مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
زندگی‌نامه آیت الله محمدعلی‌ فیض‌ گیلانی‌

زندگی‌نامه آیت الله محمدعلی‌ فیض‌ گیلانی‌

در سالهای‌ حکومت‌ خاندان‌ پهلوی، فعالیتهای‌ مبارزاتی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانیده‌ است. او که‌ خود از شاگردان‌ امام ‌(ره‌) بود همچون‌ دیگر شاگردان‌ آن‌ مرجع‌ بزرگ‌ و نیز همچون‌ مردم‌ ظلم‌ ستیز ایران‌ در مبارزات‌ و تظاهرات‌ بسیاری‌ شرکت‌ کرده‌ است. او در زمان‌ رژیم‌ طاغوت‌ منزلی‌ را که‌ در همسایگی امام خمینی در قم‌ به‌ تازگی‌ خریده‌ بود، به‌ درخواست‌ اطرافیان‌ امام ‌(ره‌) در خدمت‌ امام‌ (ره‌) قرار داد.

یکشنبه 6 فوریه 2011 - 00:53

آیت الله محمدعلی‌ فیض‌ گیلانی‌ در سال‌ ۱۳۰۳ هجری‌ شمسی‌ در یکی‌ از روستاهای‌ لاهیجان‌ و در میان‌ خانواده‌ای‌ متدیّن‌ به‌ دنیا آمد. پدرش‌ دروس‌ حوزوی‌ را تا لمعتین‌ به‌ پایان‌ رسانیده‌ بود و به‌ دلیل‌ عارضه‌ لکنت‌ زبان‌، به‌ کار کشاورزی‌ می‌پرداخت‌ و از همان‌ راه‌ روزگار می‌گذراند. او که‌ به‌ اخلاص‌ و پرهیزگاری‌ مشهور بود مورد اعتماد مردم‌ روستا و مرجع‌ حل‌ مشکلات‌ و اختلافات‌ آنان‌ بود.

استاد فیض‌ گیلانی‌ تحصیلات‌ خود را از مکتب‌ خانه‌ شروع‌ کرد و پس‌ از به‌ پایان‌ بردن‌ آن‌ به‌ دبستان‌ رفت. در دبستان‌ به‌ دلیل‌ هوش‌ سرشار و توانایی‌ بسیار، مورد استقبال‌ معلمان‌ قرار گرفت‌ و با تصمیم‌ آنان‌ تحصیلات‌ خود را از سال‌ سوم‌ دبستان‌ آغاز کرد. او سه‌ سال‌ نیز به‌ دبیرستان‌ رفت‌ و پس‌ از آن‌ به‌ تحصیل‌ علوم‌ حوزوی‌ رو آورد. او که‌ تحصیلات‌ حوزوی‌ خود را در سال‌ ۱۳۲۲ آغاز کرده‌ بود، در مدت‌ کوتاهی‌ دروس‌ مقدمات‌ را به‌ پایان‌ رسانید و در محضر استادان‌ بزرگواری‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ را پی‌ گرفت‌ و پس‌ از اتمام‌ سطوح‌ عالی‌ به‌ درس‌ خارج‌ استادان‌ مشهور آن‌ روزگار راه‌ یافت. او در سالهای‌ تحصیل‌ خود، همواره‌ در دروس‌ اخلاق‌ شرکت‌ جدی‌ داشت‌ و می‌کوشید علم‌ خود را با عمل‌ درهم‌ آمیزد و نیز به‌ مطالعه‌ کتابهای‌ جنبی‌ علاقه‌ بسیار داشت. استاد فیض‌ در سالهای‌ تحصیل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسیاری‌ راه‌ یافت. او مطوّل‌ را در محضر شهید آیه‌ الله مطهری‌ (ره‌) و سیوطی‌ را نزد شیخ‌ اسدالله اصفهانی‌ آموخت. شرح‌ لمعه‌ را در محضر شهید آیه‌ الله صدوقی ‌(ره‌) و شیخ‌ حسن‌ علی‌ اصفهانی‌ فرا گرفت. دروس‌ رسائل‌ و مکاسب‌ و کفایه‌ را نیز در نزد آیه‌ الله سلطانی‌ طباطبایی ‌(ره‌) که‌ از استادان‌ بنام‌ آن‌ روزگار بود آموخت. با پایان‌ یافتن‌ دروس‌ سطح‌ و نیز اندکی‌ پیش‌ از آن، به‌ درس‌ خارج‌ آیه‌ الله العظمی‌ بروجردی ‌(ره‌) رفت‌ و همزمان‌ در دروس‌ خارج‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) نیز شرکت‌ داشت. استاد اصلی‌ او در دروس‌ خارج‌ امام‌ (ره‌) بود؛ اما با تبعید آن‌ مرجع‌ حماسه‌ آفرین، وی‌ مجبور شد در دروس‌ دیگر شرکت‌ کند که‌ از جمله‌ آنان‌ درس‌ آیه‌ الله العظمی‌ محقق‌(ره‌) بود. استاد فیض، در طی‌ این‌ سالها در دروس‌ اخلاق‌ امام‌ خمینی ‌(ره‌) شرکت‌ جدّی‌ داشت‌ و با بسیاری‌ از فضلای‌ آن‌ روزگار، رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ و دروس‌ پیش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ می‌کرد که‌ از جمله‌ آنان‌ آیت الله امینیان‌ ـ امام‌ جمعه‌ آستانه‌ اشرفیه‌ – است‌.

