مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
اولین حکم امام بعد از پیروزی انقلاب، در گیلان برای چه کسی صادر شد؟ + سند

اولین حکم امام بعد از پیروزی انقلاب، در گیلان برای چه کسی صادر شد؟ + سند

بعد از پیروزی انقلاب، اولین حکمی که از سوی امام مرتبط با استان گیلان صادر شد، حکم اعزام حجت الاسلام سیدمحمد جواد پیشوایی به بندر انزلی بود.

سه‌شنبه 9 ژوئن 2015 - 07:39

بعد از پیروزی انقلاب، اولین حکمی که از سوی امام صادر شد و به استان گیلان مربوط می شد، حکم اعزام حجت الاسلام سیدمحمد جواد پیشوایی به بندر انزلی بود. غرض از اعزام حجت الاسلام پیشوایی به بندر انزلی، حفظ نظم در این شهر و سامان بخشى به امور اجتماعى و سیاسى‏ این بندر مهم بود. این حکم در روز ۲۷ بهمن یعنی تنها ۵ روز پس از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی (ره) صادر شده بود…

 

بعد از پیروزی انقلاب ساختار سیاسی ای در کشور وجود نداشت به همین خاطر امام خمینی (ره) در صدد فرستادن نماینده به نقاط کشور بود تا کشور را از بحران و آشوب حفظ کند. نمایندگان امام در هر منطقه ای مسئولیت حفظ نظم و سامان دادن به امور را به عهده داشتند. کار این نمایندگان به قدری حیاتی بود که تمام امور یک شهر یا یک استان به نماینده امام در آن منطقه ختم می شد.

بعد از پیروزی انقلاب، اولین حکمی که از سوی امام صادر شد و به استان گیلان مربوط می شد، حکم اعزام حجت الاسلام سیدمحمد جواد پیشوایی به بندر انزلی بود. غرض از اعزام حجت الاسلام پیشوایی به بندر انزلی، حفظ نظم در این شهر و سامان بخشى به امور اجتماعى و سیاسى‏ این بندر مهم بود. این حکم در روز ۲۷ بهمن یعنی تنها ۵ روز پس از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی (ره) صادر شده بود.

حکم امام به این شرح است:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خدمت جناب مستطاب ثقه الاسلام آقاى آقا سید محمد جواد پیشوایى امام جماعت مسجد جامع انزلى- دامت تأییداته-

مقتضى است جنابعالى در این موقع حساس در بندر انزلى که موقعیت حساسى دارد متکفل تنظیم امور اجتماعى و سیاسى باشید و از اختلافات جلوگیرى نموده؛ و اگر از طرف مخالفین نهضت و گروههاى منحرف ایجاد آشوب و بلوایى شد به کمک جوانان مسلمان غیرتمند بشدت جلوگیرى و آنان را سرکوب نمایید، و سران آنان را به کمیته انقلاب معرفى نمایید تا به مجازات برسند. اهالى محترم و شجاع انزلى و حوالى آن از جناب ایشان پشتیبانى نموده موظفند از تشنجات و اختلافات بشدت جلوگیرى نمایند. از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم.

۱۸ ربیع الاول ۹۹

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 بعد از صدور این حکم، حجت الاسلام پیشوایی به سرعت به سمت گیلان راهی شد. ایشان با هواپیما به سمت فرودگاه رشت راهی شدند. اندکی بعد در رشت به زمین نشستند. تصویری از لحظه پیاده شدن حجت الاسلام پیشوایی را با هم می بینیم.

 حجت الاسلام پیشوایی کیست؟

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدجواد پیشوایی در شهریور ۱۳۲۳  شمسی در بندر انزلی در خانوادهای روحانی بدنیا آمد.

پدر ایشان ایت الله پیشوایی امام جمعه انزلی بوده و از مجتهدین بنام گیلان است که از ایات عظام سید ابوالحسن اصفهانی ونایینی وحایری  وخوانساری و بروجردی اجازه اجتهاد دارند و به مردم داری  ونماز شب و تهجد و تربیت طلاب معروف بوده که یکی از شاگردان ایشان حضرت ایت الله خایفی از اساتید حوزه علمیه قم می باشند.

حجت الاسلام پیشوایی در سن ۱۵سالگی برای ادامه تحصیل در دبیرستان وشروع تحصیلات دینی  در سال ۱۳۳۸ به قم عزیمت نموده و طی ۱۶ سال اقامت در قم نزد علمای بزرگی تحصیل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی در سال ۱۳۴۰ شمسی در مجلسی با حضور علما و طلاب و پدرش مرحوم ایت الله پیشوایی، توسط حضرت امام خمینی عمامه گذاری و ملبس به لباس روحانیت شدند.

حجت الاسلام پیشوایی در سال ۱۳۵۴ شمسی  به دعوت علمای تهران نظیر آیت الله جلالی خمینی و آیت الله سروش محلاتی به تهران عزیمت و در مسجد حضرت سید الشهدا مشغول به اقامه جماعت شدند که تاکنون نیز در همان مسجد به ترویج دین مبین اسلام مشغول و منشا خدمات بوده  و هستند.

حجت الاسلام پیشوایی  در ۲۷ بهمن ۵۷ با حکم تاریخی امام خمینی به عنوان نماینده ایشان در بندر انزلی منصوب گردید و در سال ۱۳۶۱ بعنوان نماینده معظم له  در خصوص اجرای فرمان هشت ماده ای به سیستان و بلوچستان عزیمت نمود.

