مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
بقعه خواهر امام(س) در رشت؛ از تحریف ویکی‌پدیا تا واقعیت + عکس

بقعه خواهر امام(س) در رشت؛ از تحریف ویکی‌پدیا تا واقعیت + عکس

حنانه سفرگر
بقعه فاطمه اُخری(س)، خواهر امام رضا(ع) در شهر رشت قرار دارد که برخلاف ذکر منابع اصیل که آن را بقعه «خواهر امام(س)» نامیده‌اند، نام لاله شوی نیز برآن گذاشته شده است که ویکی‌پدیا عبارت تحریف‌شده و توهین‌آمیز «لال شوی» را درباره این بقعه در منابع خود آورده است.

دوشنبه 2 نوامبر 2020 - 18:25

حنانه سفرگر

بقعه فاطمه اُخری(س)، خواهر امام رضا(ع) در شهر رشت قرار دارد که برخلاف ذکر منابع اصیل که آن را بقعه «خواهر امام(س)» نامیده‌اند، نام لاله شوی نیز برآن گذاشته شده است که ویکی‌پدیا عبارت تحریف‌شده و توهین‌آمیز «لال شوی» را درباره این بقعه در منابع خود آورده است.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، سبط بن جوزی به هنگام شماردن خواهران تنی حضرت رضا(ع) و اولاد امام موسی کاظم(ع) از چهار دختر به نام فاطمه یاد کرده است: فاطمه کُبری(س)، فاطمه وُسطی (س)، فاطمه صُغری(س)،  فاطمه اُخری(س).

علامه مجلسی نیز به پیروی از ابن جوزی در بحارالانوار از فواطم اربعه یاد کرده است؛ حضرت معصومه(س)، همان فاطمه کبری است که بارگاه ایشان در شهر قم واقع است. گفته می‌شود که بارگاه حضرت فاطمه وُسطا(س) در شهر اصفهان وجود دارد، مزار حضرت فاطمه صُغری(س) مشهور به بی‌بی هیبت در کشور آذربایجان (بادکوبه)  بوده و بارگاه مبارک فاطمه اخری(ع) در شهرستان رشت و در منطقه خواهر امام در نزدیکی خیابان استاد مطهری واقع است.

تاریخ تولد فاطمه اخری(س) ۹۷۱ هجری و تاریخ وفات ایشان ۹۹۵ هجری قمری است. علامه مجلسی به پیروی از سبط ابن جوزی در کتاب «بحار الانوار» از فواطم اربعه یاد کرده است و در مورد ‏فاطمه اُخری می‌نویسد: «و فی رشت مزار یُـنسَب إلی فاطمه ‏الطاهره أخت الرّضا(علیهما السّلام)؛ و در رشت مزاری است که ‏به فاطمه طاهر، خواهر امام رضا(ع) منسوب است‎».

در باور مردم گیلان، وی به همراه برادرانش سید جلال‌الدین اشرف و میر شمس‌الدین(ع) به گیلان مهاجرت ‏کرد و در زمان حکومت سیّد در رشت، از دنیا رفته است‎.‎

اگر بخواهیم از متون تاریخی معاصر در ارتباط با بقعه متبرک حضرت فاطمه اخری(س) تحقیق کنیم، قریب به اتفاق آن‌ها نام دیگر این بقعه را لاله‌شوی نامیده‌اند، اما برخی از این هم پا را فراتر نهاده و گفته‌اند پیش از آنکه بقعه حضرت «خواهر امام» نامیده شود، «لاله شوی» خوانده می‌شد!

یکی از منابعی که عبارت لاله شوی از آن استناد شده صفحه ۲۲۰ و ۲۲۱ از کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» تألیف سید ظهیرالدین مرعشی است که در سال ۸۸۰ قمری به زبان فارسی به رشته تحریر در آمده است.

این کتاب قدیمى‌‏ترین سند تاریخی گیلان است. علی‌رغم کمیاب بودن این منبع، با پیشرفت تکنولوژی می‌توان اصل این کتاب را با عضویت در کتابخانه دیجیتال نور پیدا کرد. جالب اینجاست که نه تنها در صفحات ۲۲۰ و ۲۲۱؛ بلکه در کل کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» هیچ اثری از کلمه لاله شوی نخواهید یافت!