استاد فیض‌ گیلانی‌ در سالهای‌ عمر پربرکت‌ خود، خدمات‌ فرهنگی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانیده‌ است، از جمله‌ آن‌ می‌توان‌ به‌ ساخت‌ چند مسجد در مناطق‌ محروم‌ اشاره‌ کرد که‌ خود باعث‌ تحولات‌ عظیمی‌ در آن‌ مناطق‌ شد، او پیش‌ از انقلاب‌ و پس‌ از آن‌ در ایام‌ حجّ در بعثه‌ امام ‌(ره‌) خدمات‌ بسیاری‌ را برای‌ حجّاج‌ فراهم‌ آورده‌ و در ساماندهی‌ امر حجّ و آشنایی‌ واقعی‌ با احکام‌ و اهداف‌ آن‌ نقش‌ مهمی‌ را ایفا کرده‌ است. او سالها در دانشگاهها به‌ تدریس‌ علوم‌ و معارف‌ اسلامی‌ می‌پرداخته، و مدتی‌ نیز نماینده‌ امام ‌(ره‌) در دانشگاه‌ الزهرا(س‌) بوده‌ است. استاد فیض‌ چند کتاب‌ تألیف‌ نموده‌ که‌ هنوز به‌ چاپ‌ نرسیده‌ است؛ از جمله‌ آنان‌ تاریخ‌ و زندگی‌ عالمان‌ لاهیجان‌ است. استاد فیض‌ گیلانی‌ در سالهای‌ حکومت‌ خاندان‌ پهلوی، فعالیتهای‌ مبارزاتی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانیده‌ است. او که‌ خود از شاگردان‌ امام ‌(ره‌) بود همچون‌ دیگر شاگردان‌ آن‌ مرجع‌ بزرگ‌ و نیز همچون‌ مردم‌ ظلم‌ ستیز ایران‌ در مبارزات‌ و تظاهرات‌ بسیاری‌ شرکت‌ کرده‌ است. او در زمان‌ رژیم‌ طاغوت‌ منزلی‌ را که‌ در قم‌ به‌ تازگی‌ خریده‌ بود، به‌ درخواست‌ اطرافیان‌ امام ‌(ره‌) در خدمت‌ امام‌ (ره‌) قرار داد. این‌ قضیه، مدتی‌ پس‌ از تبعید امام‌(ره‌) به‌ تهران‌ بود. فعالیتهای‌ سیاسی‌ استاد فیض‌ به‌ پیش‌ از انقلاب‌ محدود نشد. وی‌ پس‌ از انقلاب‌ نیز در عرصه‌های‌ گوناگونی‌ به‌ خدمت‌ پرداخت‌. او در طول‌ سالهای‌ دفاع‌ مقدس، بارها در جبهه‌های جنگ‌ حضور یافت‌ و ضمن‌ تبلیغ‌ مبانی‌ اعتقادی‌ اسلام‌، انگیزه‌ و شعف‌ رزمندگان‌ را دو چندان‌ می‌ساخت.

از جمله مسئولیتهای ایشان عبارتند از عضویت در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، نماینده‌ امام‌(ره‌) در دانشگاه‌ الزهرا(س‌)، ریاست‌ و قائم‌ مقامی‌ دیوان‌ عدالت‌ اداری، عضویت در شورای‌ گزینش‌ قضات‌، نماینده دو دوره اول و دوم مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌.

سایر مطالب درباره این عالم فرهیخته را در اینجا مشاهده نمایید: کلیک کنید

ارسال دیدگاه

enemad-logo