مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 18 Apr 2024
محتوا
فهرست کامل پزشکان و پرستاران شهید گیلانی

فهرست کامل پزشکان و پرستاران شهید گیلانی

میثم عبدالهی
استان قم و سپس استان گیلان دو منطقه‌ای بودند که اولین موارد ویروس کرونا در آنها مشاهده شد. طبق اعلام وزارت بهداشت، در روز ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، یعنی دو روز قبل از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ اسفند، این ویروس در قم و سپس در گیلان مشاهده شد.

سه‌شنبه 17 مارس 2020 - 21:12

میثم عبدالهی

 

استان قم و سپس استان گیلان دو منطقه‌ای بودند که اولین موارد ویروس کرونا در آنها مشاهده شد. طبق اعلام وزارت بهداشت، در روز ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، یعنی دو روز قبل از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ اسفند، این ویروس در قم و سپس در گیلان مشاهده شد. از همان روز، پزشکان و پرستاران گیلانی در خط مقدم مقابله با این ویروس کرونا قرار گرفتند و اقدامات بسیار خوبی انجام دادند و البته در این مجاهدت، تعدادی از نیروی خدوم و ارزشمند جامعه پزشکی گیلان جان خودشان را برای حفظ سلامت جامعه به خطر انداختند و در این راه بیمار شدند و برخی هم به شهادت رسیدند.

در این مدت کمتر از یک ماه از ۱ اسفند تا امروز ۲۷ اسفند ۱۳۹۸، تعداد ۱۱ نفر از جامعه پزشکی گیلان به شهادت رسیدند که ۶ نفر پزشک و ۵ نفر پرستار بودند. در میان پرستاران هم ۳ نفر خانم بودند. در زیر فهرست کامل شهدای پزشکی گیلان به ترتیب تاریخ شهادت درج شده است و مشخصات دیگر مانند سن، تاریخ شهادت، نوع خدمت، محل خدمت تا جایی که به دست آمد، درج شده است. البته در اینجا فقط نام پرستاران و پزشک‌ها ذکر شده ولی در میان کارمندان بیمارستان از خدمات نظافت تا حسابداری، افرادی هستند که به کرونا مبتلا شده و مرحوم شده‌‌اند ولی چون در فضای رسانه‌ای متاسفانه نام این افراد ذکر نشده، از آن افراد هیچ ذکری به میان نیامده است. این فهرست با جستجو در میان رسانه‌های فضای مجازی به دست آمده و امکان دارد که موارد دیگری هم باشد که از آنها مطلع نباشیم یا بعدا رسانه‌ای شود.

  1. دکتر رضا کوچکی‌نیا، ۵۲ ساله، ۱ اسفند ۱۳۹۸، پزشک عمومی، رئیس مرکز بهداشت شماره یک آستانه اشرفیه (قطعی نیست که به خاطر کرونا بوده)
  2. نرجس خانعلی‌زاده، ۲۵ ساله، ۶ اسفند ۱۳۹۸، پرستار، بیمارستان میلاد لاهیجان
  3. غلامرضا وثوقی کیا، ۱۵ اسفند ۱۳۹۸، پرستار، بیمارستان پورسینا و آریای رشت
  4. دکتر سیامک دیوشلی، ۴۶ ساله، ۱۶ اسفند ۱۳۹۸، پزشک متخصص اطفال، بندرانزلی
  5. دکتر حمید لطفی، ۱۶ اسفند ۱۳۹۸، پزشک متخصص ارتوپدی، صومعه‌سرا
  6. دکتر محمدعلی ربیعی، ۱۷ اسفند ۱۳۹۸، پزشک عمومی، شفت
  7. علی شیخ‌مرادی، ۱۷ اسفند ۱۳۹۸، پرستار، بیمارستان قائم (عج) رشت
  8. دکتر محمد محمدی، ۱۸ اسفند ۱۳۹۸، پزشک عمومی، رشت (مدیرکل اسبق پزشکی قانونی استان گیلان و رییس اسبق انجمن پزشکان عمومی رشت)
  9. دکتر وحید منصف کسمایی، ۱۹ اسفند ۱۳۹۸، پزشک متخصص طب اورژانس رشت (دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان)
  10. ناهید نوشاد، ۲۴ اسفند ۱۳۹۸، پرستار، بیمارستان گلسار رشت (بازنشسته بیمارستان رازی رشت)
  11. تهمینه ادیبی، ۲۶ اسفند ۱۳۹۸، سرپرستار اورژانس بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی

دعا کنید این فهرست، به‌‌روز‌رسانی نشود و نام دیگری به آن افزوده نشود. (کانال تلگرامی گیلان پرس؛ خبرگزاری ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان؛ کانال تلگرامی قدس)

متاسفانه علی رغم هشدارهایی که درباره وضعیت گیلان داده شد، هنوز اوضاع گیلان از حیث کمبود لوازم بهداشتی و پزشکی، تفاوت چندانی نکرده و کمبود لوازم بهداشتی مانند ماسک و مایه ضدعفونی کننده، معضل جدی هست. هنوز بعد از ۲۷ روز از آغاز بیماری، مشکل حل نشده و مردم گیلان چه در داخل بیمارستانها و چه در داخل شهرها و روستاها، با کمبود جدی مواد اولیه برای پیشگیری مواجه هستند. هنوز پرستاران، در بیمارستان‌ها داروهای مورد نیاز برای بیماران کرونا و بیماری‌های تنفسی را ندارند و در بیمارستان‌های گیلان، لباس ویژه پرستاران و پزشکان بسیار کم هست و به هم قرض می‌دهند. همه این عوامل باعث شده تا اوضاع گیلان به یک فاجعه نزدیک بشود و تعداد مرگ و میر در این استان زیاد شود.

جفای بزرگی در حق مردم گیلان دارد صورت می‌گیرد که در صورتی که جبران نشود، خسارت‌های بزرگتری وارد خواهد کرد. تا مدتی قم طبق آمار وزارت بهداشت، بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را داشت و در رتبه دوم گیلان بود. سوال اینجاست که با همین روالی که در گیلان رخ داده، و تا روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۸، تعداد ۸۵۸ نفر مبتلا داشته و قم تعداد ۱۰۲۳ نفر مبتلا داشته، چه تعداد پرستار و مریض در قم باید مرحوم شده باشند؟ چرا در گیلان که دومین رتبه را داشت، چنین فاجعه‌ای رخ داده است و این تعداد افراد به شهادت رسیدند؟ شکر خدا، در قم تا به امروز هیچ پرستار و پزشکی در فوت نکرده است. با اینکه قم رتبه اول را داشت، چطور چنین چیزی صورت گرفت؟

اکنون تهران بیشترین رتبه مبتلایان را دارد و تعداد ۳۷۷۴ نفر مبتلا شده‌اند. چرا تعداد کادر پزشکی‌ای که در تهران شهید شده‌اند، تا این روز، به نصف تعداد شهدای خدمت در گیلان نمی‌رسد؟ چرا در اصفهان با تعداد ۱۳۰۱ نفر مبتلا، تا جایی که مطلع شدم، فقط یک نفر پزشک شهید شده؟ فقط استان مازندران هست که با حدود ۱۳۷۴ نفر مبتلا، تا کنون ۶ نفر پزشک و پرستار شهید شده‌اند، و نزدیک‌ترین استان به وضعیت گیلان، استان مازندران هست که البته آن هم تفاوت چشمگیری با گیلان دارد و تقریبا نصف تعداد مرحومین گیلان را دارد ولی تقریبا وضعیت مشابه گیلان را دارد و چه بسا در به زودی در آنجا هم اوضاع گیلان، عینا تکرار شود. (باشگاه خبرنگاران جوان)

وقتی یک چنین فاجعه‌ای فقط در گیلان رخ می‌دهد و این تعداد، پزشک و پرستار و به بیماری آلوده می‌ّشوند و جان خودشان را از دست می‌دهند، و در شهرهایی که تعداد مبتلایان، به مراتب بیشتر هست، چنین تعداد کادر پزشکی مرحوم نشدند، اینها ناشی از مشکلات حادی است که گیلان را مبتلا کرده است و باید با تلاش مسئولین و رفع تبعیض‌هایی که نسبت به گیلان وجود دارد، مرتفع شودند.

 

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

ارسال دیدگاه

enemad-logo