مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
کتاب ابعاد بین المللی نهضت جنگل در رشت رونمایی شد

کتاب ابعاد بین المللی نهضت جنگل در رشت رونمایی شد

کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» تألیف مجید رحمانی با حضور مفاخر برجسته گیلانی همزمان با روز پژوهش در خانه میرزاکوچک جنگلی در رشت رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مراسم رونمایی از کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» تألیف مجید رحمانی با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه مفاخر برجسته و پیشکسوت گیلانی همزمان […]

جمعه 5 ژوئن 2015 - 18:14

کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» تألیف مجید رحمانی با حضور مفاخر برجسته گیلانی همزمان با روز پژوهش در خانه میرزاکوچک جنگلی در رشت رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مراسم رونمایی از کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» تألیف مجید رحمانی با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه مفاخر برجسته و پیشکسوت گیلانی همزمان با روز پژوهش در خانه میرزا کوچک جنگلی در رشت رونمایی شد.

این کتاب تاریخی در ۳۵۰ صفحه به صورت مصور، اسنادی و علمی در ۹ فصل تدوین شده و به زوایا و ابعاد جدیدی از نهضت جنگل پرداخته است.

بررسی اوضاع داخلی و روابط خارجی ایران در دوران نهضت جنگل، تاثیر کشورهای خارجی در شکل‌گیری و تقویت نهضت جنگل، قراردادهای بین‌المللی مربوط به نهضت جنگل، جایگاه اندیشه جهانی اتحاد اسلام در نهضت جنگل و بررسی استعمارستیزی به عنوان اولویت نهضت جنگل در شکل‌گیری و اقدام‌های این نهضت از جمله بخش‌های کتاب مذکور است.

چرایی و چگونگی حضور افسران و نیروهای خارجی (آلمانی، اتریشی، عثمانیایی، چکسلواکی، لهستانی و …) در نهضت جنگل، چگونگی نفوذ تفکرات چپ در نهضت جنگل، ابعاد بین‌المللی نهضت در بیان شخصیت‌ها، روایت تاریخی منازعات و معاهدات نهضت جنگل با روسیه تزاری، انگلستان و شوروی و روابط تفکیکی نهضت جنگل با آلمان، عثمانی، اتریش، آذربایجان، فرانسه و … از دیگر بخش‌های این کتاب بوده که در راستای تبیین آن تلاش شده است.

مکاتبات بین‌المللی میرزا کوچک با شخصیت‌های خارجی، نقش کشورهای خارجی در فروپاشی نهضت، تاثیرات نهضت جنگل بر دیگر کشورها و ساختار بین‌الملل، پاسخ به شبهات بین‌المللی پیرامون نهضت جنگل و درج تصاویر شخصیت‌های خارجی مرتبط با نهضت جنگل از بخش‌های مهم کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» است.

 

*نهضت جنگل یک مقاومت مردمی و اسلامی با اثر‌گذاری بین‌المللی بود

مؤلف کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» نیز با اشاره به اینکه تاریخ یکی از مهم‌ترین منابع معرفتی و شناخت انسان‌هاست، خاطرنشان کرد: اگر در ملتی نگاه به رخدادهای تاریخی و گذشته سرزمین‌شان، با آگاهی و تحلیل انجام شود، آن ملت در شناخت و اقدام‌های حال و آینده خود نیز با بصیرت بیشتری عمل می‌کند.

مجید رحمانی، افزود: باید توجه شود که بررسی دوره‌های تاریخی، بدون بررسی منابع، مدارک و اسناد معتبر به حوزه داستان‌سرایی و اسطوره‌سازی نزدیک می‌شود.

وی با بیان اینکه قرن معاصر ایران شاهد حوادث و رویدادهای مهم داخلی و خارجی است، تصریح کرد: حرکت و نهضت‌های ملی و اسلامی علیه استبداد و استعمار در کشور به راه افتاده که ناگفته‌های بسیاری از آنها در تاریخ کشور ثبت شده است.

مؤلف کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» اظهار کرد: بررسی رخدادهای تاریخ معاصر ایران علاوه بر آگاهی از واقعه‌ایی که بر این کشور گذشته است می‌تواند چراغ راهی برای آینده سیاسی و اجتماعی کشور شود.

وی با تصریح بر اینکه گیلان و گیلانیان را به واسطه مفاخرش می‌شناسند نه جنگل و دریا و طبیعتش، تصریح کرد: شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله‌العظمی بهجت، کوشیار گیلانی، استاد معین و سرداران شهیدی نظیر قلی‌پور، خوش‌سیرت، املاکی و حق‌وردیان‌ و … در رأس همه آنها روحانی مبارز میرزا کوچک خان، موجب شناخت گیلان شدند و همانگونه که ما به دلیل وجود مفاخر و گذشته سرزمین‌مان مانند نهضت جنگل به خود می‌بالیم، نسبت به آنها نیز تکلیف و دین داریم.

