مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
زندگی نامه آيت الله شیخ مهدی لاكانی

زندگی نامه آيت الله شیخ مهدی لاكانی

   حضرت آیت الله لاكانی از مجتهدین مسلم عالم تشیع در 28 صفر 1331 قمری(1294 شمسی) در نجف اشرف متولد گردید در ایام طفولیت همراه با والدش به ایران آمد و مقیم رشت شد. بعد از چندی توقف و تحصیل برای ادامه درس راهی تهران گردید ولی چون جو حاكم بر تهران مناسب نبود مجدداً […]

چهارشنبه 8 سپتامبر 2010 - 22:18

 

 حضرت آیت الله لاكانی از مجتهدین مسلم عالم تشیع در 28 صفر 1331 قمری(1294 شمسی) در نجف اشرف متولد گردید در ایام طفولیت همراه با والدش به ایران آمد و مقیم رشت شد. بعد از چندی توقف و تحصیل برای ادامه درس راهی تهران گردید ولی چون جو حاكم بر تهران مناسب نبود مجدداً به رشت مراجعت و در مدت چهار سال رسائل و مكاسب را نزد پدر و سایر اساتید چون شیخ حسن رشاد و شیخ ابوطالب شفتی و حاج شیخ احمد طاهری تلمذ نمود در سال 1310 شمسی قم را انتخاب و از محضر درس آیت الله خوانساری ، حاج شیخ مهدی مازندرانی ، آیت الله حجت ، آیت الله صدر استفاده كرد. در سال 1322 شمسی به قصد زیارت عتبات عالیات به عراق رفت و در حدود شش ماه در نجف اشرف سكونت اختیار كرد و پس از كسب فیض از محضر آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله عراقی و دریافت درجه اجتهاد از آنان به قم مراجعت و به تدریس و تالیف مشغول گردید و تعداد زیادی از محصلین گیلانی و غیر گیلانی از محضر درسش استفاده نموده اند.
حضرت علامه علاوه بر اجازه اجتهادی كه از مرحوم آقای سید ابوالحسن اصفهانی و آقای ضیاء عراقی وآقا سید محمد حجت كوه كمره ای گرفت از آیت الله بروجردی نیز اجازه اجتهاد مطلق دریافت كرده و وكیل تام الاختیار ایشان در استان گیلان بودند . قابل ذكر است كه آیت الله بروجردی فقط به دو نفر اجازه اجتهاد مطلق دادند كه یكی از آنها ایشان بودند.
آیت الله لاكانی در سال 1329 شمسی به مكه معظمه و مدینه منوره مسافرت نموده و در مراجعت از عتبات عالیات و زیارت مرقد مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) چون والدش كسالت داشت به ناچار راهی رشت شد و اداره مدرسه و مسجد خواهر امام و اقامه نماز جماعت و تبلیغ و ترویج دین و تربیت طلاب علوم دینی و محصلین مدرسه مستوفی را بعهده گرفت .ائمه جماعات و وعاظ و خطبایی كه اكثر مساجد و محافل منطقه گیلان را اداره می كنند از شاگردان آیت الله لاكانی می باشند.
او در دوران خفقان محمد رضا خانی تحت انواع محدودیتها و فشارهای رژیم منحوس پهلوی بوده كه به تربیت و تعلیم طلاب مشغول بوده و شاگردانی چه در قم و چه در رشت تربیت كرده كه هر كدام در نقطه ای از مملكت منشاء خیر و بركت هستند.

معظم له پس از عمری تلاش و مجاهدت در 14 دی ماه سال 1379 دارفانی را وداع گفت و پیكر مباركش در بقعه متبركه خواهر امام رشت به خاك سپرده شد.

  

کتب:

01- شرح بر قطع و ظن و استصحاب و تعادل و تراجیح رسائل شیخ.

02-  شرح بر مكاسب محرمه و معاطاه و خیارات متاجر شیخ انصاری

03-  شرح بر مباحث الفاظ و برائت كفایه الاصول آخوند خراسانی.

04-  رساله ای در قطع.

05-  رساله ای در ظن.

06-  رساله ای دربرائت و اشتغال.

07-  رساله ای در استصحاب.

08-  رساله ای در تعادل و تراجیح

09-  رساله در شكوك.

10-  رساله ای در قاعده (من ملك شیئا ملك الاقراریه.

11-  رساله ای در قاعده لاضرر

12-  رساله ای در رضاع.

13-  رساله ای در جمع بین الرایین(اصاله المهیه و الوجود

14-  رساله ای در بحث نفس مناسب با منظومه سبزواری

15-  رساله ای در اعتقادات

16-  رساله مبسوطی در علم اخلاق بقلم عصری

17-  رساله ای در علم درایه.

18-  رساله ای در اشتباهات شهید ثانی

19-  رساله ای در اقتباسات آخوند(صاحب كفایه)از دیگران

20-  رساله ای در اشتباهات شیخ انصاری

21-  رساله ای در عصاره دوره منطق و معقول و فقه و اصول

22-  رساله ای در قواعد فقیه و اصولیه

23-   رساله ای در كر و اختلافات در آن و جمع بین اقوال و روایات

منبع: سایت صدا و سیمای مرکز گیلان

ارسال دیدگاه

enemad-logo