یکی دیگر از منابع اصلی عبارت «لاله شوی» که معمولا از آن کمتر یاد می‌شود کتاب «ولایات دارالمرز ایران گیلان»، نوشته رابینو دوبور گومال است. رابینو براى جمع‏‌آورى مطالب این کتاب در فاصله سال‏‌هاى ۱۹۰۶ و ۱۹۱۲ میلادى که با عنوان کنسولیارى «بریتانیا» در رشت به سر مى‏‌برد، به تلاش پرداخته است.

اتفاقا برخلاف کتاب ظهیرالدین مرعشی، عبارت لاله شوی در این کتاب وجود داشته و رابینو که معمولا برای استناد از منابع قدیمی‌تر استفاده می‌کرده، بدون ذکر هیچ منبع موثقی این عبارت را برای اولین‌بار در وصف بقعه حضرت فاطمه اُخری(س) استفاده کرده

همه این تفاسیر در حالی است که در کتاب «فاطمه اخری(س)» تألیف «بحر العلوم گیلانی»، علت نامیده شدن بقعه حضرت فاطمه طاهره(س) به «خواهر امام» را مربوط به سال ۸۹۴ هجری قمری دانسته و بیان می‌کند: از آنجایی که تاریخ تعمیر بقعه ایشان در سال ۸۹۴ هـ.ق است و این اعداد طبق حروف ابجد، «خواهر امام» محسوب می‌آید، لذا رفته رفته تاریخ بقعه بیشتر از نام فاطمه اخری(س) شهرت پیدا کرده است.

اینک با اندکی تحقیق بهتر می‌توان معنای این متن ویکی پدیا را درک کرد که در تعریف بارگاه خواهر بزرگوار امام هشتم چنین نوشته است:
این آرامگاه در گذشته معروف به «امامزاده لال شوی» بود و ظهیرالدین مرعشی در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» که در اواخر قرن ۹ هجری نوشته شده، از این بقعه با همین نام یاد کرده‌است. ظاهراً علت این نامگذاری مربوط به نحوه کشف این مزار بوده‌است.

آری امروز سایت ویکی پدیا به جای عبارت مجهول «لاله شوی» از عبارت توهین‌آمیز «لال شوی» استفاده می‌کند تا همگان یاد سخن گرانقدر امام راحل را شمع راه خود قرار دهیم. آنجا که امام خمینی(ره) در صفحه ۴۳ از جلد ۱۹ صحیفه گفتند: شما نباید فقط به فکر حالا باشید و بگویید آینده هرچه شد، باشد. شیاطین به تدریج کار می‌کنند. آمریکا برای پنجاه سال آینده خود نقشه دارد.

 

 

منبع: ایکنا. https://iqna.ir/fa/news/2874719/

وبلاگ خواهر امام. http://khaharemam.parsiblog.com/Posts/10/ 

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  حنانه سفرگر
    2020/11/11 - 18:44

    با سلام و تشکر از وقتی که برای مطالعه و تدبر بر این مقاله گذاشتید، نظر شما گرامیان را به این نکته جلب می‌کنم که: برخی منابع تاریخی این بقعه را محل دفن امیران کیایی می‌دانند و بابت این موضوع منابعی هم می‌آورند. دقت داشته باشید که معمولاً محل دفن مردم و خصوصا خواص، حوالی بقاع متبرکه بوده و تنها در عصر معاصر است که قبرستانها در محل جدا از زیارتگاه‌ها قرار دارند هرچند که امروزه هم برخی افراد بنا به وصیت متوفی، وی را در نزدیکی یک بقعه متبرکه دفن می‌کنند. لذا تدفین امیران کیایی حوالی بقعه متبرکه خواهر امام(س)، سید جلال الدین اشرف(ع)و… دلیل نمی‌شود کسی بگوید چون فلان امیر در این محل مدفون است اینجا بقعه متبرکه یک امامزاده نیست.

    پاسخ
enemad-logo