رحمانی، با اشاره به اینکه نهضت جنگل از نخستین جنبش‌های آزادیخواهانه و استعمارستیز پس از انقلاب مشروطیت ایران بوده است، خاطرنشان کرد: این نهضت یک واکنش ملی و دینی نسبت به سیاست‌های استیلاجویانه قدرت‌های بین‌المللی آن زمان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اقدام‌های هفت ساله قیام میرزا کوچک جنگلی در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی جهان، رخدادهای مهمی را در تاریخ معاصر در سطح ملی و بین‌المللی به وجود آورد و نقطه عطفی در تاریخ مبارزات سیاسی ملت ایران شد که در شکل‌گیری نهضت‌های پس از خود نیز تأثیرگذار بود.

وی نهضت جنگل را یکی از مهم‌ترین جنبش‌های تأثیرگذار و مردمی ایران دانست و متذکر شد: این نهضت به دلیل محتوای اعتقادی «ارزش‌های اسلامی و شیعی»، بیگانه‌ستیزی «مقابله با روس و انگلیس»، موقعیت تاریخی «بعد از انقلاب مشروطه»، برهه حساس بین‌المللی «جنگ جهانی اول»، خصوصیات و نوع مبارزات (مبارزات چریکی)، موقعیت ژئوپلیتیک (گذرگاه آسیا به اروپا) و … دارای ویژگی‌های منحصر به ‌فردی است.

مؤلف کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل»، با اشاره به اینکه در مقالات و همایش‌های متعدد به نهضت جنگل و قیام میرزا کوچک خان پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: با گذشت حدود یک قرن از این نهضت تاکنون مطالعات تخصصی و موردی درباره این قیام به ندرت صورت گرفته است.

وی اذعان کرد: زمینه‌های خارجی شکل‌گیری نهضت، تقابل نظامی هفت ساله این قیام با روس و انگلیس، طرح ایدئولوژی بین‌المللی اتحاد اسلام، تشکیل حکومت اتحاد اسلام، معاهدات با روس و انگلیس، مراودات با عثمانی و بلشویک‌‌ها، حضور افسران آلمانی، اتریشی و عثمانی، تشکیل حکومت جمهوری، مکاتبات بین‌المللی و در نهایت توافق شوروی و انگلیس در فروپاشی نهضت جنگل از مهم‌ترین مواردی بوده که از دیدگاه بین‌المللی در نهضت جنگل قابل توجه است.

رحمانی افزود: کشورهای خارجی، ساختار بین‌المللی و سیاست‌های استعماری قدرت‌های جهانی در شکل‌گیری و فروپاشی نهضت جنگل مؤثر بوده‌اند و به لحاظ قرار گرفتن نهضت جنگل در منطقه ژئوپلیتیک و برهه جنگ جهانی اول، منازعات، معاهدات و مراودات متعددی بین نهضت جنگل و چند کشور مهم رخ داده که نشانگر ابعاد بین‌المللی این قیام و جنبش ضد استعماری است.

وی درباره تالیف کتاب مذکور اذعان کرد: آنچه در پایان نگارش این مطالعه موردی بیش از دو سال زمان برده، تاثیر‌پذیری و تاثیرگذاری بیش از حد تصور نهضت جنگل در مقابله و مواجهه با کشورهای دیگر است، اگر پس از بررسی رخدادها بگوییم که نهضت جنگل یک نهضت ملی و اسلامی با کارکردها و اثر‌گذاری فراملی و حتی بین‌المللی بوده است، چیزی به گزاف نگفته‌ایم.

به گزارش فارس، کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» تألیف مجید رحمانی به عنوان هزارمین اثر منتشر شده از طرف انتشارات دهسرا معرفی و رونمایی شده است.

مجید رحمانی متولد ۱۳۵۹ در رشت و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل است که از سوابق وی می‌توان به انتشار چند مقاله فرهنگی و پژوهشی و مدیریت روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان (از سال ۸۵ تا ۹۰) و مدیریت ده‌ها جشنواره، همایش و نمایشگاه فرهنگی استانی و ملی اشاره کرد.

در ابتدای این مراسم اکبر دهسرا مدیر انتشارات و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پورعیسی استاد دانشگاه و از پژوهشگران گیلانشناسی مطالبی پیرامون کتاب ایراد نمودند.

استاد فرض پور، استاد قمی، آقای باب ا… زارع مشاور استاندار، خانم مهرورز مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری، آقای شفیعی فرماندار شفت و جمعی از پژوهشگران و علاقه‌مندان به نهضت جنگل در این مراسم حضور داشتند.

در پایان این آیین، از استاد نوزاد، مهندس طهمورث عموپور، خانم قلی پور و آقایان رامین یابنده، پویا پوریاری، سهیل لطفی و اکبر دهسرا به پاس همکاری در این اثر تقدیر شد.

مولف این کتاب در این مراسم به راهنمایی و همکاری علمی دکتر مظفر نامدار ، دکتر رضا سیمبر و دکتر سید امیر نیاکویی در این اثر اشاره و از آنان تقدیر نمود.

 

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo