مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۷ تیر

تقویم تاریخ گیلان – ۲۷ تیر

۱- خودکشی سپهدار تنکابنی در سن ۸۱ سالگی. «محمدولی خان سپهدار تنکابنی» از از بزرگترین زمینداران و سرمایه داران شمال کشور و نزدیکان استبداد قاجار بود. او چند دوره حکمران گیلان شده بود. در زمان وقوع مشروطه، او به خاطر اختلافات شخصی با شاه، ناراضی بود. زمانی که مشروطه خواهان سکولار از جمله میرزا کریم […]

جمعه 18 جولای 2014 - 19:21

۱- خودکشی سپهدار تنکابنی در سن ۸۱ سالگی. «محمدولی خان سپهدار تنکابنی» از از بزرگترین زمینداران و سرمایه داران شمال کشور و نزدیکان استبداد قاجار بود. او چند دوره حکمران گیلان شده بود. در زمان وقوع مشروطه، او به خاطر اختلافات شخصی با شاه، ناراضی بود. زمانی که مشروطه خواهان سکولار از جمله میرزا کریم خان رشتی و برادرش معزالسلطان پیشنهاد فرماندهی قوای گیلان را برای فتح تهران به او دادند با خوشحالی پذیرفت. او بعد از فتح تهران صدر اعظم شد و به لقب «سپهسالار اعظم» دست یافت. او ۳ بار دیگر هم به صدارت اعظم رسید و از مشروطه خواهان سکولار حمایت می کرد و با مشروعه خواهان مقابله می کرد. او در قتل شیخ فضل الله نوری دست داشت. او در زمان نهضت جنگل از دربار طرد شده بود برای همین به میرزاکوچک پیشنهاد همکاری داد ولی میرزا با زیرکی دست رد به سینه او زد. در زمان رضاشاه املاکش را گرفتند و پسر بزرگش به طرز مرموزی کشته شد. بالاخره در سن ۸۱ سالگی با شکیک گلوله ای به زندگی خود پایان داد. (۱۳۰۵ ش- ۸ محرم۱۳۴۵ ق) (نامها و نامداران گیلان، ص۵۳۸٫)

۲- نامه رهبر معظم انقلاب درباره مجله گل آقا. در پی انتشار مجله گل آقا توسط کیومرث صابری فومنی که وی را بنیان‌گذار طنز متعهد به انقلاب می دانند، ایشان نامه‌ای به رهبری نوشت و از ایشان درخواست رهنمود کرد. حضرت آیت الله خامنه‌ای به نامه وی چنین پاسخ دادند: «بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم. خدا را شکر که این طنز شیرین و پُرمغز، به دوره‌ى جلد شده‌ى یک‌ساله رسید و آزمونى از یک اقدام موفق در یک خلأ فرهنگى و هنرى را در برابر چشم همه‌ى کسانى که براى شروع کارهاى لازم، تردیدها را بر تصمیمها غلبه مى‌دهند، گذاشت. ادعا نمى‌کنم که کار شما کامل و بى‌عیب است؛ اما با ملاحظه‌ى اجمالى شماره‌هاى «گل‌آقا»، امید هرچه بهتر شدن و کاملتر شدن آن را دارم. طنز صادق و دلسوزانه باید همه‌ى نقاط معیوب، بخصوص آنها را که کمتر به چشم مى‌آیند و آنها که بیشتر به علم و اطلاع همگان از آن نیاز هست، هنرمندانه ببیند و بنمایاند. امروز جامعه و نظام انقلابى ما با دشمنانى روبه‌روست که همه‌ى ابزارهاى محسوس و نامحسوس را براى ضربه زدن و جریحه‌دار کردن مردم و نظام و انقلاب به کار مى‌برند. براى آگاه کردن ذهن مردم از خدعه‌ى دشمن، چه وسیله‌یى از طنز هنرمندانه و شیرین و زیرکانه، بهتر و کارى‌تر؟ ان‌شاءاللَّه شما و همکارانتان موفق باشید. سیّد على خامنه‌اى. ۲۷/۰۴/۷۰٫» (۱۳۷۰ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo