مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
زندگی‌نامه مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ حسن حجتی واعظ

زندگی‌نامه مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رندگینامه ای کوتاه از زندگی سراسر تبلیغ و خدمت دینی عالم سخنور مرحوم حجت الاسلام شیخ حسن حجتی واعظ که توسط رنگ ایمان منتشر میشود.

چهارشنبه 5 اکتبر 2016 - 22:55

 شرح حال خطیب جوان و گوینده توانای دین، مرحوم حاج شیخ حسن حجتی واعظ قدس سره و کارنامه مشحون از خدمات وی می‏تواند برای همه مبلغان جوان الگو و اسوه باشد . جوانی که عمرش از سی و دو سال بیشتر نشد، و تازه در آسمان وعظ و خطابه طلوع کرده بود و انتظار می‏رفت‏ سالهای متمادی توده‏های مردم از وجود مبارکش استفاده نمایند ولی زود از انظار پنهان شد و در سرزمین قم کنار حرم کریمه اهل بیت‏ علیها السلام و در جوار مرقد منور میرزای قمی آرمید .%d8%b4%db%8c%d8%ae-%d8%ad%d8%b3%d9%86-%d8%ad%d8%ac%d8%aa%db%8c

مرحوم حاج شیخ حسن حجتی واعظ در سال ۱۳۰۶ شمسی در یک خانواده روحانی در نجف اشرف دیده به جهان گشود . هنوز دوران کودکی را سپری نکرده بود که به همراه پدر بزرگوارش آیت الله حاج ابوالقاسم حجتی گیلانی از شاگردان خاص میرزای نائینی به ایران هجرت کرد و در شهرستان رشت رحل اقامت افکند . وی در این شهر مشغول تحصیل در مدرسه «ترقی‏» گردید و چون دارای هوش سرشار و استعداد فوق العاده‏ای بود مراحل تحصیلی را با موفقیت‏به پایان رساند و همواره شاگرد ممتاز بود . آنگاه به واسطه عشق و علاقه وافر به تحصیل علوم دینی، در سال ۱۳۲۱ شمسی راهی حوزه علمیه قم گردید تا به تحصیل علم و فضل و کمالات پرداخته و سعادت اخروی نصیبش گردد . مرحوم حجتی واعظ در شمار باهوشان حوزه علمیه قم به شمار می‏آمد و توانست مراحل طولانی تحصیلی آن عصر و کتب متداول آن وقت را با سرعت و دقت طی نماید . ظرف دو سال لمعتین را به اتمام رساند و در سال ۱۳۲۳ شمسی راهی حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آن حوزه مبارکه و در جوار حرم علوی علیه السلام به کسب علم و معنویت پرداخت . مهمترین استاد معظم له در حوزه نجف مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی بود که کفایتین را نزد وی آموخت . وی در سال ۱۳۲۵ ش مجددا وارد حوزه علمیه قم شد و اغلب دروس خارج فقه و اصول، تفسیر و حکمت را از محضر استاد الخطباء مرحوم آیت الله حاج میرزا محمد تقی اشراقی واعظ معروف قم فرا گرفت و در کنار آن یک درس فقه را از محضر آیت الله حاج آقا حسین طباطبائی بروجردی و درس منظومه حکمت را نزد آیت الله حاج سید محمد تقی خوانساری فرا گرفت . چون مرحوم اشراقی ذوق، استعداد سرشار، حافظه قوی، عشق به فراگیری، همت و پشتکار این شاگرد را مشاهده کرد، در تربیت و تعلیم و تهذیب وی از هیچ کوششی دریغ نورزید .

منبع: کتاب خورشید درخشان شمال / ناشر : بوستان کتاب قم/ سال چاپ : ۱۳۸۴

ارسال دیدگاه

enemad-logo