مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - Tuesday 19 Mar 2024
محتوا
حقانی: نهضت جنگل در صورت موفقیت ایران را ۵۷ سال جلوتر می‌انداخت

حقانی: نهضت جنگل در صورت موفقیت ایران را ۵۷ سال جلوتر می‌انداخت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، موسی حقانی عصرامروز در مراسم گرامیداشت میرزا کوچک جنگلی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد این شهر، با اشاره به بررسی ابعاد قیام میرزا کوچک جنگلی، اظهار کرد: نهضت جنگل با همه بزرگی‌ها گرفتار جریاناتی شد که آن جریانات هر کدام می‌توانست نه یک نهضت بلکه یک کشور را نابود کند. […]

یکشنبه 7 ژوئن 2015 - 06:01

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، موسی حقانی عصرامروز در مراسم گرامیداشت میرزا کوچک جنگلی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد این شهر، با اشاره به بررسی ابعاد قیام میرزا کوچک جنگلی، اظهار کرد: نهضت جنگل با همه بزرگی‌ها گرفتار جریاناتی شد که آن جریانات هر کدام می‌توانست نه یک نهضت بلکه یک کشور را نابود کند.

 

وی با بیان اینکه نباید به میرزا کوچک خرده گرفت، افزود: میرزا با صداقت انقلاب کرد و شش سال مبارزه و مقاومت انجام داد و شاید در آن زمان با ترفند دشمن آشنا نبود، امروز ما باید از نهضت میرزا درس بگیریم و بدانیم دشمن خیلی پیچیده است و از تمام امکانات که در اختیار دارد، علیه منافع ما استفاده می‌کند.

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران گفت: نهضت جنگل نهضتی است که در چند جنبه با روسیه، انگلیس، دولت مرکزی و جریان نفوذی که در انقلاب مشروطه به نهضت جنگل اضافه شده بود، می‌جنگید.

حقانی تصریح کرد: اگر نهضت میرزا شکل می‌گرفت، حرکت مقدسی بود که اگر موفق می‌شد وضع ایران اکنون بهتر از امروز بود، یعنی دولت پهلوی نداشتیم و مردم سالاری دینی که علما در مشروطه به دنبالش بودند روی می‌داد و ۵۷ سال در حوزه مردم سالاری دینی جلوتر بودیم و این همه مشکلات را در دوران پهلوی نداشتیم.

وی با بیان اینکه به سلامتی این نهضت و رهبرش میرزا اعتقاد دارم، افزود: در نهضت جنگل جریان نفوذی احسان‌الله خان، خالو قربان و تعدادی دیگر از نفوذیان بودند که در نهضت جنگل ورود کردند و به این نهضت لطمه زدند.

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران، نهضت جنگل و قیام میرزا کوچک را یکی از مقاطع مهم در تاریخ معاصر ایران بیان‌کرد و گفت: این نهضت هنوز نیاز به مطالعه و پژوهش دارد و حدود ۷۰ کتاب و بالغ بر ۱۰۰ مقاله در این حوزه نوشته شده است و بسیاری از محققین در این زمینه کار می‌کنند.

حقانی با تاکید بر اینکه با اسناد جدیدی که در حال حاضر در دسترس قرار دارد نیاز به کار تحلیلی و جدی در زمینه نهضت جنگل احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: در مرام‌نامه نهضت جنگل یکی از بخش‌ها جدایی دین از سیاست و سکولاریسم است و در مرام‌نامه جمعیت حکومت اسلامی نگاه حزبی و دمکرات دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید تعداد مرام‌نامه نهضت جنگل را بررسی کرد، افزود: در اسنادی که از نهضت جنگل  در آرشیو روسیه باقیمانده برخی به ایران آمده که فضای جدیدی را برای مطالعه نهضت جنگل فراهم می‌کند.

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران گفت: باید نهضت جنگل را بفهمیم و اسنادی که منتشر می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم و نمی‌توانیم بدون بررسی حوادث مشروطه و فراز و فرودهای آن نهضت را در سال‌های سرنوشت‌ساز درک کنیم.

حقانی با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی شش سال نهضت را ادامه داد، تصریح کرد: وجود جنگ جهانی اول در منطقه، فروپاشی امپراطوری‌ها، قرار داد ۱۹۱۹ وکودتای ۱۲۹۹ در ایران سبب می‌شود که جزئیات را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه دو جریان بین روحانیون در آن زمان وجود داشت، گفت: جریان مشروطه مشروعه و جریان مشروطه خواهی که در تشخیص مصداق با هم دچار اختلاف نظر شدند و به تنهایی یک جریان در مقطع نخست به حذف یک جریان در مقطع دوم باعث شد.

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: میرزا با توجه به جریانی که از آن حمایت می‌کرد و منصوب به مرحوم آخوند خراسانی بود با طیف شیخ فضل‌الله نوری در تشخیص مصداق تفاوت دارند.

ارسال دیدگاه

enemad-logo