفوذ دشمنان در نهضت بود که افرادی مانند #احسان_الله_خان #جاسوس_انگلیس که از خاندان های #بهایی ایران بود، خود را به عنوان یک #سوپرانقلابی طرفدار بلوک شرق جا زد و توانست شکافی را در نهضت ایجاد کند و بعد نتایج جمهوری میرزا را #مصادره کند و ضربه های جدی را به نهضت و رهبران آن وارد کند که البته بعدها خود در دام همین کیدش گرفتار شد و به دست دشمنان ایران به مجازات اعمالش رسید؛ زیرا که «کید کفار، راهی جز در افتادن در تباهی ندارد» (سوره غافر، آیه۲۵)

فاعتبروا یا اولی الابصار (سوره حشر، آیه۲)

#نهضت_جنگل

#سردار_شهید_جنگل

#میرزاکوچک_جنگلی

#مرتضی_عبداللهی

@abdollahi_morteza

ارسال دیدگاه

enemad-logo