مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
کنگره‌ای به نام میرزا، به کام دیگران

کنگره‌ای به نام میرزا، به کام دیگران

سخنان افشاگرانه ای که برای جلوگیری از انحرافات جدی در گیلان در مورد میرزاکوچک خان و نهضت جنگل صورت گرفت.مسوول مرکز مطالعات مبارزات اسلامی گیلان سخنان مهمی را در این زمینه بیان کرد.

دوشنبه 8 ژوئن 2015 - 23:59
  • مرتضی عبدالهی

    مرکز مطالعات مبارزات اسلامی گیلان چند سال است که در زمینه مبارزات اسلامی گیلان به فعالیت مشغول است و تا کنون خود را درگیر بازی‌های سیاسی نکرده است. اما چندی پیش در گیلان مسائلی به وقوع پیوست که نمی توان در مقابل آن سکوت کرد. کنگره ملی میرزاکوچک شامل مسائلی است که سکوت در مقابل آن، تاییدی بر انحراف پیش آمده خواهد بود. نتیجه این قبیل مسائل عقب ماندن استان گیلان از سیر پیشرفت های فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی است؛ لذا توجه همه علی الخصوص مردم گیلان و مسئولین استان را به نکات ذیل جلب می‌نماییم:

  • 1- طبق ادعای مسئولین کنگره، این اولین کنگره ملی در طول تاریخ درباره میرزا کوچک بود؛ حال آنکه در سال 1369 با تولیت ارشاد استان گیلان مراسمی با عنوان اولین کنگره ملی میرزا به مدت سه روز ـ 9 و 10 آذر در فومن و 11 آذر در رشت ـ  برگزار گردید که حضور چندین نفر از وزرا، نمایندگان مختلف مجلس، اساتید برجسته کشوری و سخنرانی حضرات آیات استادی، دوانی، محفوظی، صدر واثقی در آن چشمگیر بود که از تولیداتی مانند کتاب رونمایی شد. همچنین در اوائل دهه هشتاد باز هم با عنوان «اولین کنگره ملی میرزاکوچک» ، مراسمی در  رشت برگزار شد که غرض اصلی آن ثبت سالروز شهادت میرزا کوچک در تقویم رسمی کشور بود ـ که متاسفانه فقط در تقویم غیر رسمی و علی البدل کشور ثبت گردید ـ که هزینه بسیاری برای تبلیغات این مراسم هم شده بود. حالا در سال 1391 باز هم اولین کنگره ملی میرزاکوچک برگزار شد! یعنی باز مسئولین این کنگره را «اولین» نامیدند و این دروغی بسیار بزرگ بود. واقعا چرا برخی فکر می‌کنند تمام کارهایی که در این مملکت انجام شده فقط در طول همین چند سال بوده و در گذشته همه در خواب بوده‌اند؟!
  • 2- در پی کنگره میرزاکوچک در همین ایام، وزیر ارشاد خبر از تشکیل «بنیاد ملی میرزاکوچک» را داد. ما به عنوان مرکزی که چندین سال بر روی مبارزات مردم گیلان به ویژه نهضت جنگل فعالیت کرده است، اعلام می‌کنیم با تشکیل این مرکز مخالفیم و این کار نتیجه ای جز حیف و میل کردن بیت المال و مطرح شدن عده‌ای سودجو و سوء استفاده از مسئولین طراز اول نظام نخواهد داشت؛ لذا وزیر ارشاد و سایر دست اندرکاران بدانند، کسانی که با علم به اینکه از نظر محتوا نتوانسته‌اند هیچ کاری درباره میرزا انجام دهند؛ هیچ وقت لیاقت تاسیس و اداره بنیاد ملی میرزا را نخواهند داشت.
  • 3- نکته قابل تامل دیگر اینکه، تمام محتوای علمی سایتِ کنگره میرزاکوچک و ویژه نامه ای که در روز مراسم پخش کردند، حتی بنری که تا دقایقی قبل از شروع مراسم در جایگاه نصب بود همه از آنِ «مرکز مطالعات مبارزات اسلامی گیلان» بود که از مدت ها قبل در ویژه نامه میرزا کوچک بر روی «سایت رنگ ایمان» منتشر شده بود ولی مسئولین کنگره با علم به این مساله، هیچ ذکری از منبعِ این مقالات و اسناد نکردند و این دزدی آشکار حتما قابل پیگرد قانونی است.

طرح ویژه نودمین سالگرد شهادت میرزاکوچک در سایت رنگ ایمان- سال 1390

طرحی که تا ساعاتی پیش از شروع مراسم در جایگاه نصب شده بود از آن سایت رنگ ایمان است ولی بدون هیچ گونه توضیح یا ذکر منبع منتشر شده است. حتی لوگوی سایت که در گوشه سمت چپ طرح موجود بود در این بنر حذف شده است!

همان بنر ساعاتی قبل از آغاز مراسم که گروه سرود در حال تمرین بودند.

 

  • 4- نکات دیگری پیرامون این کنگره وجود دارد که باید ذکر شود تا در آینده چنین مسائلی در گیلان رخ ندهد:

از آغازین لحظاتی که جرقه این کنگره تا آخرین لحظات اجرای آن، تنها 2 ماه زمان برد. در حالی که در کنگره های رایج که به صورت ملی برگزار می شود بیش از 1 سال کار فکری و تحقیقاتی انجام می شود تا کار پخته و با غنای محتوایی بالایی انجام گیرد. ولی وقتی زمان کل کنگره از فراخوان تا اجرا 2 ماه بشود، باید هم که محتوایش از سایت رنگ ایمان باشد!

ندادن دعوتنامه به برخی از نویسندگان مقالات و کتب

پشت درب ماندن بسیاری از شخصیت های محقق و نویسنده و حتی فامیل های میرزا و سایر دعوت شدگان

برتر شدن دو مقاله که دو داور همین مراسم آن را داده بودند

عدم حمایت روحانیون گیلان از این مراسم

عدم حضور و حمایت ستاد بزرگداشت شهدای روحانی استان که متولی برگزاری مراسم بزرگ سالیانه برای میرزاکوچک است

بی‌نظمی و بی‌تدبیری در اداره جلسه

تقدیر از خسرو معتضد، در حالی که معتضد یک روزنامه نگار است تا یک محقق تاریخ. حتی اگر هم یک تاریخنگار باشد باز برای میرزاکوچک کتاب یا مقاله ای ننوشته و تقدیر از او معنی ندارد.

تقدیر از بازیگران به ویژه یک زن جوان که هیچ ارتباطی با میرزاکوچک و تفکرات او نداشتند

استفاده از طرح های گرافیکی «مسابقه طراحی میرزاکوچک – سال 1390» بدون اطلاع و اجازه مسئولین آن

این هم تصاویری از سوء استفاده های مذکور:

 

ترک جلسه توسط نمایندگان مجلس استان

سخن گفتن از مشکلات استان به ویژه چای! و هر چیزی که ربطی به میرزا نداشت در یک یادواره علمی

حضور مسئولین رده های مختلف استان در جلسه به جای حضور محققین، مردم و جوانان

حضور افراد و مسئولین دفتری نهادها و شخصیتها که بارها پا را از گلیم خود فراتر برده اند و در هر جایی دخالت دارند

نا هماهنگی تیم حفاظت رئیس جمهور حتی با مسئولین اجرایی جلسه

در این جلسه هیچ مقاله یا کتابی را به عنوان کار برتر انتخاب نکردند. بعد از جلسه نیز منتخبین را اعلام نکردند. الان هم شماره تلفن کنگره در تهران جواب نمی دهد و پاسخگوی محققینی که مقاله دادند نیست!

و …

در هر صورت سخن از ضعف های بیشمار این مراسم بسیار است ولی باید گفت که نتیجه این همایش چیزی نبود جز:

اولا کاری تبلیغاتی به نفع مسئولین همایش که عکسها و مصاحبات آنها در رسانه ها پر است.

ثانیا حیف و میل کردن بیت المال.

ثالثا بستن راه برای کسانی که محققانه و عالمانه برای احیای مبارزات اسلامی گیلان کوشش می‌کنند.

رابعا ایجاد تفرقه بین مسئولین، روحانیت و محققان گیلان و

در آخر نشان دادن ضعف و محروم بودن گیلان.

ارسال دیدگاه

enemad-logo