مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
شرح حال شهید سیدیونس حسینی رودباری

شرح حال شهید سیدیونس حسینی رودباری

داود قاسم‌پور
مدتی است که سیدیونس رودباری را به اشتباه «شهید ۱۵ خرداد» می دانند در حالی که این شهید بزرگوار دو ماه قبل از واقعه ۱۵ خرداد یعنی در جریان حمله رژیم به مدرسه فیضیه در ۲ فرورین ۱۳۴۲ش به شهادت رسید و این واقعه زخمی های زیادی را در پی داشت ولی تنها شهید این واقعه سیدیونس رودباری بود.

دوشنبه 7 جولای 2014 - 11:14

داود قاسم‌پور

 

مدتی است که سید یونس رودباری را به اشتباه «شهید ۱۵ خرداد» می دانند در حالی که این شهید بزرگوار دو ماه قبل از واقعه ۱۵ خرداد یعنی در جریان حمله رژیم به مدرسه فیضیه در ۲ فرورین ۱۳۴۲ش به شهادت رسید و این واقعه زخمی های زیادی را در پی داشت ولی تنها شهید این واقعه سیدیونس رودباری بود.

شهید سید یونس رودباری در ایام نوجوانی

شهید سید یونس رودباری در ایام نوجوانی

 

سیدیونس حسینی رودباری در ۱۱/۷/۱۳۱۱ در شهرستان رودبار در استان گیلان به دنیا آمد. پدرش میرمحمدعلی به شغل کشاورزی اشتغال داشت. او در مکتبخانه‌ی زادگاهش زیر نظر میرزا بلال طالقانی به فراگرفتن قرآن پرداخت. استعداد سرشار وی در فراگیری دروس مکتب‌ توجه حجت‌الاسلام سیدرحمان سیاهپوش قزوینی را که در ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان به رودبار می‌آمد و در روستای آغوزبن به منبر می‌رفت، به خود جلب کرد و به تقاضای او بود که برای ادامه‌ی تحصیل به قزوین رفت.

وی دو سال در یکی از حوزه‌های علمیه‌ی قزوین به تحصیل علوم دینی همت گماشت. پس از دو سال فراگیری دروس مقدمات دینی نزد اساتید و مدرسین دروس دینی برای ادامه‌ی تحصیل عازم مشهد مقدس شد تا در حوزه‌های علمیه‌ی آنجا به تحصیلات خود ادامه دهد و از محضر درس استادان آن حوزه‌ها استفاده نماید. نزدیک به دو سال در مشهد الرضا(ع) تحصیل خود را دنبال نمود. او در مشهد با نهضت اسلامی امام خمینی (ره) آشنا شد و به فعالیت سیاسی علیه نظام شاهنشاهی پرداخت. گستردگی فعالیت سیاسی او در این راستا باعث شد که توسط ساواک دستگیر و مورد شکنجه قرار بگیرد. شدت شکنجه به اندازه‌ای بود که ایشان برای مدتی حتی از نوشتن نیز محروم ماند. هنوز کاملاً بهبود نیافته بود که دوباره توسط ساواک دستگیر و این بار، به چابهار تبعید شد (ربانی خلخالی، ۲۲۲). پس از پایان اقامت اجباری او در بندر چابهار که سه ماه به طول ‌انجامید به زادگاه خویش برگشت. سپس جهت ادامه‌ی تحصیل، به قم عزیمت نمود و در مدرسه‌ی فیضیه به تحصیل پرداخت.

سیدیونس رودباری۱

او در مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم زیر نظر استادان بزرگی چون حضرت امام خمینی (ره) به کسب مراتب معنوی و تحصیل علوم دینی پرداخت و با توجه به روشنگری‌ها و افشاگری‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، فعالانه به مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی برخاست و به همین علت چندین بار توسط ساواک دستگیر، زندانی و شکنجه شد (آرشیو مرکز، اتوبیوگرافی). مبارزات او تا قیام خونین خرداد سال ۱۳۴۲ و حمله‌ی کماندوهای شاه به مدرسه‌ی فیضیه، ادامه یافت و در روز حمله‌ی گارد به فیضیه با نیروهای گارد درگیر شد و در همان روز زخمی و پس از تحمل رنج فراوان سه روز بعد در رودبار به شهادت رسید(روح‌بخش، ۳۴ـ ۳۸).

مزار شهید سید یونس رودباری در روستای آغوزبن شهر رودبار

مزار شهید سید یونس رودباری در روستای آغوزبن شهر رودبار

 

حضرت امام خمینی (ره) در دیدار پدر سیدیونس وقتی او را در حال گریه دید گفت: این گریه مال شما نیست گریه برای من است که بهترین عزیزم را از دست دادم. من سیدیونس را از فرزندم بیشتر دوست داشتم. چهل روز از مرگ و ضرب و جرح عزیزان ما گذشت، چهل روز است بازماندگان کشتگان مدرسه‌ی فیضیه بر عزیزان خود سوگواری می‌کنند و دیروز پدر قدخمیده‌ی مرحوم سیدیونس رودباری که آثار عظمت مصیبت، چهره‌اش را در هم شکسته بود، به ملاقات من آمد. با چه زبان می‌شود مادرهای فرزند مرده و پدرهای غم‌دیده را تسلیت داد؟ باید به پیغمبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله) و امام عصر (عجل‌الله تعالی فرجه) عرض تسلیت کرد. جرم ما حمایت از اسلام و استقلال ایران است». (قیام ۱۵ خرداد به…، ج ۲، ۱۹۸ـ ۲۰۰)

.

.

منابع

۱- بزرگداشت شهید قیام پانزده خرداد در رودبار، روزنامه‌ی اطلاعات، ۶ خرداد ۱۳۸۸، شماره‌ی ۲۴۴۷۹

۲- روح‌بخش، رحیم، «روضه‌ی فیضیه مروری بر زمینه‌ها و پیامدهای فاجعه‌ی حمله به مدرسه‌ی فیضیه در فروردین ۱۳۴۲»، نشریه‌ی زمانه، فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۲، شماره‌ی ۷ و ۸

۳- ربانی خلخالی، شهدای روحانیت در یکصد سال اخیر، ج ۱، قم، مکتب‌الحسین، ۱۴۰۲ق

۴- صحیفه‌ی امام خمینی، ج، تهران، مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۸

۵- قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد ساواک، ج ۲، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، ۱۳۷۸

.

.

.

منبع: مدخل «حسینی رودباری، سیدیونس (حجت ‌الاسلام)»، داود قاسم‌پور، مندرج در فرهنگنامه رجال روحانی عصر امام خمینی (ره)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، اول، ۱۳۸۹، ج۱، ص۱۳۱-۱۳۲٫

ارسال دیدگاه

enemad-logo