ایشان از ابتدای جنگ تحمیلی بار ها در جبهه ها حاضر می شد و فرزند خود شهید سید مصطفی را در سن ۱۶ سالگی در جبهه غرب کشور تقدیم انقلاب نمود. از جمله خدمات حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد پیشوایی تدریس در حوزه و دانشگاه در تهران می باشد.

ایشان اکنون در تهران اقامت دارد و در مسجد حضرت سید الشهدا مشغول به اقامه جماعت و ترویج دین هستند. البته نظارت بر حوزه علمیه بندر انزلی و تقویت و کمک به آن را به طور مداوم در حال انجام است.

 

 

 

با تشکر از آقای سیدمجتبی پیشوایی فرزند حجت الاسلام پیشوایی که دستخط امام خمینی (ره) و عکس ها را برای رنگ ایمان ارسال کردند. / صحیفه امام، ج۶، ص۱۵۰

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  پیراسته فر
    2018/04/6 - 08:29

    رنگ ایمان! اطلاعات نادرست ندهید
    آن حکم(۲۷ بهمن ۱۳۵۷)برای کمیته انقلاب بوده،نه امامت جمعه! دوباره بخوانیدحکم را(حتی درآن حکم ایشان رابه ریاست کمیته منصوب نکرده(خدمت جناب مستطاب ثقه الاسلام آقاى آقا سید محمد جواد پیشوایى امام جماعت مسجد جامع انزلى)!بلکه گفته آشوبگران را به کمیته انقلاب معرفى نمایید تا به مجازات برسند
    حجت الاسلام و المسلمین صدیقی:(امام جمعه صومعه سرا)گفت:صومعه سرا بعد از شهر رشت اولین شهری است که در سال ۵۹ به برپایی نماز جمعه اقدام کرد./منبع سوانیوز شناسه خبر:۱۵۵۶

    حجت الاسلام عبدالعظیم یکتا اولین امام جمعه منصوب از طرف امام خمینی در استان گیلان، سال ۱۳۶۱ بود./ منبع: خزرآنلاین۱۳۹۴/۰۴/۱۱ بنقل از واران نیوز
    البته بایدبدانید که اولین نمازجمعه درکشور-بعدازپیروزی انقلاب- درتهران بوده به امامت آیت الله طالقانی،درتاریخ ۵مرداد۱۳۵۸
    ودیگراینکه اولین نمازجمعه دراستان گیلان،درشهررشت بوده که حجت الاسلام حسن لاهوتی ، مستقیماًازامام خمینی حکم امامت جمعه رشت راداشته است.
    منظورازمستقیماً این است که امام خمینی احکامی که برای ائمه جمعه صادرمیکرده براساس درخواست مکتوب مردم آن شهربوده ولی برای مرحوم لاهوتی غیرازاین بوده.
    برای اطلاع بیشتر به حکمی که برای مرحوم احسانبخش صادرشده دقت کنید که امام چه نوشته

    پاسخ
    • نویسنده دیدگاه:  مدیر
      2018/04/9 - 16:56

      رنگ ایمان: ممنون از نظری که گذاشتید. مرحوم سیدابوطالب پیشوایی حدود ۳۰ سال امام جمعه بندر انزلی از دهه بیست شمسی تا سال ۱۳۵۷ بود و ارتباط وثیقی با امام خمینی داشت. زمانی که ایشان مرحوم شد، پسرش سیدمحمدجواد پیشوایی با حکم امام و به عنوان نماینده امام، راهی گیلان شد. حکم امام خمینی به آقای پیشوایی مربوط به روز ۲۷ بهمن ۱۳۵۷ است و این حکم در کتاب صحیفه امام، ج۶، ص۱۵۰ هم منتشر شده است و بنا اسنادی که تا کنون منتشر شده، آقای پیشوایی اولین شخصی بود که با حکم امام خمینی راهی گیلان شد و عنوان نماینده امام در یکی از شهرهای گیلان را بر دوش می کشید. امام در این حکم اداره امور سیاسی و اجتماعی بندر انزلی را به ایشان واگذار کرده است و در بخشی از حکم آمده: «متکفل تنظیم امور اجتماعى و سیاسى باشید و از اختلافات جلوگیرى نموده». البته نباید خلط کرد که در این حکم، حرفی از امامت جمعه انزلی، نزده است و صرفا به عنوان نماینده امام راهی این شهر شده است. هر چند امامت جماعت مسجد جامع، در آن زمان به معنای امامت جمعه انزلی هم بود، علاوه بر اینکه ایشان جانشین پدر مرحومش که امام جمعه بود، شده بودو طبیعتا نماز جمعه را هم می خواند.
      مرحوم عظیم یکتا شخصیت بزرگواری بود و از اولین امام جمعه های گیلان بود اما نباید علاقه های شخصی را بر مستندات تاریخی و علمی برتری داد. درباره آغاز امامت جمعه مرحوم یکتا در صومعه سرا، در همین جا چند تاریخ سال ۱۳۵۹ و سال ۱۳۶۱ را ذکر کردید که خودش اوج تناقض است.
      نزدیکان مرحوم یکتا و افراد دیگر، تنها در صورتی می توانند ادعا کنند که مرحوم یکتا اولین امام جمعه، بعد از رشت بوده که «حکم نمایندگی ایشان با امضای امام خمینی» را به تاریخ بلافاصله بعد از حکم مرحوم لاهوتی را منتشر کنند. در صورتی که چنین حکمی منتشر شد می توان چنین این ادعا را پذیرفت که مرحوم یکتا چنان بوده است ولی اگر چنین حکمی پیدا نشد، که تا الان چنین چیزی وجود ندارد و اصلا ایشان از سوی امام حکم کتبی ندارند، پس چنین ادعای گزافی را باید کنار گذاشت.

      پاسخ
enemad-logo